Warianty tytułu
The use of the ART programme in Work with Aggressive Children and Adolescents
Języki publikacji
Abstrakty
Przemoc staje się obecnie najważniejszym tematem spośród zagadnień związanych z bezpieczeństwem. Narastająca fala agresji obserwowana wśród dzieci i młodzieży budzi niepokój rówieśników, rodziców i nauczycieli. Wzrost agresji i przemocy zauważalny jest w szkołach podstawowych, gimnazjach oraz w szkołach średnich. Obecnie praktycznie w każdej szkole występuje zarówno agresja, jak i przemoc. Zdecydowanie więcej obserwujemy zachowań agresywnych. Uczniowie najczęściej rozwiązują konflikty za pomocą przezwisk, kłótni, bójek. Przemoc, z jaką spotyka się dziecko w szkole, może wyglądać z pozoru niewinnie. Zwykle zaczyna się od dokuczania, by z czasem doprowadzić do poniżania innych i wyśmiewania. W szkołach tworzą się też bardzo często grupy ustalające własne niejawne normy i sposoby działania, które przekazywane są uczniom wytypowanym do roli ofiary. Osoby i grupy wytypowane do roli ofiary z reguły dowiadują się, że muszą milczeć na temat agresji, bo inaczej czekają je poważne represje. Organizacja przemocy wzorowana jest często na tradycyjnych formach działania grup przestępczych. Obowiązuje hierarchia i działają "ochroniarze"; zakamuflowane formy komunikacji skutecznie blokują ujawnienie sprawców. Uczniów, którzy są poniżani, bardzo często przeraża nawet samo pójście do szkoły. (fragment tekstu)
Aggressive behavior by children and adolescents continues to be a serious and increasing problem in our schools, on the streets, and in our communities Aggres- sion Replacement Training (ART) is a multimodal psychoeducational intervention designed to alter the behavior of chronically aggressive adolescents and young children.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
autor
Bibliografia
- Aronson E., 1995: Człowiek istota społeczna. Warszawa
- Braud P., 1995: Rozkosze demokracji. Warszawa
- Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1, s. 42
- Frączek A., Pufal-Struzik I., 1996: Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna. Kielce
- Goldstein A.P., Glick B., Gibbs J.C., 2004: Art. Program Zastępowania Agresji. Warszawa
- Heitzman J., 2002: Stres w etiologii przestępstw agresywnych. Kraków
- Kluczyńska S., 2001: Dlaczego krzywdzimy? "Niebieska Linia" nr 6
- McGinnis E., Goldstein A.P., 2003: Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły. Warszawa
- Ostrowska K., 2003: Agresja i przemoc w polskiej szkole - diagnoza zjawiska. "Niebieska Linia" nr 4
- Skorny Z., 1976: Proces socjalizacji dzieci i młodzieży. Warszawa
- Szymańska J., 2004: Agresywne zachowania dzieci i młodzieży. "Remedium"
- Vasta R., Haith M., Miller S., 1995: Psychologia dziecka. Warszawa
- Cudowska A., 2006: Przemoc w szkole w pedagogicznym badaniu jakościowym. W: Edukacja w społeczeństwie "ryzyka". Red. M. Gwoździcka-Piotrowska, A. Zduniak. Poznań
- Danilewska J., 2002: Agresja u dzieci - Szkoła porozumienia. Warszawa
- Grochulska J., 1982: Reedukacja dzieci agresywnych. Warszawa
- Hilgard E.R., 1972: Wprowadzenie do psychologii. Warszawa
- Jarosz E., 1998: Przemoc wobec dzieci. Reakcje środowisk szkolnych. Katowice
- Karasowska A., 2006: Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Warszawa
- Kmiecik-Baran K., 2000: Młodzież i przemoc. Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne. Warszawa
- Kowalska-Kantyka M., 2006: Wpływ mediów na zachowania agresywne wśród młodzieży. W: Edukacja w społeczeństwie "ryzyka". Red. M. Gwoździcka-Piotrowska, A. Zduniak. Poznań
- Maćkowicz J., 2006: Konsekwencje przemocy w wychowaniu w świetle badań własnych. W: Edukacja w społeczeństwie "ryzyka". Red. M. Goździcka-Piotrowska, A. Zduniak. Poznań
- Morawski J. (red.) 2005: Trening zastępowania agresji. Warszawa
- Nowakowska M., 1998: Strategia działania Ministerstwa Edukacji Narodowej wobec agresji i przemocy w szkołach i placówkach oświatowych. W: Agresja i przemoc w szkołach polskich i niemieckich. Red. K. Ostrowska, J. Tatarowicz. Warszawa
- Owelius D., 1998: Mobbing. Fala przemocy w szkole. Warszawa
- Papież J., Płukis A., 1998: Przemoc dzieci i młodzieży. W perspektywie polskiej transformacji ustrojowej. Toruń
- Pospiszyl I., 1999: Razem przeciw przemocy. Warszawa
- Portmann R., 1999: Gry i zabawy przeciwko agresji. Kielce
- Portmann R., 2006: Przemoc wśród dzieci. Uchwycić sedno. Kielce
- Przybyła K., 1998: Modele profilaktyki wobec przemocy wśród dzieci i młodzieży a wykorzystanie treningów mediacyjnych i negocjacyjnych. W: Agresja i przemoc we współczesnym świecie. T. 2. Red. Z. Brańka, M. Szymański. Kraków
- Skorny Z., 1968: Psychologiczna analiza agresywnego zachowania się. Warszawa
- Skorny Z., 1976: Proces socjalizacji dzieci i młodzieży. Warszawa
- Tokarczyk E., 1998: Działania podejmowane na terenie szkół na rzecz przeciwdziałania agresji i przemocy. W: Agresja i przemoc w szkołach polskich i niemieckich. Red. K. Ostrowska, J. Tatarowicz. Warszawa
- Tomasik E., 1992: Zagadnienia pedagogiki specjalnej w literaturze. Przewodnik bibliograficzny. Cz. 1 i 2. Warszawa
- Tomaszewski T., red., 1975: Psychologia. Warszawa
- Vasta R., Haith M., Miller S., 1995: Psychologia dziecka. Warszawa. Czasopiśmiennictwo
- Bailey S., 1997: Nieletni używający przemocy. Profilaktyka i terapia. "Opieka - Wychowanie - Terapia" nr 3
- Golińska L., 1997: Formy agresji. "Remedium" nr 3
- Obuchowska I., 1989: Przemoc w wychowaniu. "Kwartalnik Pedagogiczny", nr 4
- Ogrodowski M., 2003: Drań w ławce. "Przegląd" nr 38
- Szymańczak M., 2001: Pojęcie krzywdzenia dzieci. "Niebieska Linia" nr 1(12)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626176