Warianty tytułu
Gothic Cathedrals as a Reason for Travelling in the Light of Opinions Posted by Tourists visiting Wrocław, Kraków and Poznań
Języki publikacji
Abstrakty
Zabytki architektury stanowią ważną grupę walorów turystycznych i mogą wpływać na motywacje turystów do odwiedzenia konkretnych miejsc. Artykuł prezentuje charakterystykę stylu gotyckiego na podstawie jego najwyższego osiągnięcia, jakim jest katedra. Celem opracowania jest sprawdzenie, czy współcześni turyści odnoszą się do budowli katedralnych jako symbolu stylu gotyckiego i czy to odniesienie znajduje odzwierciedlenie w opiniach na portalu TripAdvisor. Można zatem postawić pytanie, czy katedry gotyckie stanowią motywację do odwiedzenia konkretnego miasta. Zastosowano metodę badawczą desk research (analizę danych zastanych). Analizując opinie na temat wybranych zabytków, którymi są polskie katedry gotyckie we Wrocławiu, Krakowie i Poznaniu, można uznać, że u osób, które podzieliły się wrażeniami na portalu TripAdvisor, gotycki charakter obiektu zauważany jest tylko w 6% ocenianych wpisów. Najwięcej odniesień do gotyku znalazło się w opiniach o katedrze we Wrocławiu (12%), następnie o katedrze w Poznaniu (4%), a zaskoczeniem jest fakt, że odniesienie do gotyku nie pojawiło się w żadnej opinii zamieszczonej przez turystów odwiedzających katedrę w Krakowie. (abstrakt oryginalny)
Architectural monuments are an important group of tourist attractions and can influence tourists' motivation to visit particular places. The article presents the characteristics of the Gothic style as exemplified by its highest achievement - the cathedral. The aim of the study was to determine if modern tourists perceive cathedral buildings as symbols of the Gothic style and whether this perception is reflected in opinions posted on TripAdvisor, i.e. whether the Gothic cathedrals motivate tourist to visit a given city. The study involved analysing user opinions posted on TripAdvisor. It turned out that comments about the Gothic character of particular buildings were only found in 6% of analysed entries. Most references to the Gothic style were found in opinions about the cathedral in Wrocław (12%), considerably fewer about the cathedral in Poznań (4%), and, surprisingly, there were no mentions of "gothic" in any of the opinions posted by tourists visiting the cathedral in Kraków. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
autor
- Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu
Bibliografia
- Buczkowska, K. (2014). Portret współczesnego turysty kulturowego. Wyd. Akademii Wychowania Fizcznego w Poznaniu
- Butler, R. (2006). Volatile demand for tourism? - We can only market efficiently to what we know, rather than to what we imagine. W: P. Keller, T. Bieger (red.), Marketing efficiency in tourism. Coping with volatile demand (s. 13-22). Erich Schmidt Verlag
- Flick, U. (2011). Projektowanie badań jakościowych. Wyd. Naukowe PWN
- Gaworecki, W. W. (1997). Turystyka. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
- Gimpel, J. (1968). Jak budowano w średniowieczu. PWN
- Hollinshead, K. (1997). Heritage Tourism under Post - modernity: Truth and the Past. W: Ch. Ryan (red.), The tourist Experience. A new Introduction (s. 170-193). Cassel
- Kachniewska, M., Nawrocka, E., Niezgoda, A., Pawlicz, A. (2012). Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Oficyna Wolters Kluwer
- Kębłowski, J. (1976). Polska sztuka gotycka, Wyd. Artystyczne i Filmowe
- Kozioł, L. (2013). Koncepcja klasyfikacji czynników motywacji turystycznej. Współczesne Zarządzanie, 1, 132-139
- Kruczek, Z. (red.) (2001). Kompendium pilota wycieczek. Proksenia
- Kruczek, Z. (2011). Atrakcje turystyczne. Fenomen, typologia, metody badań. Proksenia
- Kurek, W. (red.) (2007). Turystyka, Wyd. Naukowe PWN
- Le Goff, J. (2002). Kultura średniowiecznej Europy. Wyd. Marabut, Oficyna Wydawnicza Volumen
- Lijewski, T., Mikułowski, B. i Wyrzykowski, J. (2002). Geografia turystyki Polski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
- Llodrà-Riera, I., Martínez-Ruiz, M. P., Jiménez-Zarco, A. I. i Izquierdo-Yusta, A. (2015). A multidimensional analysis of the information sources construct and its relevance for destination image formation. Tourism Management, 48, 319-328. http://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.11.012
- Marine-Roig, E. (2019). Destination image analytics through traveller generated content. Sustainability, 11(12), 3392, 1-23. https://doi.org/10.3390/su11123392
- Marine-Roig, E. i Ferrer-Rosell, B. (2018). Measuring the gap between projected and perceived destination images of Catalonia using compositional analysis. Tourism Management, 68, 236-249. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.03.020
- Mazurek-Kusiak, A. (2019). Model zachowań konsumentów na rynku turystycznym. Spatium
- Munar, A. M. i Jacobsen J. K. S. (2013). Trust and involvement in tourism social media and web-based travel information sources. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 13(1), 1-19. https://doi.org/10.1080/15022250.2013.764511
- Niezgoda, A. (2013). Prosumers in the tourism market: the characteristics and determinants of their behaviour. Poznań University of Economics Review, 13(4), 130-141
- Nowacki, M. (2017). Atrakcje turystyczne światowych metropolii w opinii użytkowników TripAdvisora. Studia Peregietica, 3(19), 13-31
- Orzechowska-Kowalska, K. (2003). Dzieje architektury inaczej. Wydawnictwo Drukarnia GS
- Podemski, K. (2004). Socjologia podróży. Wydawnictwo Naukowe UAM
- Przecławski, K. (1996). Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki. Albis
- Reich, F., Pechlaner, H. i Hoelzl, B. (2006). Price satisfaction in the hotel industry. W: P. Keller, T. Bieger (red.), Marketing efficciency in tourism. Coping with volatile demand (s. 107-116), Erich Schmidt Verlag
- Ryan, Ch. (1997). Similar Motivations - Diverse Behaviours, W: Ch. Ryan (red.), The tourist Experience. A new Introduction (s. 25-47), Cassel
- Skibiński, S. (1996). Polskie katedry gotyckie. Wyd. Abos
- Steckiewicz, K. i Wyszowska, I. (2009). Architektura i sztuka gotycka w Poznaniu w aspekcie turystyki kulturowej. Turystyka Kulturowa, 8, 4-30
- Surdej, A. (2011). Analiza znaczenia czynników kulturowych w rozwoju miast na przykładzie wybranych miast citta d'arte we Włoszech. W: A. Surdej (red.), Twórcze miejsca, twórczy ludzie (s. 56-85). Wydawnictwo Muzeum Pałac w Wilanowie
- Szczepaniak, K. (2012). Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych - refleksje metodologiczne. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica, 42, 83-112
- TripAdvisor (2021a). Archikatedra pw. Sw. Jana Chrzciciela we Wroclawiu. Retrieved June 21, 2021 from https://www.tripadvisor.com/ShowUserReviews-g274812-d287873-r527821240-Archikatedra_pw_Sw_Jana_Chrzciciela_we_Wroclawiu-Wroclaw_Lower_Silesia_Province_S.html
- TripAdvisor (2021b). Wawel Cathedral. Retrieved June 22, 2021 from https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g274772-d276749-Reviews-Wawel_Cathedral-Krakow_Lesser_Poland_Province_Southern_Poland.html
- TripAdvisor (2021c). Churches & Cathedrals in Poznan. Retrieved June 22, 2021 from https://www.tripadvisor.com/Attractions-g274847-Activities-c47-t175-Poznan_Greater_Poland_Province_Central_Poland.html
- Urry, J., (2007). Spojrzenie turysty, Wyd. Naukowe PWN
- Xiang, Z., Wang, D., O'Leary, J. T. i Fesenmaier, D. R. (2015). Adapting to the Internet: Trends in Travelers' Use of the Web for Trip Planning. Journal of Travel Research, 54(4), 511-527. https://doi.org/10.1177/0047287514522883
- Zajadacz, A., (2017). Dyssatysfakcja w przestrzeni turystycznej. Negatywne opinie u użytkowników TripAdvisor na temat głównych atrakcji turystycznych wybranych miast w Polsce. Prace i Studia Geograficzne, 62(3), 63-88
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626290