PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2019 | 1(52) | 55--70
Tytuł artykułu

Miejsce wychowywania - rozważania w perspektywie badań biograficznych

Warianty tytułu
Ort der Erziehung - Überlegungen aus der Sicht der biographischen Forschungen
Place of Upbringing - Considerations in the Perspective of Biographical Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Inspirującą konstatację dla toczonych tu rozważań o miejscu wychowania poczynił C.S. Lewis w książce autobiograficznej Zaskoczony radością. Podkreślił, że jest tym, kim jest, dzięki "długim korytarzom i nasłonecznionym pokojom, dzięki ciszy na piętrze, poddaszu zwiedzanemu w samotności, dalekim odgłosom bulgoczących rur i wiatru świszczącego pod dachówkami. A także dzięki ogromnej liczbie książek"1. Tymi słowami wspominał dom swego dzieciństwa, w którym - jak sam uważa - spędził piękne w swej monotonii chwile. Co to znaczy kimś być? "Bycie kimś" musimy rozważyć w relacji do tego momentu, kiedy ktoś nie był tym, kim jest teraz. Między tym, kim jestem teraz, a momentem, kiedy jeszcze nie byłem tym, kim jestem teraz, jest jakiś czas i pewna dynamika. Człowiek staje się kimś w wyniku jakiegoś procesu. Lewis ów proces stawania się kimś wiąże z miejscem, tym, a nie innym. Możemy uznać, że na proces rozwoju tożsamości Lewisa, czyli na to, kim on jest i za kogo z perspektywy czasu się uważa, wpłynęła swoistość jego domu dzieciństwa, zatem konkretne miejsce. Innymi słowy, w opinii Lewisa określone miejsce było znaczące dla jego rozwoju. Ta konstatacja jest o tyle istotna dla dociekań toczonych na gruncie teorii wychowania, że prowadzi do refleksji na temat znaczenia miejsca w procesie wychowania
EN
The article is a study of the material organization of the place -understood as a home and its surroundings. The considerations are conducted in the perspective of biographical research. The author attempts to show the place (in its strictly material development) as an element of the educational circumstances, through which the process of upbringing can take place.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
55--70
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Ablewicz K.: Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003.
  • Adam i Jadwiga Czartoryscy. Fotografie i wspomnienia. Red. B. Caillot Dubus, M. Brzeziński. Warszawa: Wydawnictwo WAB, 2013.
  • Adamek I.: Maria Montessori i jej system. W: Eadem: Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 1997.
  • Forest J.: Tomasza Mertona życie z mądrością. Biografia. Przeł. J. Margański. Bydgoszcz: Wydawnictwo Homini, 1997.
  • Kochel J.: Kochel. Opowieść o śląskiej rodzinie. Tarnowskie Góry: Drukpol, 2015.
  • Lewis C.S.: Zaskoczony radością. Moje wczesne lata. Tłum. M. Sobolewska. Kraków: Wydawnictwo Esprit, 2010.
  • Madurowicz M.: Jest miejsce na refleksję. Szkic z fenomenologii pewnej podróży. "Prace i Studia Geograficzne" 2009, T. 42.
  • Mały słownik języka polskiego. Red. E. Sobol. Wyd. 10. zm. i popr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1993.
  • Milne Ch.: Wybór ze wspomnień. Poza światem Puchatka. Tłum. M. Motak. Poznań: Rebis, 2001.
  • Nalaskowski A.: Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków: "Impuls", 2002.
  • Neill A.S.: Nowa Summerhill. Red. A. Lamb. Przeł. M. Duch. Poznań: Zysk i S-ka, 2000.
  • Nowak M.: Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Wyd. 1, dodr. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 2000.
  • Olczak-Ronikier J.: Korczak. Próba biografii. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., 2011.
  • Pawłucki A.: Nauki o kulturze fizycznej. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego, 2013.
  • Semenowicz H.: Nowoczesna szkoła francuska technik Freineta. Wyd. 3. popr. Otwock-Warszawa: Polskie Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki Celestyna Freineta, 2002.
  • Smaszcz W.: Serce nie do pary. O księdzu Janie Twardowskim i jego wierszach. Warszawa: Instytut Wydawniczy, 2013.
  • Tatarkiewiczowie T.i W.: Wspomnienia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1979.
  • Tuan Yi-Fu: Przestrzeń i miejsce. Przeł. A. Morawińska. Wstępem opatrzył K. Wojciechowski. Warszawa: PIW, 1987.
  • Wańkowicz M: Ziele na kraterze. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 1983.
  • Zwierzchowski P.: Przestrzeń i miejsce jako kategorie wyjaśniające relacje: dziecko - rodzina - szkoła. W: Pedagogiczna relacja rodzina - szkoła. Dylematy czasu przemian. Red. A.W. Janke. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP, 1995.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171627582

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.