PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 3/1 | 9--27
Tytuł artykułu

Inność jako dewiacja

Warianty tytułu
Otherness as a Deviation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Inność, zwłaszcza w społeczeństwach homogenicznych, przybiera często status kategorii klinicznej (psychiatrycznej). Pojęcie normalności (zdrowia psychicznego) wyprowadza się w takim wypadku z normy statystycznej: oznacza ono przeciętność. Jest to widoczne w powojennej Polsce, kraju wyróżniającym się etniczną jedno-rodnością. Wartość tolerancji pozostaje tu zazwyczaj kulturalnym normatywem, z trudnością dającym się odnaleźć w codziennej praktyce międzyludzkiej. (abstrakt oryginalny)
EN
Otherness, especially in homogeneous societies, often takes on a status of clinical category (psychiatric). The notion of normality (mental health) is derived in such case from statistical norm: it means ordinariness. It is visible in the post-war Poland, the country which is characterised by above-average ethnic homogeneity. Value of tolerance remains here usually a cultural norm, which is difficult to be found in everyday human practice. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
9--27
Opis fizyczny
Twórcy
  • Sopocka Szkoła Wyższa
Bibliografia
  • 1. Andreoli V., Moi wariaci. Wspomnienia psychiatry, Wydawnictwo Homini, Kraków 2007.
  • 2. Bauman Z., Historia naturalna zła, "Znak" 2012, nr 11.
  • 3. Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000.
  • 4. Blackburn S., Oxfordzki słownik filozoficzny, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 2004.
  • 5. Bukowski J., Zarys filozofii spotkania, ZNAK, Kraków 1987.
  • 6. Burszta W.J., Antropologia kultury, Zysk i S-ka, Poznań 1998.
  • 7. Derrida J., Gościnność nieskończona, "Przegląd Filozoficzno-Literacki" 2004, nr 3.
  • 8. Douglas M., Czystość i zmaza, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2007.
  • 9. Dupreel E., Traktat o moralności, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1969.
  • 10. Durkheim E., Zasady metody socjologicznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1968.
  • 11. Dziemidok B., O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj, Wydawnictwo: Słowo obraz terytoria, Gdańsk, 2011.
  • 12. Figzał M., Między odmiennością a skandalem. O postaciach dramatycznych w sztukach Piera Paola Pasoliniego, "Tematy z Szewskiej" 2011, nr 2 (6).
  • 13. Filek J., Ambiwalencja obcości, "Znak" 2004, nr 1.
  • 14. Goffman E., Piętno, Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
  • 15. Gutt R.W., O chorych i zdrowych, Kraków 1986.
  • 16. Irzykowski K., Żyd jest to Polak z rezerwą, "Kurier Poranny" z dnia 15. 08. 1937 r.
  • 17. Iwaszkiewicz J., Dziennik (1965-1968), "Twórczość" 2004, nr 2-3.
  • 18. Kapusta A., Świadomość odmienności - odmienna świadomość. Transopisanie Marylin Monroe, "Fragile. Pismo kulturalne" 2011, nr 3.
  • 19. Koczanowicz T., Inni w Europie, czyli o czym mówią rasiści, "Recykling Idei. Pismo społecznie zaangażowane" 2012/2013 (zima), nr 14.
  • 20. Kołakowski L., Pochwała wygnania, [w:] idem, Moje słuszne poglądy na wszystko, Społeczny Instytut Wydawniczy " ZNAK", Kraków 2011.
  • 21. Krall H., Sublokatorka, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1985.
  • 22. Kristeva J., Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, Towarzystwo Kultury Świeckiej, Kraków 2007.
  • 23. Laertios D., Żywoty i poglądy słynnych filozofów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982.
  • 24. Manguel A., Cegły wieży Babel, "Przegląd Polityczny" 2013, nr 117.
  • 25. Markowski M.P., Inność, "Res Publica Nowa" 2003, nr 2.
  • 26. Marshall G. (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Marshall G. (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2005.
  • 27. Mead G.H., Umysł, osobowość, społeczeństwo, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1975.
  • 28. Melchior M., Reakcja na stygmat. Impresje wokół badań nad polskimi Żydami, "Przegląd Powszechny" 2008, nr 11.
  • 29. Milerski B., Polska wielu kultur, "Więź" 2012, nr 5-6.
  • 30. Milgram S., Posłuszeństwo wobec autorytetu władzy, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.
  • 31. Miłosz Cz., Rok myśliwego, Wydawnictwo Znak, Kraków 2001.
  • 32. Nussbaum M., Ciało narodu. Dlaczego w Gujarcie okaleczano kobiety? [w:] M. Turowski, J. Nalichowski (red.), Demokracja. Konflikt. Wykluczenie. Krytyczne perspektywy współczesnej teorii społecznej i filozofii politycznej, Wrocław 2008.
  • 33. Oszajca W., Kryzys w Kościele?, "Znak" 2012, nr 10.
  • 34. Pilch T., Polska nietolerancyjna. Ustalenia pojęciowe i metodologiczne, [w:] B. Karolczak-Biernacka (red.), Tolerancja, Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych, Warszawa 1992.
  • 35. Siewierski H., Wielokulturowość i kultura narodowa w procesie globalizacji, "Znak" 2005, nr 6.
  • 36. Sikora T., Via politica negativa. O odmieńcach, różnicy i strategicznej negatywności, "Fragile. Pismo kulturalne" 2012, nr 3.
  • 37. Singer I.B., Dwór, Warszawa 1983.
  • 38. Smith H., Religie świata, Uniwersytet Opolski, Warszawa 1994.
  • 39. Stomma L., Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku, PAX, Warszawa 1986.
  • 40. Stryjkowski J., Głosy w ciemności, Warszawa 1971.
  • 41. Szacki J., Traktaty nie zmienią ducha, "Gazeta Wyborcza" z dnia 12.06. 2003 r.
  • 42. Szczuciński A., Getto, "Zeszyty Literackie" 2013, nr 1.
  • 43. Vernent J.P., Źródła myśli greckiej, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, Warszawa 1969.
  • 44. Waniek D., Orzeł i krucyfiks. Eseje o podziałach politycznych w Polsce, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.
  • 45. Wodziński C., Św. Idiota, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
  • 46. Wodziński C., Trans gościnności, "Przegląd Polityczny" 2011, nr 109-110.
  • 47. Wolniewicz B., Musiał Z., Ksenofobia i wspólnota, "Arcana" 2002, nr 43.
  • 48. Znaniecki F., Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, Lwów-Warszawa 1934.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626654

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.