PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | 1(46) | 251--272
Tytuł artykułu

Skłonność do moralnego dystansowania się studentów a ich intencje nieuczciwego zachowania się i reakcji na nieuczciwość akademicką innych

Warianty tytułu
Psychologische Mechanismen der Moralität Die Tendenz zur moralischen Distanzierung der Studenten in bezug auf die Neigung zum unehrlichen Verhalten und der Reaktion auf die akademische Unehrlichkeit der anderen
Students' Moral Disengagement and Their Intentions for Dishonest Behaviour and Reaction to Academic Dishonesty of Others
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podstawą mechanizmu moralnego dystansowania się, opisanego przez Alberta Bandurę7, jest teoria społecznego uczenia się moralnego sprawstwa. Zgodnie z tą teorią, człowiek konstruuje w toku socjalizacji, między innymi poprzez bezpośrednie uczenie się, modelowanie oraz proces samooceny, moralne standardy dobra i zła, które stają się podstawą indywidualnego systemu samoregulacji. W ramach tego systemu jednostka obserwuje swoje działanie, ocenia jego zgodność z osobistymi moralnymi standardami, relację z sytuacją, w której działanie to zachodzi, i na podstawie tej oceny reguluje odpowiednio swoje postępowanie. Generalną tendencją samoregulacyjną jest podejmowanie działań zgodnych z moralnymi standardami, przynoszących samozadowolenie i zwiększających poczucie własnej wartości, oraz powstrzymywanie się od działań, które naruszają normy moralne i prowadzą do samopotępienia (poczucia winy i wstydu). (fragment tekstu)
EN
The article discusses the role of mechanism of moral disengagement in the context of moral behaviour intents. A sample of 244 university students from Silesia participated. The analyses are conducted in the context of the tendency towards different forms of moral disengagement. The results demonstrate that students of different moral disengagement level differ in terms of intentions for dishonest behaviour at the university and in the future work and in their reaction for academic dishonesty of others. The direction of the future research was shown.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
251--272
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
autor
  • University of Silesia in Katowice, Poland
Bibliografia
  • Antonowicz P., Szarmach Ł.: Teoria i praktyka funkcjonowania piramidy finansowej versus studium przypadku upadłości Amber Gold Sp. z o.o. "Zarządzanie i Finanse" 2013, nr 11 (1).
  • Aquino K. et al.: A Grotesque and Dark Beauty: How Moral Identity and Mechanisms of Moral Disengagement Influence Cognitive and Emotional Reactions to War. "Journal of Experimental Social Psychology" 2007, vol. 43.
  • Bandura A.: Moral Disengagement in the Preparation of Inhumanities. "Personal and Social Psychology Review" 1999, vol. 3.
  • Bandura A.: Selective Activation and Disengagement of Moral Control. "Journal of Social Issues" 1990, vol. 46.
  • Bandura A.: Selective Moral Disengagement in the Exercise of Moral Agency. "Journal of Moral Education" 2002, vol. 31 (2).
  • Bandura A.: Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1986.
  • Bandura A. et al.: Mechanisms of Moral Disengagement in the Exercise of Moral Agency. "Journal of Personality and Social Psychology" 1996, vol. 71.
  • Beasley E.: Students Reported for Cheating Explain What They Think Would Have Stopped Them. "Ethics & Behavior" 2014, vol. 24 (3).
  • Beck L., Ajzen I.: Predicting Dishonest Actions Using the Theory of
  • Planned Behavior. "Journal of Research in Personality" 1991, vol. 25.
  • Bernardi R. et al.: Examining the Decision Process of Students' Cheating Behavior: An Empirical Study. "Journal of Business Ethics" 2004, vol. 50.
  • Błachnio A.: Psychologia zdrady. Warszawa: Difin, 2008.
  • Boardley I., Kavussanu M.: Development and Validation of the Moral Disengagement in Sport Scale. "Journal of Sport & Exercise Psychology" 2007, vol. 29.
  • Brislin R.: The Wording and Translation of Research Instruments. In: Field Methods in Cross-Cultural Research. Eds. W. Lonner, J. Berry. Newbury Park: Sage, 1986.
  • Chudzicka-Czupała A.: Etyczne zachowanie się człowieka w organizacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013.
  • Chudzicka-Czupała A.: Filozofia moralna a akceptacja przejawów nieuczciwości akademickiej przez studentów uczelni wyższych. "Czasopismo Psychologiczne" 2014, nr 20 (1).
  • Chudzicka-Czupała A.: Psychological and Moral Determinants in Accepting Cheating and Plagiarism Among University Students in Poland. "Polish Journal of Applied Psychology" 2014, vol. 12 (1).
  • Detert J., Trevino L., Sweitzer V.: Moral Disengagement in Ethical Decision Making: A Study of Antecedents and Outcomes. "Journal of Applied Psychology" 2008, vol. 93.
  • Farnese M. et al.: Cheating Behaviors in Academic Context: Does Academic Moral Disengagement Matter? "Procedia - Social and Behavioral Sciences" 2011, vol. 29.
  • Górnik-Durose M., Landowska I.: O etycznych dylematach przy stawianiu pierwszych kroków w pracy naukowej - magistranci wobec plagiatowania. W: Człowiek wobec wartości etycznych. Badania i praktyka. Red. A. Chudzicka-Czupała. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013.
  • Grimes P.: Dishonesty in Academics and Business: A Cross-Cultural Evaluation of Student Attitudes. "Journal of Business Ethics" 2004, vol. 49. Gromkowska-Melosik A.: Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007.
  • Harding T. et al.: The Theory of Planned Behavior as a Model of Academic Dishonesty in Engineering and Humanities Undergraduates. "Ethics & Behavior" 2007, vol. 17 (3).
  • Hill T., Lewicki P.: Statistics: Methods and Applications. Tulsa, OK: StatSoft, 2007.
  • Hohol M., Kwiatek Ł.: Wewnętrzny kompas. "Charaktery" 2014, nr 5.
  • Jensen L. et al.: It's Wrong, but Everybody Does It: Academic Dishonesty Among High School and College Students. "Contemporary Educational Psychology" 2002, vol. 27 (2).
  • Jordan A., Monin B.: From Sucker to Saint: Moralization in Response to Self-Threat. "Psychological Science" 2008, vol. 19.
  • Krawczyk M.: Sex, Morals and Exam Cheating. "Working Papers" 2012, vol. 75 (9).
  • Lupton R., Chapman K., Weiss J.: A Cross-National Exploration of Business Students' Attitudes, Perceptions, and Tendencies Toward Academic Dishonesty. "Journal of Education for Business" 2000, vol. 75.
  • Malinowski C.I., Smith Ch.P.: Moral Reasoning and Moral Conduct: An Investigation Prompted by Kohlberg's Theory. "Journal of Personality and Social Psychology" 1985, vol. 49.
  • McCabe D.L.: McCabe's Academic Integrity Survey Report. http://www. depts.ttu.edu/provost/qep/docs/McCabe_Academic_Integrity_Re port_Cover.pdf [20.04.2014].
  • McCabe D.L., Trevino L.K.: Individual and Contextual Influences on Academic Dishonesty: A Multicampus Investigation. "Research in Higher Education" 1997, vol. 38 (3).
  • McCabe D., Trevino L., Butterfield K.: Cheating in Academic Institutions: A Decade of Research. "Ethics and Behavior" 2001, vol. 11 (3).
  • Moore C. et al.: Why Employees Do Bad Things: Moral Disengagement and Unethical Organizational Behavior. "Personnel Psychology" 2012, vol. 65 (1).
  • Murdock T.B., Anderman E.M.: Motivational Perspectives on Student Cheating: Toward an Integrated Model of Academic Dishonesty. "Educational Psychologist" 2006, vol. 41 (3).
  • Nonis S., Swift C.: An Examination of the Relationship Between Academic Dishonesty and Workplace Dishonesty: A Multicampus Investigation. "Journal of Education for Business" 2001, vol. 77 (2).
  • Ogunfowora B., Bourdage J., Nguyen B.: An Exploration of the Dishonest Side of Self-Monitoring: Links to Moral Disengagement and Unethical Business Decision Making. "European Journal of Personality" 2013, vol. 27 (6).
  • Osofsky M., Bandura A., Zimbardo Ph.: The Role of Moral Disengagement in the Execution Process. "Law and Human Behavior" 2005, vol. 29.
  • Paciello M. et al.: Stability and Change of Moral Disengagement and Its Impact on Aggression and Violence in Late Adolescence. "Child Development" 2008, vol. 79 (5).
  • Shu L.L., Gino F., Bazerman M.H.: Dishonest Deed, Clear Cons cience: When Cheating Leads to Moral Disengagement and Motivated Forgetting. "Personality and Social Psychology Bulletin" 2011, vol. 37 (3).
  • StatSoft Inc.: Electronic statistics textbook. Tulsa, OK: StatSoft, 2012.
  • White J., Bandura A., Bero L.: Moral Disengagement in the Corporate World. "Accountability in Research" 2009, vol. 16.
  • Vrbova J.: Jak a kdy zâci omlouvaji své spatné chovâni ve skole: role morâl- mho vyvâzâm se a neutralizace v kontextu skolmho podvâdem starsich zâku. "Ceskoslovenska Psychologie" 2014, c. 58 (5).
  • Zdybek P., Walczak R., Zdybek M.: Historia zwykłego oszustwa. Nieuczciwość akademicka widziana oczami studentów psychologii. "Psychologia Społeczna" 2012, nr 73 (22).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171626806

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.