PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2021 | nr 3 | 346--374
Tytuł artykułu

Wybrane uwarunkowania stosowania instrumentu umorzenia lub konwersji długu (bail-in)

Warianty tytułu
Selected Circumstances of Application of the Bail-In Instrument
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Po globalnym kryzysie finansowym dokonano gruntownej reformy ram prawnych działalności bankowej, której celem była bardziej efektywna ochrona stabilności systemu finansowego. Nowe rozwiązania zdefiniowano m.in. w ramach procesu naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (ang. recovery and resolution). Spośród wielu nowych uprawnień organów publicznych tym najdalej idącym jest możliwość umorzenia lub konwersji instrumentów dłużnych (ang. bail-in) w sytuacji, gdy bank znajdzie się na progu upadłości lub będzie zagrożony upadłością. Mechanizm bail-in ze względu na swój samodzielny potencjał restrukturyzacyjny miał w zamyśle jego twórców stać się jednym z podstawowych instrumentów zarządzania kryzysowego. Z czasem ujawniły się jednak specyficzne wyzwania o charakterze polityczno-społecznym i w wymiarze stabilności finansowej, które mogą tłumaczyć dotychczasową niską skłonność organów publicznych do stosowania instrumentu bail-in. W artykule podjęto próbę zweryfikowania występowania specyficznych czynników wpływających na dotychczasową niską skłonność do stosowania mechanizmu bail-in. W pierwszej kolejności opisano uwarunkowania polityczno-społeczne, których oddziaływanie objawia się przede wszystkim ze względu na istotny zakres dyskrecjonalności przyznanej organom publicznym w ramach procesu resolution. Mając na uwadze, że administracyjne umorzenie instrumentów dłużnych lub kapitałowych może wpływać na zachowania uczestników rynków finansowych, analizie poddano również występowanie efektu zarażania poprzez kanał rynkowy, ponieważ ewentualność wystąpienia napięć na rynku finansowym może również oddziaływać na proces decyzyjny właściwych organów. (abstrakt oryginalny)
EN
After the global financial crisis, with an aim to more effectively protect the stability of the financial system, a thorough reform of the banking legal framework has been introduced. New instruments have been defined within the recovery and resolution process. Among the many new powers of public authorities, the most far-reaching is the possibility of annulment or conversion of debt instruments (bail-in) when the bank is threatened with bankruptcy. The bail-in mechanism was expected to become one of the basic instruments of crisis management. Over time, however, specific political, social and financial stability challenges have emerged, which may explain the low propensity of public authorities to deploy this instrument. The article attempts to verify the existence of these specific factors affecting low propensity to use the bail-in mechanism. First, political and social conditions were analysed, the impact of which is manifested primarily due to the significant extent of discretion granted to public authorities within the framework of the resolution process. Since administrative writing-off of debt or equity instruments may affect the behavior of financial market participants, the occurrence of the contagion effect through the market channel has also been examined. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
346--374
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, Polska
autor
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Avgouleas E., Goodhart C. (2015), Critical Reflections on Bank Bail-ins, "Journal of Financial Regulation" 1(1), s. 3-29.
  • Bank of England (2008), Financial stability and depositor protection: special resolution regime, HM Treasury, Financial Supervision Authority.
  • Borsuk M., Klupa K. (2017), Ingerencja w prawa obligatariuszy banku w ramach postępowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (resolution), (w:) W. Rogowski (red.), Regulacje finansowe: fintech - nowe instrumenty finansowe - resolution, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, s. 144-164.
  • Borsuk M., Klupa K. (2020), Wyzwania prawne i strukturalne implementacji oraz stosowania przepisów dyrektywy BRR w zakresie instrumentu bail-in, "Bezpieczny Bank" 4(81), s. 56-77.
  • Borsuk M., Krzesicki O. (2020), InSTA - integrated stress-testing approach at NBR The past, present and future perspectives, "NBP Working Paper" 325.
  • Cabral I. i in. (2019), Macroprudentialpolicy at the ECB: Institutional framework, strategy, analytical tools andpolicies, "Occasional Paper Series" 227, EBC.
  • Calello P, Ervin W. (2010), From bail-out to bail-in, "The Economist", Jan. 30th.
  • Clerc L. i in. (2016), Indirect contagion: the policy problem, "Occasional Paper Series" 9, EBC.
  • Danielsson J. (2019), Financial Policy After the Crisis, (w:) R.Z. Aliber, G. Zoega, (red.), The 2008 Global Financial Crisis in Retrospect, Palgrave Macmillan.
  • de Larosiere J. i in. (2009), The High-level Group on Financial Superrision in the EU. Report, Brussel.
  • D'Sousa C, Orsi L., Gravelle T, Engert W. (2010), Contingent Capital and Bail-in Debt: Tools for Bank Resolution, "Financial System Review", Bank of Canada, December, s. 51-56.
  • EBA, ESMA (2018), Statement ofthe EBA and ESMA on the treatment ofretail holdings of debt financial Instruments subject to the Bank Recovery and Resolution Directive, Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, 30 maja.
  • Ervin W. (2015), The birth of bail-in, "International Financial Law Review" 12.03.
  • FSB (2014), Key Attributes of Effective Resolution Regimes for Financial Institutions, Financial Stability Board.
  • FSB (2019), Review ofthe Technical Implementation ofthe Total Loss-Absorbing Capacity (TLAC) Standard, Financial Stability Board.
  • Gracie A. (2012), A practical process for implementing a bail-in resolution power. Speech given at the British Bankers' Association, Londyn, 17.09.
  • Granger C, Newbold P. (2014), Forecasting Economic Time Senes (2nd Edition), Academic Press, San Diego (California).
  • Hüser A. i in. (2017), The systemie implications of bail-in: a multi-layered network approach, "Working Papers Series" 2010, EBC.
  • Komisja Europejska (2013), Discussion paper on the debt write-down tool - bail-in, DG Internal Market.
  • Lintner P. i in. (2017), Understanding bank recovery and resolution in the EU: a guidebook to the BRRD (English), World Bank Group.
  • Lo Schiavo G. (2019), The European Banking Union and the Role ofLaw, Edward Elgar, Cheltenham.
  • MFW (2016), Italy: 2016 Article TV Consultation. Press Release. Staff Report and Statement by the Executive Director for Italy, "IMF Country Report" 16/222.
  • Philippon T., Salord A. (2017), Bail-ins and Bank Resolution in Europę. A Progress Report, "Geneva Reports on the World Economy Special Report" 4, CEPR.
  • Pruski J. (2014), Ewolucja światowego systemu ochrony depozytów oraz systemu recovery i resolution, IX Kongres Ryzyka Bankowego, 5 listopada.
  • Restoy F. (2018), Bail-in in the new bank resolution framework: is there an issue with the middle class? Speech at the IADI-ERC International Conference: "Resolution and de-positguarantee schemes in Europe: incompleteprocesses and uncertain outeomes", Naples, Italy, BIS 23.03.2018.
  • Smaga P. (2014), Istota ryzyka systemowego, "Studia Ekonomiczne" 1(LXXX), s. 36-63.
  • AIB nationalised with €3.7bn injection oftaxpayers> money (2010), http://www.independent.ie/business/irish/aib-nationalised-with-37bn-injection-of-taxpayers-money-26608967.html (dostęp 9.05.2020).
  • BBC (2015), Italy bank rescue marred by suicide and lost savings, http://www.bbc.com/news/world-europe-35062239 (dostęp 9.05.2020).
  • Comlay E., Stempel J. (2008), WaMu is largest U.S. bank failure, "Reuters", September 25, https://www.reuters.com/article/us-washingtonmutual-jpmorgannewsl/wamu-is-largest-u-s-bank-failure-idUSTRE48P05I20080926 (dostęp 9.05.2020).
  • Dugua P-Y. (2008), Washington nationalise AIG, sans calmer les inąuietudes, "Le Figaro" 18/09, http://www.lefigaro.fr/societes/2008/09/18/04015-20080918ARTFIG00300-washington-nationalise-aig-sans-calmer-les-inquietudes-.php (dostęp 9.05.2020).
  • EBA (2016), EU-wide stress test results, https://eba.europa.eu/eba-publishes-2016-eu-wide-stress-test-results (dostęp 9.05.2020).
  • Hale T. (2016), European banks: New rules, old problems, https://www.ft.com/content/lce6818a-f65e-lle5-803c-d27c7117dl32, "Financial Times" March 30 (dostęp 9.05.2020).
  • Komisja Europejska (2015), State aid: Commission approves resolutionplans forfour small Italian banks Banca Marche, Banca Etruria, Carife and Carichieti, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_15_6139 (dostęp 9.05.2020).
  • Komisja Europejska (2016), The April infringements'package: key decisions, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/MEMO_16_1452 (dostęp 9.05.2020).
  • Komisja Europejska (2017), State aid: Commission authorises precautionary recapitalisation of Italian bank Monte dei Paschi di Siena, https://ec.europa.eu/commission/press-corner/detail/en/IP_17_1905 (dostęp 9.05.2020).
  • Ministero dell'Economia e delie Finanze (2017), Bail-in rules must be changed as soon as possible, says Consob's Vegas, http://www.italy24.ilsole24ore.com/art/markets/2017-05-08/consob-115716.php?uuid=AEGLAEIB (dostęp 9.05.2020).
  • Ministero dell'Economia e delie Finanze (2017a), The liquidation of Banca Pop. di Vicenza and Veneto Banca, http://www.mef.gov.it/inevidenza/documenti/Liquidation_of_ banks_in_Veneto.pdf (dostęp 9.05.2020).
  • Quinn J. (2008) Lehman Brothers fdes for bankruptcy as credit crisis bites (2008), http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/banksandfinance/4676621/Lehman-Brothers-flles-for-bankruptcy-as-credit-crisis-bites.html, The Telegraph" (dostęp 9.05.2020).
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (Dz.Urz. UE L 173/190 z 12.6.2014).
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.Urz. UE L 173/349 z 12.6.2014).
  • Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/860 z dnia 4 lutego 2016 r. określające w bardziej szczegółowy sposób okoliczności, w których konieczne jest wyłączenie z zakresu uprawnień do umorzenia lub konwersji na podstawie art. 44 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (Dz.Urz. UE L 144/11 z 1.6.2016).
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2399 z dnia 12 grudnia 2017 r. zmieniająca dyrektywę 2014/59/UE w odniesieniu do stopnia uprzywilejowania niezabezpieczonych instrumentów dłużnych w hierarchii roszczeń w postępowaniu upadłościowym (Dz.Urz. UE L 345/96 z 27.12.2017).
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/879 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2014/59/UE w odniesieniu do zdolności do pokrycia strat i dekapitalizowania instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz dyrektywę 98/26/WE (Dz.Urz. UE L 150/296 z 7.6.2019).
  • Komunikat Komisji w sprawie stosowania od dnia 1 sierpnia 2013 r. reguł pomocy państwa w odniesieniu do smrodków wsparcia na rzecz banków w kontekście kryzysu finansowego ("komunikat bankowy") (Dz.Urz. UE C 216/1 z 30.7.2013).
  • Konstytucja Republiki Włoskiej z dnia 27 grudnia 1947 r., Z. Witkowski (tłum.), http:// biblioteka.sejm.gov.pl/wp-content/uploads/2016/ll/Wlochy_pol_010711.pdf (dostęp 26.05.2021).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171628978

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.