Warianty tytułu
Undertaking Material and Technical Activities by Public Administration Bodies and the Right of an Individual to Be Heard
Języki publikacji
Abstrakty
Prawo jednostki do bycia wysłuchanym to zasada odnosząca się zarówno do prawa do sądu, jak i do prawa do procesu. Wymaga się od podmiotu orzekającego, bez względu na to, czy jest to sąd czy też organ administracji publicznej, aby umożliwił czynny udział jednostce w prowadzonym postępowaniu. Prawo jednostki do bycia wysłuchanym w kontekście prawa administracyjnego odnoszone jest głównie do sytuacji procesowej strony postępowania administracyjnego. W jurysdykcyjnym postępowaniu administracyjnym strona ma zagwarantowany szereg narzędzi procesowych, które służą ochronie jej praw. Przede wszystkim strona ma możliwość czynnego udziału w toczącym się procesie administracyjnym. Przepisy procesowego prawa administracyjnego dają możliwość składania wniosków dowodowych, wyjaśnień, uczestnictwa w przeprowadzaniu dowodów, a także wglądu w akta prowadzonej sprawy administracyjnej. Prawo jednostki do bycia wysłuchanym w ograniczonym zakresie powinno być stosowane także w zakresie czynności materialno-technicznych. Jednostka powinna mieć zagwarantowaną chociażby minimalną ochronę procesową w sytuacji dokonywania przez organy administracyjne czynności materialno-technicznych bezpośrednio wpływających na jej sytuację prawną. (abstrakt oryginalny)
The right of the individual to be heard is a principle that relates to both the right to a fair trial and the right to a trial. The adjudicating entity is required, regardless of whether it is a court or a public administration body, to enable the active participation of the entity in the proceedings. The right of an individual to be heard in the context of administrative law relates mainly to the procedural situation of a party to administrative proceedings. In jurisdictional administrative proceedings, a party is guaranteed a number of procedural tools to protect its rights. First of all, the party has the opportunity to actively participate in the ongoing administrative process. Provisions of administrative procedural law allow for the submission of evidence applications, explanations, participation in the taking of evidence, as well as access to the files of a pending administrative case. The right of the individual to be heard to a limited extent should also apply to material and technical activities. An individual should be guaranteed at least minimal procedural protection in a situation where administrative bodies perform material and technical activities directly affecting their legal situation. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
- Adamiak B., Z problematyki właściwości sądów administracyjnych (art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.), "Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego" 2006, nr 2.
- Adamiak B., Zagadnienie domniemania formy decyzji administracyjnej, [w:] Podmioty administracji publicznej i prawne formy ich działania. Studia i materiały z konferencji naukowej poświęconej jubileuszowi 80. urodzin Profesora Eugeniusza Ochendowskiego, Toruń 2005.
- Chlebny J., Europejskie standardy procedury administracyjnej i sądowoadministracyjnej, [w:] Postępowanie administracyjne w Europie, red. Z. Kmieciak, Kraków 2005.
- Chlebny J., Prawo do bycia wysłuchanym, [w:] System Administracyjnego Prawa Procesowego, t. 2, cz. 2: Zasady ogólne postępowania administracyjnego, red. J.P. Tarno, W. Piątek, Warszawa 2018.
- Czeszejko-Sochacki Z., Prawo do sądu w świetle Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (ogólna charakterystyka), "Państwo i Prawo" 1997, z. 11-12.
- Grzymkowski K., Zasada ogólna informowania stron o ich prawach i obowiązkach, [w:] Zasady ogólne Kodeksu postępowania administracyjnego, red. P. Krzykowski, Olsztyn 2017.
- Jaśkowska M., Postępowanie w sprawie dostępu do informacji publicznej na wniosek jako rodzaj procedury hybrydowej, [w:] Prawo administracyjne wobec współczesnych wyzwań. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Markowi Wierzbowskiemu, red. A. Zwara, Warszawa 2018.
- Kmieciak Z., Czynności faktyczne administracji państwowej, "Studia Prawno-Ekonomiczne" 1987, t. 39.
- Krawiec G., Europejskie standardy związane z przebiegiem postępowania administracyjnego, "Roczniki Administracji i Prawa: Teoria i Praktyka" 2011, t. 11.
- Lipowicz T., Prawne formy działania administracji publicznej - między stabilizacją a potrzebą przełomu, "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny" 2016, nr 4, DOI: https://doi.org/10.14746/rpeis.2016.78.4.4.
- Sobieralski K., Rozpoznanie sprawy sądowoadministracyjnej, Wrocław 2019.
- Starościak J., Prawo administracyjne, Warszawa 1975.
- Taras W., Prawny obowiązek informowania obywateli przez organy administracji państwowej, "Państwo i Prawo" 1988, z. 1.
- Wilbrandt-Gotowicz W., Hybrydowość postępowania administracyjnego - nowy standard proceduralny?, [w:] Standardy współczesnej administracji i prawa administracyjnego, red. Z. Duniewska, A. Rabiega-Przyłęcka, M. Stahl, Warszawa 2019.
- Wilbrandt-Gotowicz W., Zintegrowane z prawem Unii Europejskiej postępowania administracyjne, Warszawa 2017.
- Ziemski K.M., Formy prawne realizacji materialnego prawa administracyjnego, [w:] Rola materialnego prawa administracyjnego a ochrona praw jednostki, red. Z. Leoński, Poznań 1998.
- Ziemski K.M., Indywidualny akt administracyjny jako forma prawna działania administracji, Poznań 2005.
- Zimmermann J., Aksjomaty postępowania administracyjnego, Warszawa 2017.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171628128