PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2009 | 1(32) | 55--71
Tytuł artykułu

Zastosowanie programu ART w pracy z dziećmi i młodzieżą agresywną

Warianty tytułu
The use of the ART programme in Work with Aggressive Children and Adolescents
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przemoc staje się obecnie najważniejszym tematem spośród zagadnień związanych z bezpieczeństwem. Narastająca fala agresji obserwowana wśród dzieci i młodzieży budzi niepokój rówieśników, rodziców i nauczycieli. Wzrost agresji i przemocy zauważalny jest w szkołach podstawowych, gimnazjach oraz w szkołach średnich. Obecnie praktycznie w każdej szkole występuje zarówno agresja, jak i przemoc. Zdecydowanie więcej obserwujemy zachowań agresywnych. Uczniowie najczęściej rozwiązują konflikty za pomocą przezwisk, kłótni, bójek. Przemoc, z jaką spotyka się dziecko w szkole, może wyglądać z pozoru niewinnie. Zwykle zaczyna się od dokuczania, by z czasem doprowadzić do poniżania innych i wyśmiewania. W szkołach tworzą się też bardzo często grupy ustalające własne niejawne normy i sposoby działania, które przekazywane są uczniom wytypowanym do roli ofiary. Osoby i grupy wytypowane do roli ofiary z reguły dowiadują się, że muszą milczeć na temat agresji, bo inaczej czekają je poważne represje. Organizacja przemocy wzorowana jest często na tradycyjnych formach działania grup przestępczych. Obowiązuje hierarchia i działają "ochroniarze"; zakamuflowane formy komunikacji skutecznie blokują ujawnienie sprawców. Uczniów, którzy są poniżani, bardzo często przeraża nawet samo pójście do szkoły. (fragment tekstu)
EN
Aggressive behavior by children and adolescents continues to be a serious and increasing problem in our schools, on the streets, and in our communities Aggres- sion Replacement Training (ART) is a multimodal psychoeducational intervention designed to alter the behavior of chronically aggressive adolescents and young children.(original abstract)
Słowa kluczowe
PL
EN
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
55--71
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Aronson E., 1995: Człowiek istota społeczna. Warszawa
  • Braud P., 1995: Rozkosze demokracji. Warszawa
  • Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1, s. 42
  • Frączek A., Pufal-Struzik I., 1996: Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna. Kielce
  • Goldstein A.P., Glick B., Gibbs J.C., 2004: Art. Program Zastępowania Agresji. Warszawa
  • Heitzman J., 2002: Stres w etiologii przestępstw agresywnych. Kraków
  • Kluczyńska S., 2001: Dlaczego krzywdzimy? "Niebieska Linia" nr 6
  • McGinnis E., Goldstein A.P., 2003: Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły. Warszawa
  • Ostrowska K., 2003: Agresja i przemoc w polskiej szkole - diagnoza zjawiska. "Niebieska Linia" nr 4
  • Skorny Z., 1976: Proces socjalizacji dzieci i młodzieży. Warszawa
  • Szymańska J., 2004: Agresywne zachowania dzieci i młodzieży. "Remedium"
  • Vasta R., Haith M., Miller S., 1995: Psychologia dziecka. Warszawa
  • Cudowska A., 2006: Przemoc w szkole w pedagogicznym badaniu jakościowym. W: Edukacja w społeczeństwie "ryzyka". Red. M. Gwoździcka-Piotrowska, A. Zduniak. Poznań
  • Danilewska J., 2002: Agresja u dzieci - Szkoła porozumienia. Warszawa
  • Grochulska J., 1982: Reedukacja dzieci agresywnych. Warszawa
  • Hilgard E.R., 1972: Wprowadzenie do psychologii. Warszawa
  • Jarosz E., 1998: Przemoc wobec dzieci. Reakcje środowisk szkolnych. Katowice
  • Karasowska A., 2006: Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Warszawa
  • Kmiecik-Baran K., 2000: Młodzież i przemoc. Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne. Warszawa
  • Kowalska-Kantyka M., 2006: Wpływ mediów na zachowania agresywne wśród młodzieży. W: Edukacja w społeczeństwie "ryzyka". Red. M. Gwoździcka-Piotrowska, A. Zduniak. Poznań
  • Maćkowicz J., 2006: Konsekwencje przemocy w wychowaniu w świetle badań własnych. W: Edukacja w społeczeństwie "ryzyka". Red. M. Goździcka-Piotrowska, A. Zduniak. Poznań
  • Morawski J. (red.) 2005: Trening zastępowania agresji. Warszawa
  • Nowakowska M., 1998: Strategia działania Ministerstwa Edukacji Narodowej wobec agresji i przemocy w szkołach i placówkach oświatowych. W: Agresja i przemoc w szkołach polskich i niemieckich. Red. K. Ostrowska, J. Tatarowicz. Warszawa
  • Owelius D., 1998: Mobbing. Fala przemocy w szkole. Warszawa
  • Papież J., Płukis A., 1998: Przemoc dzieci i młodzieży. W perspektywie polskiej transformacji ustrojowej. Toruń
  • Pospiszyl I., 1999: Razem przeciw przemocy. Warszawa
  • Portmann R., 1999: Gry i zabawy przeciwko agresji. Kielce
  • Portmann R., 2006: Przemoc wśród dzieci. Uchwycić sedno. Kielce
  • Przybyła K., 1998: Modele profilaktyki wobec przemocy wśród dzieci i młodzieży a wykorzystanie treningów mediacyjnych i negocjacyjnych. W: Agresja i przemoc we współczesnym świecie. T. 2. Red. Z. Brańka, M. Szymański. Kraków
  • Skorny Z., 1968: Psychologiczna analiza agresywnego zachowania się. Warszawa
  • Skorny Z., 1976: Proces socjalizacji dzieci i młodzieży. Warszawa
  • Tokarczyk E., 1998: Działania podejmowane na terenie szkół na rzecz przeciwdziałania agresji i przemocy. W: Agresja i przemoc w szkołach polskich i niemieckich. Red. K. Ostrowska, J. Tatarowicz. Warszawa
  • Tomasik E., 1992: Zagadnienia pedagogiki specjalnej w literaturze. Przewodnik bibliograficzny. Cz. 1 i 2. Warszawa
  • Tomaszewski T., red., 1975: Psychologia. Warszawa
  • Vasta R., Haith M., Miller S., 1995: Psychologia dziecka. Warszawa. Czasopiśmiennictwo
  • Bailey S., 1997: Nieletni używający przemocy. Profilaktyka i terapia. "Opieka - Wychowanie - Terapia" nr 3
  • Golińska L., 1997: Formy agresji. "Remedium" nr 3
  • Obuchowska I., 1989: Przemoc w wychowaniu. "Kwartalnik Pedagogiczny", nr 4
  • Ogrodowski M., 2003: Drań w ławce. "Przegląd" nr 38
  • Szymańczak M., 2001: Pojęcie krzywdzenia dzieci. "Niebieska Linia" nr 1(12)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626176

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.