PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 5 | 3--10
Tytuł artykułu

Determinats of Method Triangulation in Management Sciences

Warianty tytułu
Uwarunkowania triangulacji metod w naukach o zarządzaniu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Currently, triangulation of methods is of interest to many scientists and is used in an increasing number of research projects. It is obvious that, like any research approach, it has its pros and cons, which has been emphasized many times in scientific papers (TD Jick (1979); P. Repstad (1987); S. Carvalho, H. White (1997); VA Thurmond (2001); A. Bryman (2008); E. Hornowska et al. (2012)). The aim of the article is to present the possibilities and limitations of method triangulation in management sciences. Having analyzed the notion of triangulation we utilized the results of the analysis of articles in which triangulation of methods was used. The article discusses the results of empirical research conducted in the form of qualitative research (survey among experts) regarding the positive and negative effects of using method triangulation in management sciences. The main aim of the research was to verify the opinion of scientists dealing with management and related disciplines whether in practice they were actually affected by the problem of limitations in the use of triangulation. (author's abstract)
Obecnie triangulacja metod jest przedmiotem zainteresowania wielu naukowców i jest wykorzystywana w coraz większej liczbie projektów badawczych. Oczywiste jest, że jak każde podejście badawcze ma swoje wady i zalety, co wielokrotnie podkreśla się w dotychczas opublikowanych pracach naukowych. Celem artykułu jest przedstawienie możliwości i ograniczeń triangulacji metod w naukach o zarządzaniu. Po analizie pojęcia triangulacji posłużono się wynikami analizy artykułów, w której wykorzystano triangulację metod. W artykule omówiono wyniki badań empirycznych przeprowadzonych w formie badań jakościowych (ankiety wśród ekspertów) dotyczących pozytywnych i negatywnych skutków stosowania triangulacji metod w naukach o zarządzaniu. Głównym celem badań było poznanie opinii naukowców zajmujących się zarządzaniem i dyscyplinami pokrewnymi, czy w praktyce rzeczywiście dotknął ich problem ograniczeń w stosowaniu triangulacji. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
3--10
Opis fizyczny
Twórcy
  • Cracow University of Economics
  • Cracow University of Economics
autor
  • Cracow University of Economics
  • Cracow University of Economics
Bibliografia
  • [1] An Introduction to Triangulation, UNAIDS M&E Fundamentals Series, https://www.unaids.org/sites/default/files/ sub_landing /files/10_4-Intro-to-triangulation-MEF.pdf, access date: 17.12.2019.
  • [2] Bernard H. (2013), Foreword, [in:] B. Hollstein, S. Dominguez (eds.), Mixed Methods Social Networks Research: Design and Applications, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 25-28.
  • [3] Brown R., Brignall S. (2007), Reflections on the Use of a Du- al-methodology Research Design to Evaluate Accounting and Management Practice in UK University Central Administrative Services, "Management Accounting Research", Vol. 18, No. 1, pp. 32-48.
  • [4] Bryman A. (2008), Social Research Methods, 3th ed., Oxford University Press, Oxford.
  • [5] Campbell D.T., Fiske D.T. (1959), Convergent and Discriminant Validation by the Multitraitmultimethod Matrix, "Psychological Bulletin", Vol. 56, pp. 81-105.
  • [6] Campbell R ., Goodman-Williams R ., Feeney H., Fehler- -Cabral G. (2020), A ssessing Triangulation Across Methodologies, Methods, and Stakeholder Groups: The Joys, Woes, and Politics of Interpreting Convergent and Divergent Data, " American Journal of Evaluation", Vol. 41, No. 1, pp. 125-144.
  • [7] Carvalho S., White H. (1997), Combining the Quantitative and Qualitative Approaches to Poverty Measurement and Analysis, "World Bank Technical Paper Series", Vol. 366, pp. 1-19.
  • [8] Chlipała P. (2014), Triangulacja podejść metodologicznych w badaniach naukowych z dziedziny marketingu, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", Nr 336, s. 39-48.
  • [9] Collins H., Evans R., Weinel M., Lyttleton-Smith J., Bartlett A., Hall M. (2017), The Imitation Game and the Nature of Mixed Methods, "Journal of Mixed Methods Research", Vol. 11, No. 4, pp. 510-527.
  • [10] Creswell J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe, mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • [11] Czakon (red.), (2011), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • [12] Ćwiklicki M., Pawlina A. (2015), Identyfikacja elementów metody action research w naukowym zarządzaniu, "Organizacja i Kierowanie", Nr 4, pp. 55-69.
  • [13] Denzin N.K. (1978), Sociological Methods: A Sourcebook, 2nd ed., McGraw-Hill, New York.
  • [14] Dźwigoł H. (2018), Współczesne procesy badawcze w naukach o zarządzaniu. Uwarunkowania metodyczne i metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • [15] Erro-Garcés A., Alfaro-Tanco J.A. (2020), Action Research as a Meta-Methodology in the Management Field, "International Journal of Qualitative Methods", Vol. 19, pp. 1-11.
  • [16] Ferdous J. (2016), Organization Theories: From Classical Perspective, "International Journal of Business, Economics and Law", Vol. 9, No. 2, pp. 1-6.
  • [17] Gibson C.B. (2017), Elaboration, Generalization, Triangulation, and Interpretation: On Enhancing the Value of Mixed Method Research, "Organizational Research Methods", Vol. 20, No. 2, pp. 193-223.
  • [18] Gorard S. (2010), Research Design, as Independent of Methods, [in:] A. Tashakkori, C. Teddlie (eds.), Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research, Sage, Thousand Oaks, pp. 237-251.
  • [19] Gorzeń-Mitka I., Okręglicka M. (2015), Managing Complexity: A Discussion of Current Strategies and Approaches, "Procedia Economics and Finance", Vol. 27, pp. 438-444.
  • [20] Greene J.C., Caracelli V.J., Graham W.F. (1989), Toward a Conceptual Framework for Mixed-method Evaluation Designs, "Educational Evaluation and Policy Analysis", Vol. 11, No. 3, pp. 255-274.
  • [21] Guion L.A. (2002), Triangulation: Establishing the Validity of Qualitative Studies, "Technical Report FCS 6014", Institute of Food and Agriculture Sciences, University of Florida, Gainesville.
  • [22] Hageman A. (2008), A Review of the Strengths and Weaknesses of Archival, Behavioral, and Qualitative Research Methods: Recognizing the Potential Benefits of Triangulation, [in:] V. Arnold, B. Clinton, A. Lillis, R. Roberts, C. Wolfe, S. Wright (eds.), Advances in Accounting Behavioral Research, Vol. 11, Emerald, Bingley, pp. 1-30.
  • [23] Hatch M.J. (2002), Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • [24] Hendren K., Luo Q.E., Pandey S.K. (2018), The State of Mixed Methods Research in Public Administration and Public Policy, "Public Administration Review", Vol. 78, No. 6, pp. 904-916.
  • [25] Hopper T., Hoque Z. (2006), Triangulation Approaches to Accounting Research, [in:] Z. Hoque (ed.), Methodological Issues in Accounting Research. Theories, Methods and Issues, Spiramus, London, pp. 562-569.
  • [26] Hoque Z., Covaleski M.A., Gooneratne T.N. (2013), Theoretical Triangulation and Pluralism in Research Methods in Organizational and Accounting Research, "Accounting, Auditing and Accountability Journal", Vol. 26, No. 7, pp. 1170-1198.
  • [27] Hornowska E., Brzezińska A.I., Kaliszewska-Czeremska K., Appelt K., Rawecka J., Bujacz A. (2012), Paradoksalny efekt triangulacji? "Edukacja", Nr 2(120), s. 72-83.
  • [28] Humble Á.M. (2009), Technique Triangulation for Validation in Directed Content Analysis, "International Journal of Qualitative Methods", Vol. 8, No. 3, pp. 34-51.
  • [29] Jackson E.A. (2018), Triangulation: A Retroduction Approach in the Reorientation of Social Science Research for Central Bank Policy in Sierra Leone, " African Journal of Economic and Management Studies", Vol. 9, No. 2, pp. 266-271.
  • [30] Jick T.D. (1979), Mixing Qualitative and Quantitative Methods: Triangulation in Action, " Administrative Science Quarterly", Vol. 24, pp. 602-611.
  • [31] Joslin R., Müller R. (2016), Identifying Interesting Project Phenomena Using Philosophical and Methodological Triangulation, "International Journal of Project Management", Vol. 34, No. 6, pp. 1043-1056.
  • [32] Kafel T. (2016), Zastosowanie metody participatory action research w diagnozowaniu organizacji pozarządowych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", Nr 7(955), s. 23-40.
  • [33] Kędzior Z., Karcz K. (2007), Badania marketingowe w prak- tyce, PWE, Warszawa.
  • [34] Kimchi J., Polivka B., Stevenson J.S. (1991), Triangulation: Operational Definitions, "Nursing Research", Vol. 40, No. 6, pp. 364-366.
  • [35] Lloyd S. (2011), Triangulation Research to Inform Corporate Reputation Theory and Practice, "Corporate Reputation Review", Vol. 14, pp. 221-233.
  • [36] Łapczyński M. (2011), Łączenie metod i narzędzi w budowie modeli predykcyjnych, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", Nr 236, s. 155-163.
  • [37] Manning L. (2018), Triangulation: Effective Verification of Food Safety and Quality Management Systems and Associated Organisational Culture, "Worldwide Hospitality and Tourism Themes", Vol. 10, No. 3, pp. 297-312.
  • [38] Marais H. (2012), Complex Research Projects and Reports in Business and Management Studies, "The Electronic Journal of Business Research Methods", Vol. 10, pp. 64-76.
  • [39] Matejun A. (2013), Metody i zakres prowadzonych badań empirycznych, [w:] S. Lachiewicz, M. Matejun, A. Walecka (red.), Przedsiębiorczość technologiczna w małych i średnich przedsiębiorstwach. Czynniki rozwoju, Wydawnictwo WNT, Warszawa.
  • [40] Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M. (2014), Triangulacja w badaniach marketingowych zachowań konsumentów na rynkach międzynarodowych, "Handel Wewnętrzny", Nr 1(348), tom II, s. 14-23.
  • [41] McKim C.A. (2017), The Value of Mixed Methods Research: A Mixed Methods Study, "Journal of Mixed Methods Research", Vol. 11, No. 2, pp. 202-222.
  • [42] Michalak J.M. (2014), Perspektywa fenomenologiczna w instrumentarium badawczym nauk o zarządzaniu, [w:] M.J. Szymankiewicz., P. Kuźbik (red.), Zarządzanie organizacją z perspektywy metodologicznej. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 141-151.
  • [43] Modell S. (2009), In Defence of Triangulation: A Critical Realist Approach to Mixed Methods Research in Management Accounting, "Management Accounting Research", Vol. 20, No. 3, pp. 208-221.
  • [44] Modell S. (2015), Theoretical Triangulation and Pluralism in Accounting Research: A Critical Realist Critique, "Accounting, Auditing and Accountability Journal", Vol. 28, No. 7, pp. 1138-1150.
  • [45] Nadolna B. (2012), Paradygmaty badawcze nauk społecznych a triangulacja metod badawczych w rachunkowości zarządczej, "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości", tom 66(122), s. 153-164.
  • [46] Nadolna B. (2017), Triangulation in Management Accounting Research, "Ekonomiczne Problemy Usług", Nr 127, pp. 173-185.
  • [47] Nesterak J. (2004), Controlling. System oceny centrów odpowie- dzialności, Wyd. Anvix, Kraków.
  • [48] Nesterak J. (2015), Controlling zarządczy: projektowanie i wdrażanie, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • [49] Niemczyk J. (2015), Metodologia nauk o zarządzaniu, [w:] W. Czakon (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Wyd. III, Wolters Kluwer, Warszawa, s. 17-27.
  • [50] O'Cathain A., Murphy E., Nicholl J. (2010), Three Techniques for Integrating Data in Mixed Methods Studies, "British Medical Journal", Vol. 314, pp. 1147-1150.
  • [51] O'Halloran K.L., Tan S., Pham D.S., Bateman J., vande Moere A. (2018), A Digital Mixed Methods Research Design: Integrating Multimodal Analysis with Data Mining and Information Visualization for Big Data Analytics, "Journal of Mixed Methods Research", Vol. 12, No. 1, pp. 11-30.
  • [52] O'Leary D.E. (2019), Technology Life Cycle and Data Quality: Action and Triangulation. "Decision Support Systems", Vol. 126, pp. 1-7.
  • [53] Otley D.T. (1978), Budget Use and Managerial Performance, "Journal of Accounting Research", Vol. 16, pp. 122-149.
  • [54] Paluchowski W. (2010), Spór metodologiczny czy koncepcyjny - badania ilościowe vs jakościowe, "Annals of Psychology", Vol. 13, No. 1, s. 113-127.
  • [55] Repstad P. (1987), Närhet och distans: Kvalitativa metoder I samhällsvetenskap, Studentlitteratur, Lund.
  • [56] Schroeder J., Bartosik-Purgat M., Mruk H. (2013), Międzynarodowe badania marketingowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • [57] Stanisławski R. (2017), Triangulacja technik badawczych w naukach o zarządzaniu, "Organizacja i Zarządzanie", Nr 4, s. 103-120.
  • [58] Stańczyk S. (2015), Triangulacja - łączenie metod badawczych i urzetelnienie badań, [w:] W. Czakon (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Wyd. III, Wolters Kluwer, Warszawa, s. 243-265.
  • [59] Stocki R. (2012), Diagnoza organizacji od A do Z: praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • [60] Stolecka-Makowska A. (2016), Triangulacja jako koncepcja pozyskania wiedzy o zachowaniach nabywczych konsumentów, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", Nr 261, s. 50-61.
  • [61] Sułkowski Ł. (2012), Epistemologia i metodologia zarządzania, PWE, Warszawa.
  • [62] Thurmond V.A. (2001), The Point of Triangulation, "Journal of Nursing Scholarship", Vol. 33, No. 3, pp. 253-258.
  • [63] Tran B. (2015), Triangulation in Organizational Research: Validating Knowledge in Human Competence at Work, [in:] A. Takhar-Lail, A. Ghorbani (eds.), Market Research Methodologies: Multi-Method and Qualitative Approaches, IGI Global, Hershey, pp. 93-117.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171627524

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.