PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2009 | 1(32) | 221--238
Tytuł artykułu

Porównanie systemów kształcenia pedagogów specjalnych w polskich i słowackich szkołach wyższych

Warianty tytułu
A comparison of the Systems of Education of Special Pedagogy in Polish and Slovak Higher Schools
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pedagogika porównawcza jest obecnie jedną z tych dyscyplin naukowych, które odnotowują wzrost zainteresowania ze strony wielu specjalistów. Impulsem do rozwoju pedagogiki porównawczej było powstanie licznych organizacji międzynarodowych (UNESCO, OECD, EEC i innych). Te gromadzące istotne dane i wspierające międzynarodowe projekty organizacje badawcze zbierają informacje o systemach kształcenia w różnych krajach. Istotnym wkładem w pedagogikę porównawczą jest fakt, że właśnie przy tych organizacjach międzynarodowych powstają instytucje, których celem jest pozyskiwanie owych informacji (Walterova, 1991, s. 24). Według W.W. Brickmana i innych ważnych przedstawicieli pedagogiki porównawczej, ta dziedzina nauki ma dwojaki charakter. Z jednej strony pedagogika porównawcza ma charakter teoretyczny, z drugiej - zdecydowanie aplikacyjny. W ostatnich latach w zakresie terminologii doszło do pewnych zmian w rozumieniu poszczególnych pojęć. Pod pojęciem "pedagogika porównawcza" obecnie rozumiemy bowiem nie tylko porównywanie systemów kształcenia, ale też wszelki opis, dokumentację i analizę, dostarczające wiedzy o systemie kształcenia jednego kraju w porównaniu z innym krajem. Samo porównanie może być przeprowadzone, ale nie musi. Wraz z wyznaczeniem nowej treści pojęcia "pedagogika porównawcza" dla tego zakresu badań zaczęto używać terminu "pedagogika międzynarodowa" ("international comparative education"), przy czym pierwotny termin - "pedagogika porównawcza" ("comparative education") jest równie często stosowany. (fragment tekstu)
EN
: The article aims at comparing the systems of education of special pedagogy in higher schools. The comparison that was made involved the curricula al within the scope of special pedagogy in the countries in question from the point of view of the elements of the contents in teaching plans. Also the differences between an organiza- tion and the profile of an education system were pointed out - the system, nature and type of studies in a selected Polish and Slovak higher education institution(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
221--238
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (2005). Dostępne w Internecie: http://www.aps.edu.pl/index.php?md=225
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626566

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.