PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | nr 2 | 9--18
Tytuł artykułu

Efficiency Resulting from Implementation of Management Systems in Organizations

Warianty tytułu
Efektywność wynikająca z wdrożenia systemów zarządzania w organizacjach
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The implementation of management systems serves to streamline processes and continuously improve the quality of products and services, with an emphasis on meeting all legislative requirements and with regard to safety, health at work and the environment. It provides new opportunities to improve the organization as a whole. Each organization has set up a management system differently, and therefore these systems can lead to different degrees of efficiency. In order to achieve efficiency in the management of processes and activities, it is necessary to ensure partial, individual stages of streamlining. Systematic and transparent guidance and management are essential for a successful organization. When implementing management systems, the organization has the opportunity to evaluate the effectiveness of individual processes and decide on their change or removal. As a result of management systems implementation in the organization, the processes, that have the greatest impact on the creation of a competitive advantage are identified and they become the subject of improvement and the need for additional resources. Based on the results of the survey, it can be stated, that the significant benefits of management systems can include increasing efficiency and effectiveness, eliminating risks, improving internal and external communication, to which several entities commented. Management systems and their subsequent integration generally bring long-term improvement effects in various areas of the organization. By implementing management systems or integrated management systems, organizations strengthen their positions in a competitive environment and the certificate also helps them in bidding for government contracts and foreign contracts. It is a guarantee that the supplier will be a responsible partner who will deliver quality products and services. (original abstract)
Wdrożenie systemów zarządzania służy usprawnieniu procesów i ciągłej poprawie jakości produktów i usług, z naciskiem na spełnienie wszystkich wymagań prawnych oraz w odniesieniu do bezpieczeństwa, zdrowia w pracy i środowiska. Daje nowe możliwości poprawy organizacji jako całości. Każda organizacja inaczej skonfigurowała system zarządzania, dlatego systemy te mogą prowadzić do różnych stopni wydajności. Aby osiągnąć wydajność w zarządzaniu procesami i działaniami, należy zapewnić częściowe, indywidualne etapy usprawnienia. Systematyczne i przejrzyste wytyczne i zarządzanie są niezbędne dla pomyślnej działalności danej organizacji. Wdrażając systemy zarządzania, organizacja ma możliwość oceny skuteczności poszczególnych procesów i podjęcia decyzji o ich zmianie lub usunięciu. W wyniku wdrożenia systemów zarządzania procesy, które wykazują największy wpływ na tworzenie przewagi konkurencyjnej, są identyfikowane i stają się przedmiotem ulepszeń oraz zapotrzebowania na dodatkowe zasoby. Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że znaczące korzyści z zastosowania systemów zarządzania w organizacji mogą obejmować zwiększenie wydajności i skuteczności, eliminację ryzyka, poprawę komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, do których skomentowało kilka podmiotów. Systemy zarządzania i ich późniejsza integracja generalnie przynoszą długoterminowe efekty poprawy w różnych obszarach organizacji. Wdrażając systemy zarządzania lub zintegrowane systemy zarządzania, organizacje wzmacniają swoją pozycję w konkurencyjnym środowisku, a certyfikat pomaga im również w przetargach na kontrakty rządowe i kontrakty zagraniczne. Jest to gwarancja, że dostawca będzie odpowiedzialnym partnerem, który dostarczy wysokiej jakości produkty i usługi. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
9--18
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Economics in Bratislava
  • University of Economics in Bratislava
  • University of Economics in Bratislava
Bibliografia
  • [1] Drinke Z., Bruksle I. (2018) Quality management system as tool for corporate development and competitiveness increase in small and medium companies. Proceedings of the 2018 International Conference "Economic Science for Rural Development", No 47, pp. 65-72.
  • [2] Ionaşcu M., Ionaşcu J., Săcărin M., Minu M. (2017) Exploring the Impact of ISO 9001, ISO 14001 and OHSAS 18001 Certification on Financial Performance: The case of companies listed on the Bucharest Stock Exchange. Amfiteatru Economic Journal, 19 (44), 166-180.
  • [3] Galetto M., Franseschini F., Mastrogiacomo L. (2017) ISO 9001 certification and corporate performance of Italian companies. International Journal of Quality & Reliability Management, 34 (2), 72-80.
  • [4] Garza-Reyes J.A., Rocha-Lona L., Kumar V. (2015) A conceptual framework for the implementation of quality management systems. Total Quality Management & Business Excellence, 26 (11-12), 1298-1310.
  • [5] Yeager Z. (2018) What is a Management System? Retrieved March 9, 2020, from https://onstrategyhq.com/resources/what-is-a-management-system/
  • [6] Darabont D.C., Bejinariu C., Baciu C., Bernevig-Sava M.A. (2019) Modern approaches in integrated management systems of quality, environmental and occupational health and safety. Quality-Access to Success, 20 (S1), 105-108.
  • [7] Garza-Reyes J.A., Rocha-Lona L., Kumar V. (2015) A conceptual framework for the implementation of quality management systems. Total Quality Management & Business Excellence, 26 (11-12), 1298-1310.
  • [8] Georgiev S., Georgiev E. (2017) Evolution of top management's understanding of product quality in Eastern Europe since the end of communism: The case of Bulgaria. The TQM Journal, 29 (1), 82-100.
  • [9] Kofanov Y.N., Obushcharova M.K., Volodina K.V. (2017) Development and implementation of integrated quality management systems in Russia. In: Proceedings of the 2017 International Conference Quality Management, Transport and Information Security, Information Technologies (IT&QM&IS). St Petersburg, Russia, IEEE, pp. 428-431.
  • [10] Bernardo M., Gotzamani K., Vouzas F., Casadesus M. (2018) A qualitative study on integrated management systems in a non-leading country in certifications. Total Quality Management & Business Excellence, 29 (3-4), 453-480.
  • [11] Nadae J.D., Carvalho M.M., Vieira D.R. (2019) Exploring the influence of environmental and social standards in integrated management systems on economic performance of firms. Journal of Manufacturing Technology Management, 30 (5), 840-861.
  • [12] Darabont D.C., Bejinariu C., Baciu C., Bernevig-Sava M.A. (2019) Modern approaches in integrated management systems of quality, environmental and occupational health and safety. Quality-Access to Success, 20 (S1), 105-108.
  • [13] Ejdys J., Matuszak-Flejszman A., Szymanski M., Ustinovichius L., Shevchenko G., Lulewicz-Sas A. (2016) Crucial factors for improving the ISO 14001 environmental management system. Journal of Business Economics and Management, 17, 52-73.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171628970

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.