PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | 1(46) | 213--225
Tytuł artykułu

W poszukiwaniu wiedzy przy stole, na stole, a może pod stołem - konteksty andragogiczne

Autorzy
Warianty tytułu
In the Search for Knowledge at the Table, on the Table or under the Table - Andragogical Contexts
In der Suche nach dem Wissen am Tisch, auf dem Tisch oder vielleicht unter dem Tisch - andragogische Kontexte
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na podstawie opublikowanych materiałów biograficznych, ale także wypowiedzi studentek i studentów pragnę podjąć próbę ukazania doświadczeń biograficzno-edukacyjnych związanych ze stołem - meble codziennego użytku znajdującym się niemal w każdym domu. Jak powszechnie wiadomo, rola stołu kojarzy się głównie z przygotowywaniem i spożywaniem posiłków. Tymczasem wiele osób zaznacza, iż jest to najważniejszy mebel w domu - "miejsce uspokojenia, wymiany pogodnych myśli, wzajemnego zaufania, zbliżenia i wzmocnienia więzi międzyludzkich [.]. Tradycyjne »siadamy do stołu« ma swoją moc magiczną. Wracamy do niego na różnych etapach, gdziekolwiek jesteśmy. »Siadamy do stołu« i znów jesteśmy razem, patrzymy sobie w oczy, czujemy się bezpiecznie. Nie jesteśmy sami"7. Czasami jednak stół bardziej dzieli niż łączy. Niejeden z nas był świadkiem "uderzenia pięścią w stół", kłótni przy stole. Odczuwamy też żal z powodu pustego miejsca przy stole.(fragment tekstu)
EN
The author has tried to describe the experience of biographical and education related to one of the most important furniture everyday, which is the table. This furniture mainly related to the preparation and consumption of food, it is also an opportunity to learn, to meetings, talks and strengthening relationships. The table is also very often a "witness" the first lessons of adulthood, which take place in childhood, while having fun. The author also appeared in the text of the role and importance of the table in the perception of students of pedagogy.(original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
213--225
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Bauman J.: Zima o poranku. Opowieść dziewczynki z warszawskiego getta. Przeł. J. Bauman, A. Sak. Kraków: Znak, 2009.
  • Bielik-Robson A.: "Na pustyni" - kryptoteologie późnej nowoczesności. Kraków: Universitas, 2008.
  • Bukowska-Floreńska I.: Rodzina na Górnym Śląsku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2007.
  • Demetrio D.: Edukacja dorosłych. Przeł. A. Górka. W: Pedagogika. T. 3: Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Red. B. Śliwerski. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2006.
  • Dominice P.: Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Przeł. M. Kopytowska. Łódź: Wydawnictwo WSHE, 2006.
  • Dominice P.: Historia życia jako proces kształcenia. W: Psychologiczna problematyka doradztwa zawodowego. Materiały do studiowania. Red. H. Skłodowski. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1994.
  • Hartman J.: Jak mnie wychowano. "Wysokie Obcasy Extra" 2014, nr 2 (23).
  • Kasdepke G.: Uniwersytet pod stołem. "Wysokie Obcasy Extra" 2013, nr 6.
  • Lejeune P.: Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii. Przeł. W. Grajewski et al. Kraków: Universitas, 2007.
  • Mann B.: Pasja pokoleń. 100 lat kuchni rodziny Mannów. Warszawa: Wydawnictwo Muza, 2010.
  • Nasierowska Z.: Fotografia smaku czyli 24 obiady dla tych, którzy lubią i nie lubią przyjmować gości. Warszawa: Wydawnictwo "Marginesy", 2011.
  • Ogrodowska B.: Tradycje polskiego stołu. Warszawa: Wydawnictwo Muza, 2010.
  • Paluch M.: Paszporty na okrągłym stole. "Gazeta Uniwersytecka UŚ" 2014, nr 5 (215) (luty).
  • Pałucha I.: Jedzenie jest dla mnie obrzędem - rozmowa z Emilią Krakowską. "Wróżka" 2009, nr 4.
  • Stukenberg H.: Siedem historyjek i ich znaczenie dla edukacji dorosłych w czasie dokonujących się zmian. W: Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. Red. E. Dubas, O. Czerniawska. Warszawa: Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626800

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.