PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2009 | 1(32) | 169--186
Tytuł artykułu

Problem przystosowania dzieci z ADHD do warunków szkolnych - (sposoby przeciwdziałania odrzuceniu i wykluczeniu społecznemu dziecka "innego")

Autorzy
Warianty tytułu
The Problem of ADHD Children's Adaptation to School Conditions (Countermeasures Against Rejection and Social Exclusion of an "Alien" Child)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nadmierna ruchliwość małego dziecka - bez braku połączenia z wykonywanym przez nie jakimkolwiek działaniem - jest dla otoczenia bardzo irytująca. Dziecko to z trudnością znajduje jedno miejsce na kilka chwil, często biega, wierci się, wspina po krzesłach, nawet meblach. Nie zawsze myśli się o takim zachowaniu jako o stanie chorobowym i dopiero w zachowaniu starszego dziecka ustawiczne wiercenie się, kręcenie na krześle, obgryzanie ołówka czy kredek wskazuje na wewnętrzny, chociaż niczym nieuzasadniony, niepokój. Powszechnie określa się takie zachowanie dziecka jako nadpobudliwość psychoruchową. Literatura od niedawna - w porównaniu z innymi chorobami wieku dziecięcego - interesuje się nadpobudliwością jako zachowaniem prowadzącym do stałych zmian w życiu dziecka, przede wszystkim zmian w funkcjonowaniu psychoruchowym. W wydanej w roku 1999 książce polskich autorów - Tomasza Wolańczyka, Artura Kołakowskiego i Magdaleny Skotnickiej Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci - przeczytać można, iż: "Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest znany na świecie od 143 lat. Oczywiście nie zawsze nazywał się tak samo. [...] Obecnie w piśmiennictwie światowym oficjalnie używane są dwie nazwy: w popularnej i powszechnie używanej Klasyfikacji Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (DSM-IV) z 1994 roku jest mowa o Attention Deficit Hyperacti- vity Disorder (w skrócie - ADHD). (fragment tekstu)
EN
The literature of the subject and the research conducted by the author prove that a ADHD child may have problems with adapting to a peer group and all the same may have learning difficulties. The article contains the detailed description of the conducted research and the indications concerning working out the suitable strategies for work with a child and the rest of a class team in order to improve social behaviour of a schoolchild with ADHD and a general social condition in a school class.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
169--186
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Filipczuk H., 1985: Rodzice i dzieci w młodszym wieku szkolnym. Warszawa
  • Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków-Warszawa 1998
  • Nartowska H., 1986: Wychowanie dziecka nadpobudliwego. Warszawa
  • Pfiffner L.J., 2004: Wszystko o ADHD. Kompleksowy, praktyczny przewodnik dla nauczycieli. Poznań
  • Spionek H., Włodarski M., 1975: Zaburzenia rozwoju. W: Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Red. M. Żebrowsk a. Warszawa
  • Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., 1999: Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Prawie wszystko co chcielibyście wiedzieć. Książka dla rodziców, nauczycieli i lekarzy. Lublin
  • Wołoszynowa L., 1975: Młodszy wiek szkolny. W: Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Red. M. Żebrowska. Warszawa
  • Barkley R.A., 1998: Dzieci nadpobudliwe i roztargnione. "Świat Nauki", nr 11
  • Czajkowska I., Herda K., 1999: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa
  • Hallowell E.M., Ratey J.J., 2004: W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych. Poznań
  • Karasowska A., 2006: Jak wychować i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Warszawa
  • Mihilewicz S., 2001: Nadpobudliwość psychoruchowa. W: Dziecko z trudnościami w rozwoju. Red. M. Mihilewicz. Kraków
  • Oszwa U., 2002: Dzieci z zaburzeniami uwagi. "Remedium", nr 4
  • Prekop J., Schweitzer Ch., 1999: Niespokojne dzieci. Poznań
  • Spionek H., 1970: Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa
  • Święcicka M., 2003: Problemy psychologiczne dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Warszawa
  • Święcicka M., Pisula A., Woźniak M., Wolańczyk T., 2001: Grupowy trening samokontroli u dzieci z nadpobudliwością psychoruchową. Doświadczenia własne. "Psychiatria i Psychologia Kliniczna Dzieci i Młodzieży", nr 1
  • Wielowiejska-Comi I., 2002: Praktyka w ADHD i ADD. "Remedium", nr 4
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626298

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.