Warianty tytułu
Competence of Students Integrated Early Childhood Education in Shaping Ability to Create Written Text by Early School Age Students
Języki publikacji
Abstrakty
U podstaw zrozumienia istoty kształcenia polonistycznego leży więc poznanie różnic między językiem mówionym, który dziecko powinno opanować w pełni w okresie przedszkolnym, a językiem pisanym, który w systematycznym kształceniu wdrażany jest dopiero w szkolnej edukacji początkowej. Realizacja wskazanych założeń pozwoliła kurs aktywności językowej dziecka ześrodkować na podstawach teoretycznych lingwistyki edukacyjnej i pojęciu tekstu. Natomiast przygotowanie oceny tekstu dziecięcego oraz diagnozy umiejętności językowych uczniów kończących etap wczesnoszkolny ustanowiono wymogiem końcowym zaliczenia przedmiotu w toku studiów. Z pełną analizą tekstu dziecięcego studenci kierunków nauczycielskich nie mają okazji spotkać się na etapie studiów zawodowych.(fragment tekstu)
The article is a critical evaluation of the competences of integrated early childhood education students in teaching writing skills to children of early school age. It was assumed that the students' knowledge and skills at evaluating written text on graphic, grammatical, semantic and pragmatic levels was a measure of this competence. Reflections on the linguistic aspects of a text and an inquiry into theoretical assumptions for teaching Polish philology to students pursuing master's degree studies in integrated early childhood education provide the theoretical basis for the analyses performed.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
179--192
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
- Bakuła K., 1997: Kształcenie językowe w szkole podstawowej w świetle współczesnych teorii psychologicznych i lingwistycznych. Wrocław.
- Beaugrande R.A. de, Dressler W.U., 1990: Wstęp do lingwistyki tekstu. Warszawa.
- Dobrzyńska T., 1993: Tekst. Próba syntezy. Warszawa.
- Furmanek W., 2007: Edukacja w społeczeństwie wiedzy. W: Edukacja w społeczeństwie wiedzy, niejednoznaczność rzeczywistości edukacyjnej, społecznej i kulturowej. Red. S. Juszczyk, M. Musioł, A. Watoła. Katowice.
- Kruk J., 1998: Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu. Kraków.
- Lyons J., 1984: Semantyka. Przeł. A. Weinsberg. T. 1-2. Warszawa.
- Łotman J., 1972: O pojęciu tekstu. Przeł. J. Faryno. "Pamiętnik Literacki", z. 2.
- Mnich M., 2002: Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków.
- Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego dla Szkół Podstawowych z dn. 23 grudnia 2008. Dz.U. 2009, nr 4, poz. 17.
- Polański E., 1982: Słownictwo uczniów. Warszawa.
- Polański K., red., 1995: Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Oprac. M. Jurkowski [et al.]. Wrocław.
- Porayski-Pomsta J., 2002: Psycholingwistyka i co z niej wynika dla kształcenia językowego w szkole. W: W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej. Red. H. Synowiec. Katowice.
- Rittel T., 1994: Metodologia lingwistyki edukacyjnej. Kraków.
- Wróbel T., 1979: Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym. Warszawa.
- Żydek-Bednarczuk U., 2002: Modele i wzorce tekstu uczniowskiego. W: Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi. Red. J. Porayski-Pomsta. ["Studia Pragmalingwistyczne". T. 3]. Warszawa
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626476