Warianty tytułu
Customers' opinion on open pension funds
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest prezentacja wybranych aspektów zachowań konsumentów na rynku otwartych funduszy emerytalnych. W opracowaniu wykorzystano wyniki badań ankietowych przeprowadzonych przez Katedrę Badań Marketingowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu zrealizowanych wśród mieszkańców Wielkopolski w 2007 roku (n=470) i 2009 roku (n=513) oraz mieszkańców z regionu województw wielkopolskiego, lubuskiego i kujawsko- pomorskiego w 2008 roku (n=760 osób). Opinie i oceny konsumentów dotyczące rynku otwartych funduszy emerytalnych wpływają na podejmowane przez nich decyzje dotyczące m.in. wyboru czy też zmiany funduszu. Decyzje te mogą mieć bardzo istotny wpływ na jakość życia po zakończeniu pracy zawodowej. Jednocześnie wiedza o zachowaniach konsumentów wpływa na kształtowanie strategii zarządzania OFE przez powszechne towarzystwa emerytalne. Stwierdzono, że mimo niewielkiego poziomu wiedzy i świadomości emerytalnej w Polsce, OFE postrzegane są przez konsumentów jako integralny element rynku finansowego, który umożliwia gromadzenie pieniędzy z przeznaczeniem ich na przyszłe świadczenia emerytalne. Jednakże konsumenci relatywnie dość nisko - na tle innych instytucji - ocenili poziom swojego zaufania (oraz zyskowności) wobec OFE.(abstrakt oryginalny)
Customers' opinions and assessments related to the market of open pension funds influence their decisions which concern, inter alia, the choice or transfer from one fund to another. These decisions may have a very significant influence on the quality of life after retirement from professional activities. At the same time, the knowledge on consumer behaviour influences the development of the management strategies applied by the pension societies to open pension funds. The aim of the article is to present some selected aspects of consumer behaviour on the market of open pension funds. It has been established that, despite a low knowledge level and pension awareness in Poland, open pension funds are perceived by consumers as an integral part of the financial market which allows for saving money allocated for the future pension payments. However, the consumers evaluated their level of confidence and trust (and the profitability of) open pension funds as a relatively low one - on the backdrop of other institutions. The study uses the results of questionnaire research conducted by the Department of Marketing Research at the Poznań University of Economics.(original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
- Diagnoza społeczna 2009, Warunki i jakość życia Polaków, red. J. Czapiński, T. Panek, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2009.
- Falkowska M., Społeczeństwo wobec reform, w: "Druga fala polskich reform", red. L. Kolarska-Bobińska, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1999.
- Góra M., System emerytalny, PWE, Warszawa 2003.
- Lutostański K., Transfery członków OFE między funduszami, w: "Raport rynku OFE", red. B. Wyżnikiewicz, A. Wiktorow, IBnGR, Warszawa 2009.
- Klich A., Szukalski P., Starości nie będzie. Niestety, "Gazeta Wyborcza" Nr 226 (26-27.IX.2009)
- Informacja o rynku indywidualnych kont emerytalnych (IKE) na koniec 2008 roku, Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa 2009.
- Olejnik I., Świadomość emerytalna Polaków a rozwój systemu emerytalnego w Polsce, w: 10 lat reformy emerytalnej w Polsce. Efekty, szanse, perspektywy i zagrożenia", red. F. Chybalski, I. Staniec, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź 2009.
- Zachowania konsumentów na rynku OFE, Raport z badań ankietowych, AE w Poznaniu,Poznań 2001.
- Szumlicz T., Ubezpieczenie społeczne - teoria dla praktyki, Branta, Bydgoszcz - Warszawa 2005.
- Zagórski K., Polacy na rynku OFE - oczekiwania, oceny i zachowania, w: "Raport rynku OFE", red. B. Wyżnikiewicz, A. Wiktorow, IBnGR, Warszawa 2009.
- Żukowski M., Systemy emerytalne w Unii Europejskiej w świetle "otwartej koordynacji", w: Systemy emerytalne w krajach Unii Europejskiej", red. T. Szumlicz, M. Żukowski, Twigger, Warszawa 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171627174