PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 5 | 28--39
Tytuł artykułu

Identyfikacja problemów w zakresie zarządzania transportem publicznym w koncepcji smart city : perspektywa użytkowników

Warianty tytułu
Identification of Problems in the Field of Urban Public Transport Management in the Smart City Concept : Users' Perspective
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem prezentowanego artykułu jest identyfikacja problemów użytkowników krakowskiego systemu transportu publicznego oraz ocena wdrożonych rozwiązań z punktu widzenia jakoś świadczonych usług w świetle koncepcji smart city. W artykule zaprezentowano wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w 2019 roku na grupie 1716 użytkowników MPK w Krakowie, zróżnicowanych pod względem cech, częstotliwości podróżowania oraz rodzaju wykorzystywanego transportu. Badanie umożliwiło identyfikację głównych problemów, z jakimi borykają się klienci oraz wskazanie inteligentnych rozwiązań zwiększających jakość oferowanych usług w zakresie transportu publicznego. Implikacje te mogą stanowić wyznacznik w zakresie dalszych decyzji, co do kierunków rozwoju, zgodnie z oczekiwaniami jej użytkowników. Skutkujących zwiększoną częstotliwością przejazdów pasażerów, modernizacją infrastruktury transportowej, zmniejszeniem korków, udrożnieniem miejsc parkingowych, czy poprawą jakości powietrza. Analizowane wyniki są zarówno potwierdzeniem skuteczności oferowanych rozwiązań, jak i ważnym sygnałem dla zarządzających, że poprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań mogą kształtować zmiany w zachowaniach komunikacyjnych użytkowników. (abstrakt autora)
EN
The aim of this article is to identify the problems of users of the Cracow public transport system and to evaluate the implemented solutions from the perspective of the quality of services provided in the light of the smart city concept. The article presents the results of a survey conducted in 2019 on a group of 1.716 users of MPK in Cracow, different in terms of characteristics, frequency of travelling and type of transport used. The research allowed to identify main problems faced by the customers and indicate intelligent solutions that increase the quality of public transport ser- vices. These implications may be a determinant of further decisions as to the directions of development, in line with the expectations of its users. They may result in increased frequency of passenger journeys, modernization of transport infrastructure, reduction of traffic jams, unblocking parking spaces, or improvement of air quality. The analysed results are both a confirmation of the effectiveness of the offered solutions and an important signal for managers that by introducing innovative solutions they can shape changes in users' communication behaviour. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
28--39
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • [1] Alaverdyan D., Kučera F., Horák M. (2018), Implementation of the Smart City Concept in the EU: Importance of Cluster Initiatives and Best Practice Cases, "International Journal of Entrepreneurial Knowledge", Vol. 6, No. 1, pp. 30-51.
  • [2] Bartniczak B. (2013), Zrównoważony transport na poziomie regionalnym jako przedmiot pomiaru wskaźnikowego, "Studia Ekonomiczne", Nr 143, s. 11-20.
  • [3] Bieńkowska D., Ulasiński C., Szymańska J. (2015), Strategia SMART_KOM, czyli mapa drogowa dla inteligentnych rozwiązań w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym, Centrum Doradztwa Strategicznego, Kraków.
  • [4] Bunderson J.S. (2001), Normal Injustices and Morality in Complex Organizations, "Journal of Business Ethics", Vol. 33, pp. 181-190.
  • [5] Budziło P., Socała D. (2019), Badanie dotyczące poczucia bezpieczeństwa mieszkańców Krakowa, Raport na zlecenie UM Krakowa, BBS Obserwator.
  • [6] Chamier-Gliszczyński N. (2017), Modelowanie mobilności w aspekcie planowania transportu miejskiego, Wyd. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin.
  • [7] Churski P. (2010), Pojęcie, funkcje i rozwój transportu publicznego, "Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna", Nr 13, s. 17-28.
  • [8] Dameri R ., Rosenthal-Sabroux C. (2014), Smart City and Value Creation, [in:] R . Dameri, C. Rosenthal- -Sabroux (eds.), Smart City - How to Create Public and Economic Value with High Technolog y in Urban Space, Springer International Publishing , Wiesbaden, pp. 1-12.
  • [9] Deakin M. (2013), Smart Cities: Governing , Modelling and Analysing the Transition, Routledge, London.
  • [10] ECMT (2004), A ssessment and Decision Making for Sustainable Transport, OECD Publishing , Paris, https://doi.org/10.1787/9789282113134-en., access date: 6.11.2020.
  • [11] Ejdys S. (2014), Optymalizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie miasta Olsztyna, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/2781/1/ Optymalizacja miejskiego transportu zbio- rowego na przyk adzie miasta Olsztyna 1.pdf, data dostępu: 6.11.2020 r.
  • [12] Eremia M., Toma L., Sanduleac M. (2017), The Smart City Concept in the 21st Century, 10th International Conference Interdisciplinarity in Engineering , INTER-ENG 2016, "Procedia Engineering", Vol. 181, pp. 12-19.
  • [13] Gammelgaard B. (2015), The Emergence of City Logistics: The Case of Copenhagen's Citlogistik-kbh, "International Journal of Physical Distribution and Logistics Management", Vol. 45, No. 4, pp. 333-351.
  • [14] Gotlibowska K . (2018), Propozycja modelu miasta inteligentnego (Smart City) opartego na zastosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w jego rozwoju, "Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna", Nr 42, s. 67-80.
  • [15] Giffinger R ., Fertner C., Kramar H., K alasek R ., Pichler- -Milanović N., Meijers E. (2015), Smart Cities. Ranking of European Larger European Cities. Cities from 300 000 to 1 Million Inhabitants, Centre of Regional Science, Vienna UT, Vienna.
  • [16] Gonzales-Feliu J., Routhier J., Semet F. (2014), Sustain-able Urban Logistics: Consepts, Methods and Information Systems, Springer, Heidelberg.
  • [17] Gorzelany J., Lorek S. (2018), Is Kraków a Smart City Yet? Analysis of the Effectiveness of Implementing the Smart City Concept in Kraków, "Geomatics, Landmanagement and Landscape", Vol. 4, No. 4, pp. 17-27.
  • [18] Gryga Ł., Wojtaszek M., Firlejczyk G. (2013), Obszarowy system sterowania ruchem i nadawanie priorytetu dla transportu zbiorowego w Krakowie, "Transport Miejski i Regionalny ", Nr 6, s. 4-12.
  • [19] Hajduk S. (2020), Modele smart city a zarządzanie przestrzenne miast, "Gospodarka Narodowa", Nr 302(2), s. 123-139.
  • [20] Hamerska M. (2020), Identyfikacja determinant i modelowanie produktywności naukowej pracowników uczelni. Studium przypadku Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, "Monografie: Prace Doktorskie", Nr 43, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • [21] Jarocka M. (2020), Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa transportu osób poprzez wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w zarządzaniu komunikacją miejską, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie", Nr 4, s. 69-78.
  • [22] Kisielewski P., Ulman B. (2016), Planowanie rozkładów jazdy komunikacji miejskiej w aspekcie punktualności i synchronizacji kursów, " Autobusy ", R . 17, Nr 12, s. 648-653.
  • [23] Krawczyk S. (2004), Logistyka w zarządzaniu miastem, [w:] Logistyka a infrastruktura miejska, I Konferencja Naukowo-Techniczna, 7-8 października 2004 r., Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu, Wrocław.
  • [24] Kukulska-Kozieł A ., Szylara M., Cegielska K ., Noszczyk T. i in. (2019), Towards Three Decades of Spatial Development Transformation in Two Contrasting Post- -Soviet Cities - Kraków and Budapest, "Land Use Policy ", Vol. 85, pp. 328-339.
  • [25] Lohachab A . (2020), Bootstrapping Urban Planning: Addressing Big Data Issues in Smart Cities, [in:] Security, Privacy, and Forensics Issues in Big Data, Advances in Information Security, Privacy, and Ethics, Pensylwania, IGI Global, Hershey, pp. 217-246.
  • [26] Mitchell W.J. (2007), Intelligent Cities, "e-Journal on the Knowledge Society ", No. 5, pp. 5-9.
  • [27] Modelewska P. (2017), Zrównoważona mobilność - wyzwania i szansa dla miast, "Przegląd ITS", http://przeglad-its.pl/2017/06/09/zrownowazona-mobilnosc-wy- zwania-szansa-dla-miast/, data dostępu: 6.11.2020 r.
  • [28] Mugion R .G., Toni M., Raharjo H., Di Pietro L., Sebathu S.P. (2018), Does the Service Quality of Urban Public Transport Enhance Sustainable Mobility? "Journal of Cleaner Production", Vol. 174, pp. 1566-1587.
  • [29] Niekurzak M., Kubińska-Jabcoń E., Bazior A . (2018), Analiza inteligentnych systemów transportowych na przykładzie miasta Krakowa, " Autobusy : Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe", Vol. 19, Nr 5, s. 30-35.
  • [30] Ogden K .W. (1992), Urban Goods Movement: A Guide to Policy and Planning, Ashgate Publishing , Burlington.
  • [31] Polityka transportowa dla Miasta Krakowa na lata 2016- -2025, https://www.bip.krakow.pl/?sub_dok_id=19585, data dostępu: 29.04.2021 r.
  • [32] Ritchie H., Roser M. (2019), Urbanization, Published online at OurWorldInData.org, First published in September 2018; and last revised in November 2019, https:// ourworldindata.org/urbanization, access date: 2.11.2020.
  • [33] Rose W.J., Bell J.E., Autr y C.W., Cherr y C.R . (2018), Urban Logistics: Establishing Key Concepts and Building a Conceptual Framework for Future Research, https:// www.researchgate.net/publication/320723956_Urban_ L ogistics_Establishing_K e y_Concepts_and_Buildin- g_a_Conceptual_Framework_for_Future_Research, ac- cess date: 4.11.2020.
  • [34] Savelsbergh M., Van Woensel T. (2016), 50th Anniversary Invited Article - City Logistics: Challenges and Opportunities, "Transportation Science", Vol. 50, No. 2, pp. 579-590.
  • [35] Stübinger J., Schneider L. (2020), Understanding Smart City - A Data-driven Literature Review, "Sustainability ", Vol. 12, No. 20, pp. 1-23.
  • [36] Suda J. (2010), Systemy zarządzania w transporcie drogowym, [w:] J. Zawiła-Niedźwiecki, K . Rostek . A . Gąsiorkiewicz (red.), Informatyka gospodarcza, tom 3, Wyd. C.H. Beck , Warszawa, s. 220-230.
  • [37] Talton E., Tonar R . (2019), Smart Cities Are Built By Smart People, Not Smart Things, "Forbes", udostępniono 9 lipca 2019, https://www.forbes.com/sites/ellistal- ton /2019/07/09/smar t-cities-are-built-by-smart-people-not-smart-things/, access date: 30.10.2020.
  • [38] Tundys B. (2008), Logistyka miejska, Difin, Warszawa.
  • [39] UE (2011), Miasta przyszłości: wyzwania, wizje, perspektywy, https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/ docgener/studies/pdf /citiesoftomorrow/citiesoftomor- row_final_pl.pdf, data dostępu: 7.11.2020 r.
  • [40] UNA Poland (2021), Zrównoważony rozwój miast w Polsce - od teorii do praktyki, https://www.miasta.pl/ uploads/attachment /f ile/3948/ R apor t_-_zr_w nowa_ ony_rozw_j_miast.pdf, data dostępu: 28.06.2021 r.
  • [41] UN DESA (2014), Revision of World Urbanization Prospects, https://www.un.org /en/development/desa/news/ population/world-urbanization-prospects-2014.html, access date: 28.04.2021.
  • [42] UN DESA (2019), 2018 Revision of World Urbanization Prospects, https://www.un.org /development/desa/en/ news/population/2018-revision-of-world-urbanization- -prospects.html, access date: 7.11.2020.
  • [43] Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, Dz.U. z 2011 r., Nr 5, poz. 13, art. 4.
  • [44] Wach-Kloskowska M., Rześny-Cieplińska J. (2018), Inteligentny i zrównoważony rozwój transportu jako element realizacji założeń koncepcji smart city - przykłady polskie i europejskie, "Studia Miejskie", Nr 30, s. 99-108.
  • [45] Wesołowski J. (2003), Transport miejski. Ewolucja i problemy współczesne, "Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej", Nr 918.
  • [46] Zaheer T., Malik A .W., Rahman A ., Zahir A ., Fraz M.M. (2019), A Vehicular Network-based Intelligent Transport System for Smart Cities, "International Journal of Distributed Sensor Networks", Vol. 15, No. 11, pp. 1-13.
  • [47] Zielińska E. (2018), Analiza zapotrzebowania na transport miejski w Polsce, " Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe", Nr 6, s. 981-986.
  • [48] Zysińska M., Krzysiuk C., Zakrzewski B. (2014), Koncepcja Smart Cities w kontekście rozwoju systemów transportowych, "Logistyka", Nr 6, s. 11969-11982.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171627576

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.