PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | z. 114 Effectiveness - Geographical Space - Quality of Life | 23--35
Tytuł artykułu

The Spatial Consequences of Globalisation in the European Brewing Industry

Autorzy
Warianty tytułu
Przestrzenne konsekwencje globalizacji w przemyśle piwowarskim Europy
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The author characterises spatial effects of an ongoing transformation of the European brewing industry identifying patterns and the spatial consequences visible at the scale of the continent. The rate of transformation in the industry is clearly related to the participation of global players in the process. As a result most of the processes specific for the functioning of the manufacturing industry in the global economy age can be easily shown. (original abstract)
Procesy transformacji zachodzące współcześnie w przemyśle piwowarskim Europy stanowią jeden z najwyraźniejszych w przemyśle przetwórczym przykładów dostosowywania się całej branży do nasilających się procesów globalizacji. Koncerny piwowarskie już od lat 60 poszerzały swój stan posiadania w różnych państwach europejskich. W latach 80 wraz z postępującym kryzysem gospodarczym największe przedsiębiorstwa próbowały dywersyfikować strukturę swojej produkcji poprzez przejęcia firm z branży alkoholowej oraz innych branż, praktycznie nie związanych z główną działalnością takich jak np. hotelarstwo. Od połowy lat 90 rozpoczyna się w europejskim piwowarstwie seria przejęć całych grup piwowarskich, nie mającą swojego odpowiednika w całej historii tej branży. Dopiero ten okres charakteryzujący się nie tylko szerszym w sensie przestrzennym polem działania koncernów, ale także rosnącym stopniem uniformizacji funkcjonowania podmiotów, wypada uznać za początek właściwej fazy globalizacji. Zachowania globalnych graczy na europejskim rynku piwa wykazują pewne charakterystyczne cechy przestrzenne. Kluczowym dla obrazu rozmieszczenia zakładów produkcyjnych wydaje się czynnik kulturowy. Polega on na koncentracji inwestycji w krajach, pod względem kulturowym są zbliżone do kraju macierzystego korporacji piwowarskiej. Można domniemywać, że jest to wynikiem minimalizowania stopnia ryzyka przez decydentów, którzy dużo bardziej skłonni są do poparcia inwestycji, w kraju, w którym wzorce konsumpcji piwa są zbliżone, do rodzimych. W przypadku zaś większych rozbieżności w poziomie i strukturze konsumpcji napojów alkoholowych podobieństwo na płaszczyźnie kulturowej sprawia, że wykreowanie pożądanych wzorców konsumpcji jest wysoce prawdopodobne. Interesującą prawidłowością globalnych graczy w Europie jest ich spore zainteresowanie rynkami Europy Południowej. Przyczyną, która zdaniem autora kryje się za tym jest optymistyczna prognoza wzrostu ruchu turystycznego w tym regionie. Rozumowanie takie przy założeniu, że na wzrost ten w większości złoży się napływ turystów z krajów o wyższym poziomie konsumpcji piwa prowadzi do wniosku o możliwości endogenicznego wzrostu konsumpcji. Zdaniem autora proces ten może ulec dalszej intesyfikacji. Rozkład przestrzenny zakładów produkcyjnych analizowany w skali całego kontynentu prowadzi do wniosku o komplementarności niektórych z czołowych graczy. Uzupełnianie się pod względem posiadanych zakładów na płaszczyźnie przestrzennej uzasadnia zdaniem autora tezę o możliwości kolejnych fuzji w gronie najwiekszu dziesięciu graczy na europejskim rynku piwa. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Jagiellonian University
Bibliografia
  • Cosh A., Guest P., 2001, Merger Policy in the UK: The Case of the Interbrew - Bass Acquisition. University of Cambridge, The Judge Institute of Management Studies.
  • Efes Brewing Group Analyst Meeting-October 2003.
  • Lopes T., S., 2003, Diversification Strategies in the Global Drinks Industry. Said Business School - University of Oxford.
  • Rynki Alkoholowe years 1998-2003.
  • Data: Euromonitor International after Rynki Alkoholowe.
  • Annual reports of the following companies: Interbrew, EBG, SABMiller, The Coors.
  • http://www.beerme.com/
  • http://www.heinekeninternational.com/
  • http://www.sabmiller.com/
  • http://www.interbrew.com/index2b.html
  • http://www.carlsberg.com
  • http://www.bbag.com/bbag/home.nsf/framesets/Home
  • http://www.scottish-newcastle.com/
  • http://www.efesbev.com/anasayfa.htm
  • http://www.brewersofeurope.org
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171628580

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.