Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Ethics in Post-Capitalist Society
Języki publikacji
Abstrakty
Chociaż etyka biznesu nie należy do dyscyplin o długiej i zawiłej historii, to jednak jej dorobek, zakres prowadzonych badań i podejmowana problematyka budzić muszą uznanie. Kwestią szczególnie często podejmowaną i starannie rozpatrywaną pozostaje pytanie o rolę, jaką spełniać ona powinna w życiu gospodarczym społeczeństwa. Różnorodność udzielanych odpowiedzi wskazuje na to, że jest to kwestia złożona, wzbudzająca dyskusję i nierzadko uwikłana w spory światopoglądowe. Ponadto należy mieć świadomość, że odpowiedź na powyższe pytanie nie może być odpowiedzią daną raz na zawsze. Społeczeństwo, a tym bardziej jego życie gospodarcze, podlega nieustannym modyfikacjom i zmianom, których charakter, zakres i tempo zazwyczaj nie dają się przewidzieć. Wielu autorów zwraca uwagę, że na przestrzeni kilku ostatnich dziesięcioleci możemy obserwować narodziny i rozwój społeczeństwa, które określane jest najczęściej mianem społeczeństwa pokapitalistycznego. Charakteryzuje się ono odejściem od tradycyjnych form produkcyjnych w sferze ekonomicznej, przyspieszonym tempem zmian w obrębie struktury społecznej oraz gruntownymi przeobrażeniami kulturowymi. Dla etyków biznesu taka sytuacja, jeśli nawet nie stwarza zupełnie nowych wyzwań, to na pewno powinna prowokować do zastanowienia się nad ewentualnym wyznaczeniem - uprawianej przez nich dyscyplinie - nowych ról, które w sposób bardziej odpowiedni przystawałyby do zmieniającej się rzeczywistości ekonomicznej, społecznej i kulturowej. (fragment tekstu)
The main aim of the paper is to show and examine the role of business ethics in the post-capitalist society. In the "new society" (called also post-industrial society) the basic economic resource (the means of production) is no longer capital, nor natural resources (the economist's land), nor labour. Around 1950, the industrial worker - no longer a proletarian but still labour - seemed to dominate politics and society in every developed country. But then, with the onset of the Management Revolution, the blue-collar workers in manufacturing industry rapidly began to decline both in numbers and even more noticeably, in power and status. Economic value is now created by new three elements: services, knowledge and innovations. New conditions and possibilities created by the postcapitalist society (esp. modern technology, international network, intermarket, and so on), create new patterns of conduct and social behaviour. Due to it the role of business ethics in business and society is changing. Caution, trust, justice, and responsibility for treats and opportunities to business ethics provided by the new means of production seem to be very relevant and important. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Numer
Strony
195--203
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
- B. Jung, Kapitalizm postmodernistyczny, Strona internetowa Szkoły Głównej Handlowej: www2.sgh.waw.pl/sgh/instytuty/ism/ism/publikacje/publikpdf/tresc/publik1bj/Kapitalizmpostmodernistyczny,
- Finanse, globalizacja, etyka, Z Pawłem Dembińskim rozmawia Stefan Wilkanowicz, Kraków "Znak" 1998, nr 513, luty (2),
- J. Sójka, Moralne aspekty wiary w "nową ekonomię", "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" 2003, t. 6,
- M. Grandona, Kulturowa typologia rozwoju gospodarczego. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, [w:] L.E. Harrison, S.P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, tłum. S. Dymczak, Zysk i Spółka Wydawnictwo S.J., Poznań 2003,
- M. Hirszowicz, Spory o przyszłość, IFiS PAN, Warszawa 1998, s. 51.
- P. Puch, R. Pisera, M. Rabij, Cały świat do usług, "Newsweek Polska" 2003, nr 48
- P. Sadler, Zarządzanie w społeczeństwie postindustrialnym, tłum. M. Bernacki, Kraków 1997
- P.F. Drucker, Społeczeństwo pokapitalistyczne, tłum. G. Kranas, PWN, Warszawa 1999
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626554