Warianty tytułu
Biologische und kulturelle Erkenntnisaspekte im Bildungssystem
Biological and Cultural Aspects of Learning in Education Process
Języki publikacji
Abstrakty
Spór o wpływ natury oraz środowiska/kultury na rozwój ludzkich możliwości nie traci dynamiki - nie tylko występuje w świecie nauki, lecz także jest wykorzystywany w podejmowaniu decyzji politycznych, jako uzasadnienie rozstrzygnięć moralnych; ma znaczenie również w działaniach marketingowych. Brak możliwości zakończenia tego sporu, zdaniem Stevena Pinkera, wynika z faktu, iż odróżnienie natury od kultury jest wpisane w sferę ludzkich uniwersaliów i postuluje odwoływanie się do realistycznego humanizmu opartego na rzetelnej wiedzy biologicznej przy rozstrzyganiu sporów1. Do podstawowych trudności w rozwiązywaniu sporu "natura" versus "kultura" zalicza się wieloznaczność obu terminów. Zdaniem Andrzeja Bronka, pojęcia te są zrealitywizowane do dziedzin użycia, oznacza to, iż w poszczególnych dyscyplinach nauki - w psychologii, socjologii, antropologii, neuronauce lub filozofii - mają inne znaczenie.(fragment tekstu)
The following paper presents two aspects of learning in an education process: self directed and teacher directed learning. Factors deciding on the course of these two processes were described. It was assumed that the factors classified as natural (congenital, those of internal nature and those existing in nature) existed independently of man and that the learning process depended on them. The factors dependent on man, on the other hand, are a component of culture. Dependent on them are the teacher's activities, and among them directing a student's activity. The recognition of these differences (independent vs. dependent on man), is essential for the responsible realization of the education process. It is connected to the acceptance of invariability of cognitive functioning of individual persons and the ability to modify cultural models.(original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
- Barnes B., Bloor D.: Relatywizm, racjonalizm a socjologia wiedzy. Przeł. J. Niżnik. W: Racjonalność i styl myślenia. Wybrał, wstępem i posłowiem opatrzył E. Mokrzycki. Warszawa: IFiS PAN, 1992.
- Bron k A.: "Natura czy kultura". Uwagi metodologiczne. W: Natura, edukacja, kultura. Pedagogia źródeł. Red. B. Przyborowska. Toruń- Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika-Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii TWP, 2006.
- Bruner J.: Kultura edukacji. Przekł. T. Brzostowska-Tereszkieicz. Wstęp A. Brzezińska. Kraków: Universitas, 2006.
- Filipiak E.: Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. W: Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Red. E. Filipiak. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2008.
- Frith Ch.: Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat. Przeł. A. i M. Binder. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2011.
- Illeris K.: Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, 2006.
- Kozielecki J.: Myślenie i rozwiązywanie problemów. W: Psychologia ogólna. Red. T. Tomaszewski. Warszawa: PWN, 1992.
- Lebiedziński W.: Społeczne i biologiczne mechanizmy poznania. Olsztyn: WSP, 1995.
- Lindasy P.H., Norman D.A.: Procesy przetwarzania informacji u człowieka. Wprowadzenie do psychologii. Tłum. A. Kowaliszyn. Wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1991.
- Lorenz K.: Odwrotna strona zwierciadła. Próba historii naturalnej ludzkiego poznania. Przeł. K. Wolicki. Przedmową opatrzyła H. Buczyńska-Garewicz. Warszawa: PIW, 1977.
- Maruszewski T.: Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata. Gdańsk: GWP, 2003.
- Mózg a zachowanie. Red. T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997.
- Obuchowski K.: Kody umysłu i emocje. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, 2004.
- Obuchowski K.: Od przedmiotu do podmiotu. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, 2000.
- Obuchowski K.: Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk i S-ka, 1995.
- Pinker S.: Tabula rasa. Spory o naturę ludzką. Przeł. A. Nowak. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012.
- Siemieniecki B.: Pedagogika kognitywistyczna. Studium teoretyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013.
- Szadzińska E.: Podstawy poznawcze procesu kształcenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2012.
- Zemło Z.: Socjologia wiedzy. W tradycji interakcyjno-fenomenologicznej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171627142