Warianty tytułu
Supporting Emotional Development of Children Rejected by Their Peers
Języki publikacji
Abstrakty
Z uwagi na podejmowaną w niniejszym tomie tematykę, zasadne wydaje się zwrócenie uwagi na problem dzieci odrzucanych przez rówieśników. Są to dzieci bez wątpienia stanowiące grupę podwyższonego ryzyka (Schaffer, 2007, s. 142), dzieci, które ze względu na swoje zachowanie mają niewiele okazji do tego, by utrzymywać satysfakcjonujące relacje z innymi, zwłaszcza z rówieśnikami z klasy szkolnej. Nie są one lubiane, nikt nie chce się z nimi bawić, siedzieć w jednej ławce lub spędzać wolnego czasu. Sytuacja taka może świadczyć o silnym negatywnym stosunku rówieśników do tych dzieci (Pilkiewicz, 1973, s. 253-275). Jedną z prawdopodobnych przyczyn takiego stanu rzeczy mogą być cechy osobowościowe dzieci odrzucanych (Deptuła, 2007, s. 8-9). Są one m.in. impulsywne (Sikorski , 2000, s. 10-12), kłótliwe (John, 1987, s. 18), szczególnie skłonne do złości, odwetu w sytuacji konfliktowej (Lemerise, Dodge, s. 745-760), przejawiają również tendencję do zachowań agresywnych (B ee, 2004). Z tego względu podjęto próbę opracowania programu wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci odrzucanych przez rówieśników. Jednym z jego celów jest tworzenie dzieciom warunków do rozwijania samokontroli emocjonalnej. W dalszej części artykułu zaprezentowane zostały teoretyczne podstawy dotyczące realizacji tego celu uzasadniające sformułowanie składających się na niego celów szczegółowych, jak również możliwe sposoby ich osiągania. (fragment tekstu)
Childhood full of painful experiences is familiar to these children who are rejected by their peers. Because of restricted contacts with other people they have few opportunities to develop their social, emotional and cognitive competences. This article presents the theoretical assumption of the authorized programme of supporting the psychosocial development of children rejected by their classmates. This programme deals with creating conditions for the development of emotional self-control. The detailed goals which enable developing this skill and the ways to achieve them are also presented in this article. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
153--160
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Bibliografia
- Asher S.R., Rose A.J., 1999: Wspieranie społeczno-emocjonalnego przystosowania dziecka do środowiska rówieśniczego. W: Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Red. P. Salovey, D.J. Sluyter. Przeł. M. Karpiński. Poznań, s. 333-376.
- Bee H., 2004: Psychologia rozwoju człowieka. Przeł. A. Wojciechowski. Poznań.
- Brzezińska A., 2004: Socjometria. W: Metodologia badań psychologicznych. Red. J. Brzeziński. Gdańsk, s. 192-231.
- Brzeziński J., 1973: Kształtowanie się mechanizmu kontroli emocjonalnej. "Kwartalnik Pedagogiczny", nr 3, 99-108.
- Deptuła M., 2007: Dzieci odrzucane przez rówieśników - część II. "Remedium", nr 6, s. 8-9.
- Doliński D., 2000: Emocje, poznanie i zachowanie. W: Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 2. Psychologia ogólna. Red. J. Strelau. Gdańsk. 369-394.
- Ekiert-Grabowska D., 1982: Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Warszawa.
- Gerstmann S., 1976: Rozwój uczuć. Warszawa.
- Goldstein A.P., Glick B., Gibbs J.C., 2004: ART. Program Zastępowania Agresji. Przeł. E. Bartz. Warszawa.
- Goleman D., 1997: Inteligencja emocjonalna. Przeł. A. Jankowski. Poznań.
- Golińska L., 2004: Pomóż sobie w kontroli własnych emocji. "Psychologia w Szkole", nr 4, s. 121-126.
- Gordon T., 1995: Wychowanie bez porażek w szkole. Przeł. D. Szafrańska-Poniewierska. Warszawa.
- Harris P.L., 2005: Zrozumieć emocje. W: Psychologia emocji. Red. M. Lewis, J.M. Haviland-Jones. [ Przeł. M. Kacmajor et al.]. Gdańsk, s. 361-375.
- John M., 1987: Orientacja w sytuacjach społecznych dzieci w różnym stopniu akceptowanych przez grupę. W: Orientacja dzieci i młodzieży w sytuacjach społecznych. Red. M. John. Wrocław, s. 8-23.
- Kellner M., 2004: Pod kontrolą. Program uczenia nastolatków metod radzenia sobie ze złością. [Przeł. M. Sroga]. Kraków.
- Kofta M., 1979: Samokontrola a emocje. Warszawa.
- Kołodziejczyk A., Czemierowska E., Kołodziejczyk T., 2004: Spójrz inaczej. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla klas 4-6. Starachowice.
- Lemerise E.A., Dodge K.A., 2005: Rozwój złości i wrogich interakcji. W: Psychologia emocji. Red. M. Lewis, J.M. Haviland-Jones. [Przeł. M. Kacmajor et al.]. Gdańsk, s. 745-760.
- Łukaszewski W., 1974: Osobowość: struktura i funkcje regulacyjne. Warszawa.
- Małkiewicz E., 1997: Bajki relaksacyjno-terapeutyczne i ich wykorzystanie w pracy z dziećmi z problemami emocjonalnymi. W: Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja. T. 1. Red. B. Kaja. Bydgoszcz, s. 271-277.
- Maruszewski T., Ścigała E., 1998: Emocje - aleksytymia - poznanie. Poznań.
- Mischel W., De Smet A.L., 2005: Samoregulacja jako narzędzie w procesie rozwiązywania konfliktów. W: Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka. Red. M. Deutsch, P.T. Coleman. Przeł. M. Cierpisz [et al.]. Kraków, s. 254-273.
- Molicka M., 2002: Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań.
- McGinnis E., Goldstein A.P., 2003: Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły. [Przeł. M. Żywicki, J. Morawski]. Warszawa.
- Pankowska K., 2000: Pedagogika dramy. Teoria i praktyka. Warszawa.
- Pilkiewicz M., 1973: Socjometryczna Skala Akceptacji jako technika badania pozycji jednostki w nieformalnej strukturze grupy. W: Materiały do nauczania psychologii. Metody badań psychologicznych. S. 3. T. 2. Red. L. Wołoszynowa. Warszawa, s. 253-275.
- Pituła B., 2006: Wpływ bajek terapeutycznych na radzenie sobie z lekiem dzieci siedmioletnich. W: Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Red. M. Deptuła. Bydgoszcz, s. 385-397.
- Sandy S.V., Cochran K.M., 2005: Rozwój umiejętności rozwiązywania konfliktów u dzieci. W okresie od wieku przedszkolnego po dorastanie. W: Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka. Red. M. Deutsch, P.T. Coleman. Przeł. M. Cierpisz [et al.]. Kraków, s. 312-338.
- Schaffer H.R., 2007: Psychologia dziecka. Przeł. A. Wojciechowski. Warszawa, s. 142.
- Sikorski W., 2000: Struktura cech osobowości uczniów akceptowanych i odrzuconych w klasie szkolnej. "Opieka - Wychowanie - Terapia", nr 3, s. 8-13.
- Supińska M., 2003: Dzieci izolowane i odrzucane. "Życie Szkoły", nr 2, s. 87-89.
- Taracha M., 2002: Strategie regulacji emocjonalnej. "Remedium", nr 10, s. 18-19.
- Vopel K.W., 2004: Warsztaty - skuteczna forma nauki. 80 porad dla moderatorów. [Przeł. M. Jałowiec]. Kielce.
- Wiliński P., 2005: Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Red. A.I. Brzezińska. Gdańsk, s. 303-343.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171628026