Czasopismo
Tytuł artykułu
Warianty tytułu
Produkty oferowane przez startup a jakość ludzkiego życia
Języki publikacji
Abstrakty
The development of modern economies is determined by many factors. One of the most important is the use of the new technologies and innovations, which at the same time enable the introduction of solutions in the field of Industry 4.0. The form of organization oriented towards innovative solutions is a startup. The aim of the article is to show the relationship between the product offered by a startup and the quality of human life. It is important how and on what levels startups function in today's reality and how their activities can affect the quality of human life. The implementation of the chosen goals was possible thanks to the study of the literature on the subject and the conduct of a questionnaire survey. The work also presents a case study of a Polish startup, the product of which is an innovative solution that can be used when ordering meals online for employees. The offered product affects the quality of users' work, making it easier for them to order and plan a meal at work. In addition to saving the time needed to prepare a meal or go to a restaurant to eat it, it should be reflected in their well-being or work efficiency. The survey provided information on how online ordering of meals is perceived by application users. (original abstract)
Rozwój nowoczesnych gospodarek determinowany jest wieloma czynnikami. Jednym z najważniejszych jest wykorzystanie nowych technologii i innowacji, które jednocześnie umożliwiają wprowadzanie rozwiązań z zakresu przemysłu 4.0. Formą organizacji zorientowaną na innowacyjne rozwiązania jest startup. Celem artykułu jest ukazanie zależności pomiędzy produktem oferowanym przez startup a jakością życia człowieka. Ważne jest, jak i na jakich poziomach startupy funkcjonują w dzisiejszej rzeczywistości i jak ich działalność może wpływać na jakość ludzkiego życia. Realizacja wybranych celów była możliwa dzięki przestudiowaniu literatury przedmiotu oraz przeprowadzeniu badania ankietowego. W pracy przedstawiono również case study polskiego startupu - jego produktem jest innowacyjne rozwiązanie, które można wykorzystać podczas zamawiania posiłków online dla pracowników. Oferowany produkt wpływa na jakość pracy użytkowników, ułatwiając im zamówienie i zaplanowanie posiłku w pracy. Oprócz oszczędności czasu potrzebnego na przygotowanie posiłku lub wyjście do restauracji, aby coś zjeść, przekłada się to na ich samopoczucie czy efektywność pracy. Badanie dostarczyło informacji o tym, jak zamawianie posiłków online jest postrzegane przez użytkowników aplikacji. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
109--121
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Cracow University of Economics, Poland
autor
- Cracow University of Economics, Poland
Bibliografia
- Bărbulescu, Q., Constantin, C. P. (2019). Sustainable growth approaches: Quadruple helix approach for turning Brașov into a startup city, Sustainability, 11(21), 1-9. DOI: 10.3390/su11216154.
- Bilan, Y., Hussain, H. J., Haseeb, M., Kot, S. (2020). Sustainability and economic performance: Role of organizational learning and Innovation. Engineering Economics, 31(1), 93-103. DOI: 10.17512 / pjms.2020.21.2.05.
- Blank, S., (2013). Why the lean start-up changes everything, Harvard Business Review, 91, 63-72.
- Borys, T. (2007). Quality of life versus value systems. In: E. Skrzypek (ed.). Conditioning of the quality of life in informational society. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
- Burnat-Mikosz, M., Patorska, J., Weber, J. (2016). Diagnosis of the start-up ecosystem in Poland [online, accessed: 2021-03-23]. Retrieved from: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/ Reports/pl_Deloitte_Start_ups_report_summary_2016.pdf.
- Chmielnicka, E. (2004). Information, knowledge, wisdom: What knowledge society should appreciate. Science and Higher Education, 1(23), 7-18.
- Chursin, A., Strnalyuk, V. (2018). Synergy effect in innovative activities and its accounting in the technological competencies of an enterprise. European Research Studies Journal, 21(4), 151-156. DOI: 10.35808/ ersj/1110.
- Cruz, V., Mendes, L. (2019). The influence of service quality on users' behavioural intentions in the developing countries: Cross sectional study in Cape Verde's Public Hospitals. International Journal for Quality Research, 13(2), 361-380. DOI: 10.24874 / IJQR03.02-08.
- Drapińska, A. (2007). Can higher school always fulfill the expectations of students? Marketing i Rynek, 3, 14-18. ISSN 1231-7853.
- Hall, J., Daneke, G., Lenox, M. (2010). Sustainable development and entrepreneurship: Past contributions and future directions. Journal of Business Venturing, 25(5), 439-448. DOI: 10.1016/j.jbusvent.2010.01.002.
- Kalinowski, S. (2017). Poziom życia ludności wiejskiej o niepewnych dochodach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301182205.
- Kolman, R. (2000). Researching teams of life quality. The Problems of Quality, 2, 2.
- Łańcucki, J. (2015). Poprawa jakości życia jako imperatyw zrównoważonego rozwoju. Scientific Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 378.
- Law, R. (2017). The startup funding Bible: How to raise money like a Unicorn [online, accessed: 2021-03-23]. Retrieved from: https://www.cobloom.com/blog/startup-funding?utm_campaign=Submission&utm_ medium=Community&utm_source=GrowthHackers.com.
- Łopusiewicz, A. (2013). Start-up: Od pomysłu do sukcesu. Warszawa: Wydawnictwo Edgard. ISBN 9788377883402.
- Lozano, M., Petros, P. (2018). Startups, know-how and sustainability in the emerging Addis Ababa smart-city: How an improved mind frame for glocal startups in Addis Ababa can lead to a smarter sustainability and governance. International Journal of African and Asian Studies, 45, 23-29.
- Łukasiński, W. (2017). Pro qualitative management of an organisation versus the quality of life. Inner Trade, 3(368), 372-382.
- Marwick, A. (2017). Silicon Valley and the social media industry. In Sage Handbook of Social Media, 314-339.
- Melegati, J., Chanin, R., Wang, X., Sales, A., Prikladnicki, R. (2019). Enablers and inhibitors of experimentation in early-stage software startups. In: International Conference on Product-Focused Software Process Improvement (pp. 554-569). Springer International Publishing.
- Moschner, S. L., Fink, A. A., Kurpjuweit, S., Wagner, S. M., Herstatt, C. (2019). Toward a better understanding of corporate accelerator models. Business Horizons, 62(5), 637-647. DOI: 10.1016/j.bushor.2019.05.006.
- Mukti, I. Y., Wibowo, A. P. W., Galih, S. (2019). Lessons learned to increase the digital startups success rate. Global Business and Management Research: An International Journal, 11(1), 226-234.
- Panek, T. (2015). Jakość życia gospodarstw domowych w Polsce w układzie wojewódzkim. ISiD Working Papers, 46.
- Panek, T. (2016). Jakość życia. Od koncepcji do pomiaru. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH. ISBN 9788380300446.
- Paoloni, P., Modaffari, G. (2018). Female-owned innovative startups in Italy: Status quo and implications, Administrative Sciences, 8(4), 66. DOI: 10.3390/admsci8040066.
- Passaro, R., Quinto, I., Rippa, P., Thomas, A. (2020). Evolution of collaborative networks supporting startup sustainability: Evidences from digital firms. Sustainability, 12(22). DOI: 10.3390/su12229437.
- Petelewicz, M., Drabowicz, T. (2016). Jakość życia - globalnie i lokalnie. Pomiar i wizualizacja. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. ISBN 9788393856930.
- Skawińska, E., Zalewski, R. (2020). Success factors of startups in the EU-A comparative study, Sustainability, 12(19). DOI: 10.3390/su12198200.
- Stiglitz, J. E., Sen, A., Fitussi, J. P. (2013). Measurement error: Why is GDP not enough. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
- Szernik, S., Kowalska, M., Kulik, H. (2019). Quality of life and health among people living in an industrial area of Poland. Environmental Research and Public Health, 16(7). DOI: 10.3390/ijerph16071221.
- Tsolakidis, P., Mylonas, N., Petridou, E. (2020). The impact of imitation strategies, managerial and entrepreneurial skills on startups' entrepreneurial innovation. Economies, 8(4), 1-17. DOI: 10.3390/economies8040081.
- Vaitkevičius, S., Mazeikiene, E., Bilan, S., Navickas, V., Savaneviciene, A. (2019). Economic demand formation motives in online-shopping. Engineering Economics, 30(5). DOI: 10.5755/j01.ee.30.5.23755.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171627452