Warianty tytułu
Attachment and Parental Practices as a Reasons for Rejecting a Child by Its Peers
Języki publikacji
Abstrakty
W każdej grupie przedszkolnej i w każdej klasie szkolnej jest pewna grupa dzieci odrzucanych przez rówieśników. W ten sposób określa się dzieci, które są pomijane w zabawach lub jawnie odtrącane przez rówieśników, niezapraszane do wspólnego wykonywania zlecanych przez nauczyciela zadań lub zmuszone słuchać protestów rówieśników, jeśli zostają do jakiejś grupy przydzielone przez nauczyciela. Doświadczanie ignorowania przez grupę lub jawnie okazywanej niechęci jest dla tych dzieci źródłem ogromnej frustracji. Nie mają one możliwości zaspokojenia w tych grupach potrzeby bezpieczeństwa i kontaktu emocjonalnego - dwóch fundamentalnych potrzeb człowieka. Można przyjąć, że to właśnie na skutek emocji przeżywanych przez nie z powodu odrzucenia przez rówieśników dzieci te częściej wagarują i częściej porzucają szkołę niż dzieci mające poważne trudności w nauce, ale przez rówieśników akceptowane (zob. m.in. Asher, Rose, 1999). Celem, jaki autorka stawia sobie w tym artykule, jest zwrócenie uwagi na wybrane uwarunkowania rodzinne specyficznego funkcjonowania dzieci odrzucanych. (fragment tekstu)
Among children rejected by their peers there is a large group that is characterized by externalization problems. They are resulted from parental practices and the care of children in the first years of their life, both of which make impossible for them to create safe attachment. Relations, between children emotional and social development disorders and conditions of the development in family environment, are discussed in this article. It has been pointed out that there is a necessity to prevent rejection of a child by its peers, by supporting parents in fulfilling their educational and caring functions. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
95--105
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Bibliografia
- Asher S.R., Rose A.J., 1999: Wspieranie społeczno-emocjonalnego przystosowania dziecka do środowiska rówieśniczego. W: Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Red. P. Salovey, D.J. Sluyter. Poznań, s. 333-376.
- Bee H., 2005: Psychologia rozwoju człowieka. Przeł. A. Wojciechowski. Poznań.
- Begin G., 1986 : Statuts sociométriques et perception des pairs à la maternelle. "Enfance", nr 4, s. 431-444.
- Bowen F., Desbiens N., Randeau N., Ouimet I., 2003: La prévention de la violence et d'intimidation en milieu scolaire. In: Prévention des problèmes d'adaptation chez les enfants et les adolescents. Eds. F. Vitaro, C. Gagnon. T. 2; Les problèmes externalisés. Sainte-Foy, s. 165-229.
- Bowlby J., 2007: Przywiązanie. Przeł. M. Polaszewska-Nicke. Warszawa.
- Brzezińska A., 2000: Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa.
- Brzezińska A., 2004: Socjometria. W: Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Red. J. Brzeziński. Warszawa, s. 192-231.
- Brzezińska A., Wojarnik E., 2003: Jakość wzajemnych relacji z rodzicami jako czynnik rozwoju. W: Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa. Red. A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow. Poznań, s. 29-53.
- Brzeziński J., 2003: Poznanie naukowe - poznanie psychologiczne. W: J. Strelau: Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 1: Podstawy psychologii. Gdańsk, s. 335-338.
- Cartron A., Winnykamen F., 2006: Les relations sociales chez l'enfant. Genèse, développement, fonctions. Paris.
- Czub M., 2003: Społeczna natura rozwoju emocjonalnego. W: Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa. Red. A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow. Poznań, s. 55-70.
- Deptuła M., 2006: Zmiany w zakresie kompetencji społecznej zachodzące u uczniów starszych klas szkoły podstawowej. W: Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Red. M. Deptuła. Bydgoszcz, s. 189-207.
- Ekiert-Grabowska D., 1982: Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Warszawa.
- Gagnon C., 1988: Compétence sociale et difficultés d'adaptation aux pairs. In: Relation entre enfants. Recherches et interventions éducatives. Eds. P. Durning, R.E. Tremblay. Paris, s. 117-149.
- Gagnon C., Vitaro F., 2003: La prévention du truble des conduites, avec centration sur les comportements violents. In: Prévention des problèmes d'adaptation chez les enfants et les adolescents. Eds. F. Vitaro, C. Gagnon. T. 2. Les problèmes extrernalisés. Sainte-Foy, s. 231-240.
- Grochulska J., 1992: Wspomaganie rozwoju społecznego dziecka. Wrocław-Warszawa-Kraków.
- John M., 1987: Orientacja w sytuacjach społecznych dzieci w różnym stopniu akceptowanych przez grupę. W: Orientacja dzieci i młodzieży w sytuacjach społecznych. Red. M. John . Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź.
- KonarzewskiK., 2000: Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa.
- Pituła B., Kurdziej M., 2008: Asertywność jako behawioralna strategia radzenia sobie z negatywną presją środowiska rówieśniczego-programy profilaktyczne. W: Wybrane zagadnienia patologii społecznej i resocjalizacji. Red. A. Czerkawski, A. Nowak. Katowice, s. 64-87.
- Schaffer H.R., 2005: Psychologia dziecka. Przeł. A. Wojciechowski. Warszawa.
- Schaffer H.R., 2006: Rozwój społeczny, dzieciństwo i młodość. Przeł. M. Białecka-Pikul, K. Sikora. Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171627928