Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Moral Standards of Consumers : an Empirical Analysis
Języki publikacji
Abstrakty
Ukierunkowanie etyki biznesu na identyfikowanie i konstruowanie norm etycznych, regulujących funkcjonowanie instytucji i ludzi we współczesnym świecie gospodarczym sprawia, że jest to obecnie nauka w znacznym stopniu interdycyplinarna. Dominujące we wcześniejszym etapie jej rozwoju badania, mające głównie charakter filozoficzny i teologiczny, zostały wzbogacone o analizy prowadzone z perspektywy teorii organizacji, socjologii i psychologii społecznej. Te ostatnie dyscypliny wniosły do etyki biznesu orientację na badania empiryczne. Takie rozszerzenie perspektywy badawczej było zdaniem Nicholsona konieczne, ponieważ etyka biznesu osiągnęła w swoim rozwoju stadium, w którym by wyjść poza pouczające opowieści i analizy filozoficzne musi oprzeć się na ugruntowanej empirycznie wiedzy o problemach etycznych w gospodarce. Istotna część tej wiedzy obejmuje znajomość przekonań moralnych ludzi funkcjonujących w różnych sferach życia gospodarczego. Chociaż normy moralne deklarowane przez ludzi nie są tym samym co ich zachowania, stanowią one z pewnością ważną determinantę tych zachowań i dlatego stały się przedmiotem wielu badań empirycznych przeprowadzanych na gruncie etyki biznesu. (fragment tekstu)
The subject of this paper is an empirical analysis of moral standards of Polish consumers and the comparison with the standards of consumers from Northern and Southern EU countries and American ones. Moral standards of consumers are understood as the patterns of behaviour recognised by individuals in the purchasing, use and disposal of products and services. The used tool was a modified version of the Consumer Ethics Scale. Although it has been proved that Polish consumers differ significantly from European ones in rating of majority of behaviours the rank orders of these ratings proved to be very similar. Hence, one can state that both groups belong to the same moral culture. The results of comparison between men and women proved very interesting in respect of their univocal character. They verify positively the hypothesis known from the literature on higher moral standards of women. (original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Tom
Numer
Strony
75--86
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Polska Akademia Nauk
Bibliografia
- Ch.J. Cowton, Research in Real Worlds: The Empirical Contribution to Business Ethics, referat prezentowany na 10th Annual EBEN Conference, Praga 1997
- D.J. Fritzsche, An Examination of Marketing Ethics: Role of the Decision Maker, Consequences of the Decision, Management Position, and Sex of the Respondent, "Journal of Macromarketing" 1988, no. 8,
- D.L. McCabe, J.M. Dukerich J.E. Dutton, Context, Values and Moral Dilemmas: Comparing the Choice of Business and Law School Students, "Journal of Business Ethics" 1991, no.10
- G. Hofstede, Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2000.
- G. Wood, Ethics at the Purchasing/Sales Interface: An International Perspective, "International Markeing Review" 1995, no. 12(4),
- H.J.L. van Luijk, Business Ethics in Western and Northern Europe: A Search for Effective Alliances, "Journal of Business Ethics" 1997, no. 6,
- J. Al.-Khatib, S.J. Vitell, M.Y.A. Rawwas, Consumer Ethics: A Cross-Cultural Investigation, "European Journal of Marketing" 1997, no. 31 (11/12),
- J. Kidwell, R.E. Stevens, A.L. Bethke, Differences in Ethical Perceptions Between Male and Female Managers: Myth or Reality? "Journal of Business Ethics" 1987, no.6,
- J. Petterson, P. Kim, The Day America Told the Truth, Prentice Hall, New York 1991.
- J.A. Muncy, S.J. Vitell., Consumer Ethics: An Investigation of the Ethical Beliefs of the Final Consumer, "Journal of Business Research" 1992, no.27
- L. Vaz, S. Kanekar, Gender Differences in Likelihood Estimates and Recommendations Regarding Antinormative Behavior in Different Ethical Contexts, "Journal of Applied Social Psychology" 1992, no.22 (21),
- M. Betz, L. O'Connell, J.M. Shepard, Gender Differences in Proclivity for Unethical Behavior, "Journal of Business Ethics" 1989, no.8
- M.J. Polonsky, P.Q. Brito, J. Pinto, N. Higgs-Kleyn, Consumer Ethics in the European Union: A Comparison of Northern and Southern Views "Journal of Business Ethics" 2001, no.31
- M.M. Brabeck, Consumer on Scarr, "American Psychologist" 1989, no.44
- M.Y.A., Rawwas, G.L. Patzer, S.J. Vitell, A Cross-cultural Investigation of the Values of Consumers: The Potential Effect of War and Civil Disruption, "Journal of Business Ethics" 1998, no.17
- N. Nicholson, Ethics in Organizations: A Framework for Theory and Research, "Journal of Business Ethics" 1994, no. 8
- P. Murphy, M. Dee Pridgen, Ethical and Legal Issues in Marketing, 1987,
- R. Priem, D. Worrell, B. Walters, T. Coalter, Moral Judgment and Values in a Developing Nation: A Comparative Analysis, "Journal of Business Ethics" 1998, no. 17
- W.H Hegarty, H.P. Sims, Organizational Philosophy, Policies , and Objectives Related to Unethical Decision Behavior: A Laboratory Experiment, "Journal of Applied Psychology" 1978, no. 64,
- W.H. Hegarty, H.P. Sims, Some Determinants of Unethical Decision Behavior: An Experiment, "Journal of Applied Psychology" 1979, no. 63
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626312