Warianty tytułu
Axiologische Präferenzen von den Pädagogikstudenten
Preferences Axiological Education Students
Języki publikacji
Abstrakty
Problematyka postrzegania, definiowania oraz realizowania wartości stanowi stale aktualny temat rozważań zarówno badaczy zajmujących się różnymi dyscyplinami naukowymi, jak i każdego człowieka. Przemyślenia dotyczące wartości ujawniają się szczególnie wtedy, gdy człowiek staje w obliczu problemów egzystencjalnych dotyczących sensu oraz celu swego życia. Zmiany społeczne zapoczątkowane w wieku XX i kontynuowane w XXI ulegają akceleracji i globalizacji na skalę wcześniej niespotykaną, prowadząc do wielu korzystnych przeobrażeń, ale niosą z sobą również wyzwania, wymagające zajęcia określonego stanowiska.(fragment tekstu)
The article is an element in the debate on the value preferred by modern man operating in the post-modern social reality. It is an attempt debate on the future educators declared values and thoughts related to the implications of their educational influence on the young generation of Polish people. Among the many important aspects of the issue of values as a key concept of education assigned a value. Were also highlighted issues concerning the hierarchy of values, the classification of the value and the importance of teacher / educator in the educational process. I made an attempt to analyze compatibility with the values declared by educators to designated, current, civilizational values of clarifying the goals of education.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
Bibliografia
- Adamski F.: Poza kryzysem tożsamości. Kraków: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1993.
- Banach C.: Wartości w systemie edukacji. http://www.up.krakow.pl/ konspekt/konspekt7/banach7.html [dostęp: 15.08.2015].
- Bryzgalski P.: Kształt naszemu życiu nadają wartości. "Edukacja i Dialog" 1999, nr 5 (108).
- Denek K.: Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 1999.
- Dyczewsk i L.: Miejsce i funkcje wartości w kulturze. W: Kultura w kręgu wartości. Red. L. Dyczewski. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001.
- Fritzhand M.: Wartości a fakty. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982.
- Homplewicz J.: Etyka pedagogiczna. Podręcznik dla wychowawców. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1996.
- Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2007.
- Łobocki M.: W trosce o wychowanie w szkole. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2007.
- Mariański J.: Kryzys moralny czy transformacja wartości? Studium socjologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2001.
- Mariański J.: Wprowadzenie do socjologii moralności. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1989.
- Młodzież jako przedmiot badań naukowych. Konteksty teoretyczne i metodologiczne. Red. J. Górniewicz. Olsztyn: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1999.
- Nawroczyński B.: O wychowaniu i wychowawcach: dwanaście studiów pedagogicznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1968.
- Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
- Olbrycht K.: Wychowanie do wartości. http://www.fidesetratio.org.pl/ files/plikipdf/olbrycht1.pdf [dostęp: 30.06.2015].
- Olechnicki K., Załęcki P.: Słownik socjologiczny. Warszawa: Wydawnictwo "Graffiti", 1998.
- Ostrowska K.: W poszukiwaniu wartości. Ćwiczenia z uczniami. Cz. 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000.
- Pasterniak W.: Dydaktyka wartości. W: Wartości - społeczeństwo - wychowanie. Studia z pedagogiki społecznej. Red. F. Adamski. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 1995.
- Puzynina J.: Język wartości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992.
- Raport Komisji Europejskiej "Edukacja dla Europy". Przeł. I. Wojnar, J. Kubin. Warszawa: Komitet Prognoz Polska 2000 Plus przy Prezydium PAN-Wydawnictwo "Elipsa", 1999.
- Raport "Młodzi 2011". http://zds.kprm.gov.pl/mlodzi-2011 [dostęp: 20.11.2014].
- Raport w sprawie obecności aksjologii systemów wartości w procesie edukacyjnym. Oprac. C. Banach et al. W: Świat wartości i wychowanie. Red. W. Szewczuk. Warszawa: Fundacja "Innowacja", 1996.
- Sillamy N.: Słownik psychologii. Przeł. K. Jarosz. Katowice: Wydawnictwo "Książnica", 1995.
- Słownik pojęć filozoficznych. Red. W. Krajewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar", 1996.
- Sośnicki K.: Istota i cele wychowania. Warszawa: "Nasza Księgarnia", 1964.
- Stępień A.B.: Wstęp do filozofii. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1995.
- Suchodolski B.: Wychowanie mimo wszystko. Warszawa: WSiP, 1990.
- Szymański M.J.: Młodzież wobec wartości. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych, 1998.
- Świda H.: Wartości intelektualne. W: Młodzież a wartości. Red. H. Świda. Warszawa: WSiP, 1979.
- Świętochowski A.: Nowe drogi. W: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. 2: Pedagogika i szkolnictwo w XIX stuleciu. Wybór i oprac. S. Wołoszyn. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1965.
- Tischner J.: Nieszczęsny dar wolności. Kraków: Wydawnictwo Znak, 1993.
- Uhlig A.: Wartości materialno-konsumpcyjne. W: Młodzież a wartości. Red. H. Świda. Warszawa: WSiP, 1979.
- Uhlig A.: Wartości prestiżowe. W: Młodzież a wartości. Red. H. Świda. Warszawa: WSiP, 1979.
- Vives L.: O podawaniu umiejętności. Przekł., wstęp i przypisy A. Kempf i. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1968.
- Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T.: Znaczenie wartości w wychowaniu. W: Wychowanie wobec wyzwań współczesności. Red. J. Kirenko, D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, 2011.
- Zimny J.: Aksjologia w życiu pedagogicznym. http://www.pedkat.pl/ index.php/253-ks-zimny-jan-aksjologia-w-zyciu-pedagogicznym [dostęp: 20.07.2015].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626776