Warianty tytułu
The Theory of Organization's Environment Taking Selected International Aspects into Consideration
Języki publikacji
Abstrakty
Każda organizacja funkcjonuje w jakimś otoczeniu i stanowi podmiot z niego wyrastający pod względem: prawnym, mając określoną osobowość prawną, kształtującą jej relację z innymi podmiotami otoczenia; ekonomicznym, mając możliwość decydowania o swoich zasobach i ich zagospodarowaniu, organizacyjnym, mając m.in. swoją indywidualną strukturę, i kulturowym. Dla organizacji gospodarczych punktem odniesienia są podmioty gospodarujące i współtworzące rynek uznawane za najistotniejszy element otoczenia [Koźmiński, Piotrowski 1995, s. 74-76]. Na rynku przedsiębiorstwa zmuszone są do penetracji rynkowego otoczenia, zarówno jako oferenci, jak również jako nabywcy dóbr. Oddziaływanie otoczenia przedsiębiorstw jest tym większe, im otoczenie rynkowe jest bardziej zmienne. Przykładem branż, których otoczenie jest wyjątkowo zmienne są wszystkie przedsiębiorstwa, których podaż podlega wahaniom związanym z modą lub silną konkurencją ze strony innych producentów, tzn. przedsiębiorstw odzieżowych, elektronicznych, motoryzacyjnych oraz związanych z biotechnologią. Zmienne może być również otoczenie przedsiębiorstwa zaopatrujące je w surowce i półprodukty. Celem artykułu jest przedstawienie specyfiki otoczenia współczesnych organizacji z uwzględnieniem wybranych aspektów międzynarodowych. (fragment tekstu)
The organizational environment comprises a wide range of forces that can affect organizational performances. These forces differ between organizations according to the geographical location, industry and market served. Multinational firms face different situations from that of small local business. The forces affecting business organizations are different from those influencing non-profit organizations; the forces affecting the electronics industry are different from those influencing the food industry. Even within the same industry forces will vary. Organizations need to understand the forces that affect them do that can plan for the future. The various environmental forces exist at different levels. At the outer level is institutional environment, then organization's external environment (macro environment). At this level there are a range of economic, technological, social, cultural, political and international factors that generally affect all organizations. Then there is the organization's most immediate competitive environment, which is the specific environment comprising the organization's customers, suppliers and competitors. Spanning both internal and external environments is a third set of forces exerted by various stakeholders. All environments forces can affect many areas of the organization, such as its strategy (for example its choice of geographical markets), its structure, or its production methods. For this reason it is vital for management to undertake environmental analysis to assess: how the environment has changed, how it is likely to change, what impacts these changes are likely to have on the organization, its customers and markets. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
27--41
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
autor
- Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie
Bibliografia
- BODDY D., Management. An Introduction. Financial Times. Prentice Hall. 2002.
- BROWNLIE D., Analiza otoczenia, red. nauk. M.J. Thomas. [w:] Podręcznik marketingu. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1998.
- BURNS T., STALKER G.M., The Management of Innovation, London 1961.
- DIFFENBACH J., Corporate environmental analysis in large US corporations. [w:] Long Range Planning, 1983, nr 16 (3), s. 107-116.
- GESTELAND R.R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing, negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000.
- GRIFFIN R.W., Podstawy zarządzania organizacjami. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1999.
- HALL E.T., Poza kulturą, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001.
- HOFSTEDE G., The Cultural Relativity of Organizational Practies and Theories. Journal of International Bussines 1983.
- KIRDINA S.G., The Transformation Process in Russia and East European Countries: Institutional Matrices Theory Standpoint. [w:] Russian Academy of Science, Siberian Branch institutes and industrial Enginering, Novosibirsk, Internet.
- KOŹMIŃSKI A.K., PIOTROWSKI W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa 1995.
- NORTH D.C., The new institutional economics and development, Washington University, St. Louis. Internet (sierpień 2007).
- STANKIEWICZ W., Ekonomika instytucjonalna. Zarys wykładu. Wyd. PWSBiA, Warszawa 2002.
- Zarządzanie. Teoria i praktyka, pod red. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171627758