PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | 1(46) | 89--99
Tytuł artykułu

Etyka i kształcenie. O integralności doświadczenia pedagogicznego

Autorzy
Warianty tytułu
Ethics and Education. On Integrity of Educational Experience
Ethik und Bildung zur Integrität der pädagogischen Erfahrung
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozważenie związków etyki i edukacji może być różnie ukierunkowane. Repertuar możliwych podejść i perspektyw w badaniu tego, co łączy etykę i edukację, jest na tyle obszerny, na ile pozwala wyobraźnia tych, którzy swoją uwagę skupiają na tej relacji. Zapewne żadna teoria nie jest w stanie wyczerpująco przedstawić tego bogactwa. Niezależnie jednak od obranego stanowiska w tej sprawie warto podjąć starania o wydobycie tego, co powoduje, że relacja ta wciąż budzi zainteresowanie zarówno w obszarze codziennej praktyki oświatowej, jak i w dyskursie akademickim.(fragment tekstu)
EN
The paper explores the problematic character of the relationship between ethics and education. The key concept that is analyzed and interpreted is pedagogical ethics. The author raises question on the actual meaning of the term and suggests that not every conception of pedagogical ethics can be really productive in a positive sense in the contemporary educational practice. The term is interpreted in two perspectives that derive from other philosophical concepts. The first comes from the concept of spiritual man, suggested by the Czech philosopher, Jan Patočka. The other originates from Michael Oakeshott's concept of conversation of humankind. The final part consists of some thoughts concerning the influence of ethics on understanding of educational experience.(original abstract)
Słowa kluczowe
PL
EN
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
89--99
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Gadamer H.-G.: Hermeneutics, Religion, and Ethics. Przeł. J. Weinsheimer. New Haven-London: Yale University Press, 1999.
  • Godoń R., Hogan P.: The Inherent Ethics and Integrity of Education. "Kultura Pedagogiczna" 2014, nr 1.
  • Heidegger M.: Co zwie się myśleniem? Przeł. J. Mizera. Warszawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.
  • Hogan P.: The New Significant of Learning. Imagination's Heartwork. London-New York: Routledge, 2010.
  • Husserl E.: Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia. Przeł. J. Sidorek. Warszawa: Fundacja "Aletheia", 1993.
  • Januszkiewicz M.: Kim jestem ja, kim jesteś ty? Etyka, tożsamość, rozumienie. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2012.
  • Nietzsche F.: To rzekł Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo. Przeł. S. Lisiecka, Z. Jaskuła. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1999.
  • Oakeshott M.: Poezja i jej głos w rozmowie ludzkości. Przeł. Ł. Sommer. W: M. Oakeshott: Wieża Babel i inne eseje. Wybrał P. Śpiewak. Przeł. A. Lipszyc, Ł. Sommer, M. Szczubiałka. Warszawa: Fundacja "Aletheia", 1999.
  • Oakeshott M.: The Voice of Liberal Learning. Indianapolis: Liberty Fund, 2001.
  • Patocka J.: Człowiek duchowy a intelektualista. W: Idem: Eseje he retyckie z filozofii dziejów. Przeł. A. Czcibor-Piotrowski, E. Szczepańska, J. Zychowicz. Warszawa: Fundacja "Aletheia", 1998.
  • Skarga B.: O znaczeniu wymiaru metafizycznego w kulturze. W: Eadem: Człowiek to nie jest piękne zwierzę. Kraków: Wydawnictwo "Znak", 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626768

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.