PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | nr 5 | 39--52
Tytuł artykułu

Wymiary jakości podstawowej opieki medycznej i ich ocena w warunkach teleporady lekarskiej podczas pandemii COVID-19 w Polsce

Warianty tytułu
Dimensions of Primary Health Care Quality and their Assessment under Medical Teleconsultation Conditions During the COVID-19 Pandemic in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Do priorytetów każdego podmiotu POZ należy zapewnienie wysokiej jakości opieki medycznej. Pomiar i ocena tej jakości jest jednak zagadnieniem niezwykle złożonym i dyskutowanym w literaturze przedmiotu. Inaczej ocenia się też jakość z punktu widzenia pacjentów, którzy korzystają ze świadczeń zdrowotnych i oceniają opiekę medyczną na podstawie relacji z personelem, a inaczej z punktu widzenia personelu medycznego, który wykonuje świadczenia zgodnie z przyjętymi standardami. Na jakość opieki medycznej składają się różne cechy pogrupowane w wymiary, które pozwalają na jej syntetyczną i wieloaspektową ocenę. Celem artykułu jest dokonanie oceny jakości opieki medycznej w ramach POZ, która odbywa się przy wykorzystaniu telekonsultacji. Do oceny jakości tej opieki wytypowane zostały takie wymiary, jak: dostępność, koordynacja, kompleksowość, efektywność, ciągłość i komunikacja. Wymiary te zostały zdefiniowane po przeprowadzeniu analizy literatury przedmiotu i na podstawie tych definicji dobrano zmienne do pomiaru jakości. Badania empiryczne przeprowadzono za pomocą wywiadów telefonicznych z pacjentami czterech podmiotów POZ w Polsce. Przeprowadzone badanie pokazało, że pacjenci najlepiej oceniają wymiar komunikacji i kompleksowości opieki, a najgorzej ciągłość i koordynację. (abstrakt autora)
EN
One of the priorities of each POZ entity is to provide high-quality medical care. However, the measurement and evaluation of this quality is an extremely complex and discussed in the literature on the subject issue. Qual- ity is also assessed differently from the point of view of patients and medical personnel. The first group use health services and assess medical care on the basis of their relationship with the staff while the latter performs services in accordance with accepted standards. The quality of medical care consists of various indicators grouped into dimensions that allow for its synthetic and multi-faceted assessment. The aim of the article is to assess the quality of medical care within primary health care, which is carried out with the use of teleconsultation. The following dimensions have been selected to assess the quality of this care: availability, coordination, com- prehensiveness, efficiency, continuity, and communica- tion. These dimensions were defined having conducted an analysis of the literature on the subject, and based on these definitions, variables for measurement have been selected. Empirical research has been conducted by means of telephone interviews with patients of four primary health care entities in Poland. The study shows that the best rated dimensions include communication and comprehensiveness of care, and the worst rated ones are continuity and coordination). (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
39--52
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Warszawska
  • Politechnika Warszawska
  • Politechnika Warszawska
  • Politechnika Warszawska
Bibliografia
  • [1] Bodenheimer T. (1999), The American Health Care System: The Movement for Improved Quality in Health Care, "The New England Journal Medicine", Vol. 340, pp. 488-492.
  • [2] Bower P., Roland M., Campbell J., Mead N. (2003), Setting Standards Based on Patients' Views on Access and Continuity: Secondary Analysis of Data from the General Practice Assessment Survey, "The BMJ", Vol. 326, No. 7383.
  • [3] Campbell S.M., Roland M.O., Buetow, S. A . (2000), Defining Quality of Care, "Social Science & Medicine", Vol. 51, No. 11, pp. 1611-1625.
  • [4] Elliott A ., Woodward W. (2007), Statistical Analysis. Quick Reference Guidebook. With SPSS Examples, Sage Publications, Thousand Oaks.
  • [5] Gonnella J.S., Herman M.W. (1980), Continuity of Care, "JAMA", Vol. 243, No. 4, pp. 352-354.
  • [6] Gordon T., Booysen F., Mbonigaba J. (2020), Socio-economic Inequalities in the Multiple Dimensions of Access to Healthcare: The Case of South Africa, "BMC Public Health", Vol. 20, art. 289.
  • [7] Guthrie B., Wyke S. (2000), Does Continuity in General Practice Really Matter? "The BMJ", Vol. 321, No. 7263, pp. 734-736.
  • [8] Haggerty J., Burge F., Lévesque J.F., Gass D., Pineault R ., Beaulieu M.D., Santor D. (2007), Operational Definitions of Attributes of Primary Health Care: Consensus among Canadian Experts, " Annals of Family Medicine", Vol. 5, No. 4, pp. 336-344.
  • [9] Hanson K ., Yip W.C., Hsiao W. (2004), The Impact of Quality on the Demand for Outpatient Services in Cyprus, "Health Economics", Vol. 13, No. 12, pp. 1167-1180.
  • [10] Kapała W., Chudziński S., Hyrcza S. (2008), Oczekiwania pacjentów hospitalizowanych na oddziałach zabiegowych wobec personelu pielęgniarskiego, "Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne", Nr 2, s. 12-18.
  • [11] Kelly L. (1997), Four Principles of Family Medicine. Do They Serve us Well? "Canadian Family Physician", Vol. 43, pp. 1902-4, 1909-12.
  • [12] Khan A . A ., Bhardwaj S.M. (1994), Access to Health Care. A Conceptual Framework and its Relevance to Health Care Planning , "Evaluation & the Health Professions", Vol. 17, No. 1, pp. 60-76.
  • [13] Kisiel Ż., Samborska-Sablik A ., Gaszyński W. (2008), Ocena jakości opieki medycznej na przykładzie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego nr 1 Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, "Zdrowie Publiczne", Vol. 118, Nr 3, s. 329-333.
  • [14] Kludacz-Alessandri M., Hawrysz L., Korneta P., Gierszewska G., Pomaranik W., Walczak R . (2021), The Impact of Medical Teleconsultations on General Practitioner - Patient Communication during COVID-19: A Case Study from Poland, "PLoS ONE", Vol. 16, No. 7, art. e0254960.
  • [15] Krupat E., Bell R . A ., Kravitz R .L., Thom D., Azari R . (2001), When Physicians and Patients Think Alike: Patient-centered Beliefs and Their Impact on Satisfaction and Trust, "The Journal of Family Practice ", Vol. 50, No. 12, pp. 1057-1062.
  • [16] Langbecker D., Caffer y L.J., Gillespie N., Smith A .C. (2017), Using Survey Methods in Telehealth Research: A Practical Guide, "Journal of Telemedicine and Telecare", Vol. 23, No. 9, pp. 770-779.
  • [17] Levesque J.F., Harris M.F., Russell G. (2013), Patient- -centred Access to Health Care: Conceptualising Access at the Interface of Health Systems and Populations, "International Journal for Equity in Health", Vol. 12, art. 18.
  • [18] Parchman M.L., Noël P.H., Lee S. (2005), Primary Care Attributes, Health Care System Hassles, and Chronic Illness, "Medical Care", Vol. 43, No. 11, pp. 1123-1129.
  • [19] Raczyńska E. (2020), Efektywność w ochronie zdrowia jako wyzwanie dla zarządzania, "Przegląd Organizacji", Nr 5, s. 27-34.
  • [20] Samuelson P. A ., Nordhaus W.D. (2012), Ekonomia, Wyd. Rebis, Warszawa.
  • [21] Shi L., Starfield B., Xu J., Politzer R ., Regan J. (2003), Primary Care Quality: Community Health Center and Health Maintenance Organization, "Southern Medical Journal", Vol. 96, No. 8, pp. 787-795.
  • [22] Sparbel K .J., Anderson M. A . (2000), Integrated Literature Review of Continuity of Care: Part 1, Conceptual Issues, "Journal of Nursing Scholarship", Vol. 32, No. 1, pp. 17-24.
  • [23] Starfield B., Shi L., Macinko J. (2005), Contribution of Primary Care to Health Systems and Health, "The Milbank Quarterly ", Vol. 83, No. 3, pp. 457-502.
  • [24] Stewart M. (2001), Towards a Global Definition of Patient Centred Care: The Patient Should Be the Judge of Patient Centred Care, "British Medical Journal", Vol. 322, No. 7284, p. 444.
  • [25] World Health Organization. (2018), Delivering Quality Health Services: A Global Imperative, OECD Publishing, Geneve.
  • [26] Worrall G., Knight J. (2006), Continuity of Care for Older Patients in Family Practice: how Important is It? "Canadian Family Physician", Vol. 52, No. 6, pp. 754-75.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171627608

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.