PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | 2(47) | 113--123
Tytuł artykułu

Transgresyjny wymiar edukacji integracyjnej w przestrzeni "natury" i "kultury"

Autorzy
Warianty tytułu
Transgression in Inclusive Education in Area Culture and Nature
Transgressiver Ausmaft der Integrationsbildung im Bereich der "Natur" und "Kultur"
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dylematy oscylujące wokół sporu "natura" versus "kultura" towarzyszą nauce od wielu wieków. Oba pojęcia, pozostające często w antagonistycznych relacjach, miały istotne znaczenie dla formułowania teorii naukowych, definicji i wniosków. Wzajemne relacje obu pojęć doprowadziły do powstania wielu teorii na temat ludzi i środowiska, w którym żyją. W dziedzinie edukacji stały się również przyczynkiem szeroko pojętej myśli pedagogicznej dotyczącej systemów edukacyjnych, ruchów społecznych i rozwiązań legislacyjno-prawnych. Edukacja integracyjna, obecna w Polsce właściwie od niedawna, zdaje się wymykać dualizmowi "kultura" - "natura". W tej sferze edukacji podejmuje się działania na rzecz wzajemnego współkształtowania się obszarów kultury i natury, ciągłego dostosowywania przestrzeni edukacyjno- -terapeutycznej do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami.(fragment tekstu)
EN
The aim of the article is to present mutual conceptual relationships of "nature" and "culture", considering the definitional context and the emergence of the concept balancing the cultural and naturalistic dualism in order to demonstrate a transgressive dimension of integrative education. The author of the article considers the definition of mutual shaping of people and their environment as the leading definition, which is inspired by ecological anthropology which the author transfers to the area of education and special education, conducting discussions on the integrative system in Poland. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
113--123
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Baranowicz K.: Pozadydaktyczne efekty edukacji integracyjnej dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006.
  • Comte A.: Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej. Przeł. oraz wstępem i objaśnieniami opatrzyła J.K. Kielce: Drukarnia im. Adama Półtawskiego, 2009.
  • Critchley S.: Księga zmarłych filozofów. Przeł. J. Margański. Bydgoszcz: Pracownia Fotografii Artystycznej "Farbiarnia", 2011.
  • Geertz C.: The Transition to Humanity. In: Horizons of Anthropology. Ed. S. Tax. Chicago: Aldine, 1964.
  • Ingold T.: Kultura i postrzeganie środowiska. Przeł. G. Pożarlik. W: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Wyboru dokonali i przedmową poprzedzili M. Kempny, E. Nowicka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003.
  • Janiszewska-Nieścioruk Z.: Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2007.
  • Kirenko J., Parchomiuk M.: Edukacja i rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2006.
  • Kosakowski C.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń: Wydawnictwo "Akapit", 2003.
  • Kostyrko T.: Elementy teorii kultury. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1983.
  • Kozielec k i J.: Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2002.
  • Lewin A.: System wychowania a twórczość pedagogiczna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1983.
  • Macnaghten P., Urry J.: Alternatywne przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie. Przeł. B. Ba ra n. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar", 2005.
  • Marszałek A.: System dydaktyczny. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 6: Su-U. Warszawa: Wydawnictwo "Żak", 2007.
  • Okoń W.: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2003.
  • Palacz R.: Klasycy filozofii. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1988.
  • Rousseau J.J.: Wyznania. Przeł. T. Boy-Żeleński. Kielce: Drukarnia im. Adama Półtawskiego, 2009.
  • Tatarkiewicz W.: Historia filozofii. T. 3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Dz.U. 1991, nr 95, poz. 425.
  • Vasek S., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2006.
  • Włodarczyk E.: Kultura. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 2: G-Ł. Red. E. Adamczuk. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2003.
  • Wołoszyn S.: Oświata i wychowanie w XX wieku. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki. Red. Z. Kwieciński, B. Śliwierski. T. 1. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2006.
  • Wyczesany J., Gajdzica Z.: Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171627280

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.