Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
As a sector of economy, trade tends to provide the strongest and quickest response to an economic change at the national, regional or local level. It is mainly reflected in the ownership structure and location of trading outlets. (...) Cracow has nearly 30 operating hypermarkets (as defined after GUS/Central Statistical Office1) with various areas, and retail and stocking programs (Table 1; Figure 1). While their shopping areas range from 2500 m2to 15000 m2, there is even more diversity in their overall sizes yarying from 3500 m2 to more than ten thousand, to the maximum of 25000 m2 at Carrefour, 26000 m2 at Geant, and nearly 50000 m2 at the Zakopianka shopping centre (consisting of a number of hypermarkets), one of the largest in Poland. Overall, large-area shops account for ca. 30% of the Cracow's shopping area [Więcław, 2003]. (fragment of text)
Twórcy
- Jagiellonian University, Poland
Bibliografia
- Bogdanov D., "Konflikty lokalne wywołane powstawaniem nowych hipermarketów" ("Local conflicts induced by establishment of new hypermarkets"). In: Dolata S. (red.) Problemy zarządzania w działalności samorządu terytorialnego, Opole: Wyd. Uniw. Opolskiego, pp. 389-394, 2002.
- Boutsouki C" Bennison D., "The Impact of International Retailers on Retail Development in the Host Country: The Example of Greece". In: Jones K. (red.), The Internationalisation ofRetailing in Europę, Centre for the Study of Commercial Activity, Toronto: Ryerson Polytechnic Univ., pp. 33-39, 1999.
- Bukowski A., Marmuszewski S., "Forma i charakter obecności w życiu społeczności lokalnej" ("The form and character in the life of the local community"). In: Prawelska-Skrzypek G. (red.) Partycypacja obywatelska w życiu społeczności lokalnej. Stan, bariery, rekomendacje, Studia i Analizy, 1, Kraków, pp. 17-34, 1996.
- Coles T., "Internationalisation and the Recognisation of Urban Retail Distribution in Eastem Germany Since Unification". In: Jones K. (red.), The Internationalisation of Retailing in Europę, Centre for the Study of Commercial Activity, Toronto: Ryerson Polytechnic Univ., pp. 40-45, 1999.
- Dawson J., Henley J., "Internationalisation ofRetailingin Poland: Foreign hypermarket develop- ment and its implications". In: Jones K. (red.), The Internationalisation ofRetailing in Europę, Centre for the Study of Commercial Activity, Toronto: Ryerson Polytechnic Univ., pp. 22-27, 1999.
- Kozłowski S., Słysz K., Węglowski M., Wierzchowski M., Zastawniak B., Zgud K., Vademecum gospodarki przestrzennej (A Vade Mecum of Spatial Economy), Kraków: Inst. Rozwoju Miast, 2005.
- Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast (Managing the Deuelopment of Cities), Wyd. Nauk. Warszawa: PWN, 1999.
- Michalak Z., Retail in Poland: An Assessment of Changing Market and Foreign Inuestment Conditions, Canadian Journal of Reg. Scien./Revue canadienne des scien. reg., 3, Canada, pp. 485-504, 2001.
- Nowak M., "Protesty lokalizacyjne jako egzemplifikacja zmiany systemowej połowy lat dziewięćdziesiątych" ("Location-based conflicts as an exemplification of the political-economic system change of the mid-1990s"). In: Buczkowski P., Matczak P. (red.) Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem, Poznań: Wyd. WSB, pp. 69-86, 2001.
- Noworól A., Podstawy zarządzania w administracji publicznej (Fundamentals of Management in Public Administration), Szczecin: WSAP w Szczecinie.
- Parysek Podstawy gospodarki lokalnej (The Fundamentals of Local Economy), Poznań: Wyd. Nauk. Uniw. im. A. Mickiewicza w Poznaniu, 2003.
- Pawlusiński R. Samorząd lokalny a rozwój turystyki. Przykład gmin Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej (The Local Gouernment and the Deuelopment of Tourism. A Case Study of Communes of Cracow-Częstochowa Upland), Kraków: IGiGP UJ, 2005.
- Prawelska-Skrzypek G., Trafas K. Z badań nad wdrażaniem ustawy miejskiej w wybranych miastach Małopolski (Of the Research into Implementation of the Municipal Act in Selected Cities of Małopolska Region), Wyd. Kraków: UJ, 1999.
- Sobolewski A., "Zasięg terytorialny zarządzania i zadania publiczne" ("The territorial rangę of a decision and public tasks"). In: Noworól A. (red.) Podstawy zaczadzania w administracji publicznej, Szczecin: WSAP w Szczecinie, pp. 113-128, 2003.
- Raport o stanie miasta, VI.: Gospodarka i Turystyka (A Report on the State of the City, VI - Economy and Tourism). Kraków: Wydział Spraw Administracyjnych UM Krakowa, pp. 123-144, 2005.
- Raport w sprawie analizy działalności hipermarketów na terenie Gminy Kraków (A Report on an Analysis of the Actiuity of Hypermarkets in the Area of Cracow Commune), UM Krakowa, p. 13, 2000.
- Węcławowicz G., Przestrzeń i społeczeństwo współczesnej Polski. Studium z zakresu geografii społeczno-gospodarczej (Space and Society in Contemporary Poland. A Study in the Field of Socioeconomic Geography), Warszawa: PWN, 2002.
- Więcław J., "Hipermarkety jako nowy element w strukturze przestrzennej miast Polski na przykładzie Krakowa" ("Hypermarkets as a new element in the structure of Poland's cities - Cracow study case"). In: Górka Z., Więcław J. (red.) Badania i podróże naukowe krakowskich geografów, Kraków: PTG Oddział w Krakowie, pp. 137-146, 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171628322