PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | 1(39) Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy | 29--56
Tytuł artykułu

Neuronauki w edukacji : nowe możliwości w procesie nauczania-uczenia się

Warianty tytułu
Neurosciences in Educatio : New Possibilities in the Teaching-Learning Process
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Od początku lat dziewięćdziesiątych trwa dyskusja dotycząca modernizacji współczesnej dydaktyki. Ścierają się poglądy zwolenników pedagogiki i dydaktyki klasycznej, nauk opartych głównie na filozofii i współpracujących z psychologią rozwojową, biologią czy socjologią wychowania, oraz zwolenników neurodydaktyki, chcących wykorzystywać w procesie nauczania -uczenia się najnowsze wyniki transdyscyplinarnych badań kognitywistycznych dotyczących przetwarzania informacji przez mózg człowieka, w tym wyniki badań neurobiologów, neuropsychologów, psychiatrów prowadzących badania kliniczne, logików, matematyków, fizyków, cybernetyków i informatyków, zajmujących się sieciami neuronowymi i sztuczną inteligencją, oraz pedagogów, socjologów, lingwistów, filozofów i antropologów kultury.(fragment tekstu)
EN
In the paper a theoretical concept of the neurosciences and particularly, neurodidactics, based on the cognitivistics and involving the recent results of the human brain studies and connected with them a theory of thinking processes, have been presented. What was taken into account was a type of intelligence represented by a learner, an emotional intelligence creating in a didactic process the right psycho-emotional states, modality, and the shaped styles of learning. Practical implementation of the neurodidactics concept at all the levels of teaching in learning society can be an effective means against a weakness of the Polish school, reflecting in the results of the PIRLS and PISA tests, diagnosing the functional skills of the students.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
29--56
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Anderson R., 1998: Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. Warszawa.
  • Bandler R., Grinder J., 1975: The Structure of magic: A book about language and therapy. Palo Alto.
  • Bradbury A., 2004: NLP. Wpływ na siebie i innych. Gliwice.
  • Brożek A., 2007: Badanie PIRLS 2006 w Polsce (doniesienie badawcze). Referat wygłoszony na XIII Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej "Uczenie się i egzamin w oczach uczniów", Łomża (Polska), 5-7 października 2007 r. Tekst referatu w posiadaniu Autora artykułu.
  • Connel J.D., 2005: Brain -based strategies to reach every learner. New York.
  • Cozolino J.L., 2004: Neuronauka w psychoterapii. Budowa i przebudowa ludzkiego mózgu. Przeł. J. Gilewicz. Poznań.
  • Damasio A., 2005: Descarters' error: Emotion, reason and the human brain. London.
  • Dewey J., 1929: Szkoła i dziecko. Wstęp E. Claparèd. Przeł. H. Błeszyńska. Warszawa.
  • Dewey J., 1967: Wybór pism pedagogicznych. Wybór, wstęp, oprac., przeł. J. Pieter. Warszawa.
  • Dewey J., 2005: Moje pedagogiczne credo. Przeł. J. Pieter. Warszawa.
  • Duch W., 1998: Czym jest kognitywistyka? "Kognitywistyka i Media w Edukacji", T. 1, nr 1.
  • Dunn R., Griggs S.A., eds., 2000: Practical approaches to using learning styles in higher education. Westport.
  • Dryden G., Vos J., 2003: Rewolucja w uczeniu. Przeł. B. Jóźwiak. Poznań.
  • Elis E., 1995: The study of second language acquisition. Oxford 1995.
  • Fisher R., 1999: Uczymy się jak myśleć. Przeł. K. Kruszewski. Warszawa.
  • Fleming N., Baume D., 2006: Learning styles again: VARKing up the right tree! "Educational Development", vol. 74.
  • Freeman F.S., 1971: Różnice indywidualne w zdolnościach umysłowych i ich implikacje pedagogiczne. Warszawa.
  • Gardner H., 1983: Frames of mind. The theory in practice. New York.
  • Gardner H., 1993: Multiple intelligences. The theory in practice. New York.
  • Gardner H., 1999: Intelligence reframed. Multiple intelligences for the 21st Century. New York.
  • Gardner H., 2002: Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Przeł. A. Jankowski. Poznań.
  • Garrett B., 2009: Brain & behavior. An introduction to biological psychology. 3rd ed. Thousand Oaks.
  • Goleman D., 1997: Inteligencja emocjonalna. Poznań.
  • Hubel D.H., Wiesel T.N., 1979: Brain mechanism of vision. "Scientific American", vol. 241.
  • Ingarden R.S., 1998: Kognitywna dynamika mózgu. "Kognitywistyka i Media w Edukacji", T. 1.
  • Jensen E., 2008a: Brain -based learning. The new paradigm of teaching. 2nd ed. Thousand Oaks.
  • Jensen E., 2008b: Teaching with the brain in mind. Alexandria, Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Juszczyk S., 1998: Komunikacja człowieka z mediami. Katowice.
  • Juszczyk S., 2002a: Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów. Toruń.
  • Juszczyk S., 2002b: Edukacja w społeczeństwie ery informacji i komunikacji. W: Edukacja w dialogu i reformie. Red. A. Karpińska. Białystok.
  • Juszczyk S., 2003 [2004]: Style uczenia się dorosłych z wykorzystaniem komputera i Internetu. "Chowanna", T. 2 (21): Nauki o wychowaniu w ponowoczesnym świecie. Cz. 2.
  • Juszczyk S., 2009: Aspekty modalnościowe edukacji medialnej. "Chowanna", [Tom jubileuszowy]: Aspekty modalne treści kształcenia. [Red. W. Kojs].
  • Juszczyk S., 2010a: Czy neurodydaktyka stanie się nowym paradygmatem w społeczeństwie uczącym się? Próba analizy problemu. V: Neuropedagogika a vyučovanie. Red. E. Petlak. Nitra.
  • Juszczyk S., 2010b: Rewolucja informacyjna a zmiana społeczna. W: Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu "civil society". Red. E. Syrek. Katowice.
  • Kaplan J., 1988: The use of animals in research. "Science", vol. 242.
  • Karpińska A., 2011: Niepowodzenia edukacyjne - renesans myśli naukowej. Białystok.
  • Komorowska H., 2002: Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa.
  • Kossuth M., red., 1994: Mechanizmy plastyczności mózgu. Warszawa.
  • Kruszewski K., 1987: Zmiana i wiadomości - perspektywa dydaktyki ogólnej. Warszawa.
  • Kruszewski K., red., 1992: Sztuka nauczania. Czynności ucznia. Warszawa.
  • Kupisiewicz C., 2000: Dydaktyka ogólna. Warszawa.
  • Kupisiewicz C., 1994: Podstawy dydaktyki ogólnej. [Wyd. 10]. Warszawa.
  • LeDoux J., 1993: Emotional memory systems in the brain. "Behavioral and Brain Research", vol. 58.
  • Lindsay H.P., Norton D.A., 1994: Procesy przetwarzania informacji u człowieka. Wprowadzenie do psychologii. Warszawa.
  • Linksman R., 2000: W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa.
  • Madsen K.B., 1980: Współczesne teorie motywacji. Warszawa.
  • Marciszewski W., 1987: Logika formalna: zarys encyklopedyczny z zastosowaniem do informatyki i lingwistyki. Warszawa.
  • Matczak A., 2002: Style poznawcze. W: Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna. T. 2. Gdańsk.
  • Mietzel G., 2003: Psychologia kształcenia. Praktyczny poradnik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańsk.
  • Miller N.E., 1985: The value of behavioral research on Animals. "American Psychologist", vol. 40.
  • Moyer K.E., 1976: Psychobiology of aggression. New York.
  • Moyer K.E., 1983: The physiology of motivation. Aggression as a model. In: The G. Stanley Hall lecture series. Ed. C.J. Scheirer, A.M. Rogers. Vol. 3. Washington, DC.
  • Nosal C., 1979: Mechanizmy funkcjonowania intelektu. Zdolności, style poznawcze, przetwarzanie informacji. Wrocław.
  • Nosal C., 1996: Style poznawcze. W: Encyklopedia pedagogiczna. Red. W. Pomykało. Warszawa.
  • Okoń W., 1987: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa.
  • Palmer F.R., 1986: Mood and modality. Cambridge.
  • Paterno R.M., 2006: Neuroeducation today. "UM -Thesaurus", [vol.] 2 (8).
  • PISA, 2006a: Initial Report. OECD. Tryb dostępu: http://www.ifispan.waw.pl/pliki/ raport_2006.pdf.
  • PISA, 2006b: Programme for International Student Assessment. Wyniki badania w Polsce w 2006 r. Warszawa.
  • PISA, 2009a: Assessment Framework - Key Competences in Reading, Mathematics and Science. OECD.
  • PISA, 2009b: Learning Mathematics for Life. A Perspective from PISA. OECD 2009. Tryb dostępu: www.pisa.oecd.org.
  • Preiss G., 1996: Beiträge einer Neurodidaktik zum Mathematikunterricht an Sonderschulen. In: Lernschwierigkeiten und Vermittlungsprobleme im Mathematikunterricht und Grund- und Sonderschule. Hrsg. G. Eberle, R. Karmann. Wienheim.
  • Preiss G., Hrsg., 1996: Neurodidaktik. Theoretische und praktische Beiträge. ["Schriftenreihe der Pädagogischen Hochschule Freiburg". Bd. 10]. Pfaffenweiler.
  • Rindermann H., 2007: The g -factor of international cognitive ability comparisons: the homogeneity of results in PISA, TIMMS, PIRLS and IQ tests across nations. "European Journal of Personality", vol. 21.
  • Schachl H., 2006: Was haben wir in Kopf? Die Grundlagen für gehirngerechtes Lehren und Lernen. Linz.
  • Siemieniecki B., 2009: Kulturowe uwarunkowania kształcenia na odległość. W: Współczesne problemy kształcenia na odległość. Red. T. Lewowicki, B. Siemieniecki. Toruń.
  • Simms J.R., 1998: Living systems: Theory, information and knowledge. Atlanta.
  • Smith A., 1997: Przyśpieszone uczenie się w klasie. Przeł. A. Gałązka. Katowice.
  • Spitzer M., 2007: Jak uczy się mózg. Przeł. M. Guzowska-Dąbrowska. Warszawa.
  • Sprenger M.B., 2002: Becoming a "wiz" at brain -based teaching. Thousand Oaks, CA.
  • Sprenger M.B., 2005: Pedagogy meets neuroscience. "Science", no. 310 (5749).
  • Springer S.P., Deutsch G., 2004: Lewy mózg, prawy mózg. Z perspektywy neurobiologii poznawczej. Warszawa.
  • Stern E., 2005: Pedagogy meets neuroscience. "Science", no. 310 (5749).
  • Tadeusiewicz R., 1996: Sieci neuronowe. Warszawa.
  • Tadeusiewicz R., 1998: Badanie funkcjonowania mózgu. "Kognitywistyka i Media w Edukacji", T. 1.
  • Taraszkiewicz M., 1997: Nowa Szkoła. Wspieranie kariery ucznia. Warszawa.
  • Taraszkiewicz M., 2008: Neuropedagogika - edukacja 21 wieku. "Awangarda w Edukacji", nr 1.
  • Tokuhama -Espinosa T., 2010: Why mind, brain, and education sciences. The "New Brain -Based" Education. Tryb dostępu: http://education.jhu.edu/newhorizons/ Journals/Winter2011/Tokohuma_1. Data dostępu: 4.04.2011 r.
  • Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., 1995: Psychologia dziecka. Warszawa.
  • Wilczyńska W., 1999: Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa.
  • Witkin H.A., 1998: Psychologiczne zróżnicowanie formy i patologii. "Przegląd Psychologiczny", nr 16.
  • Włodarski Z., 1979: Psychologiczne prawidłowości uczenia się i nauczania. Wyd. 3. Warszawa.
  • Wolf M., Barzillai M., Norton E., 2008: Routes to reading. In: The reading brain. Tryb dostępu: http://science-community.sciam.com/blog-entry/Mind-Matters/ Reading -Brain/580000. Data dostępu: 25.03.2008 r.
  • Żegleń U.M., 1990: Modalność w logice i filozofii. Podstawy ontyczne. Warszawa.
  • www.gardenofgeometry.com.
  • www.numberland.ino.
  • www.vark -learn.com.
  • www.zahlenland.info
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626310

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.