PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2021 | 12 | nr 40 Wyzwania gospodarki polskiej i unijnej w kontekście pandemii Covid-19 | 11--28
Tytuł artykułu

Wpływ pandemii na sytuację studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie : wybrane zagadnienia

Warianty tytułu
The Impact of the Pandemic on the Situation of Students at the Cracow University of Economics : Selected Problems
Języki publikacji
PL
Abstrakty
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest zaprezentowanie wpływu pandemii na sytuację wybranej grupy studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Do badań wybrano następujące obszary: edukację, uczestnictwo w rynku pracy oraz relacje i rozwój. Zaprezentowano opinie badanych studentów na temat wpływu pandemii na kluczowe obszary ich życia. Uzyskane wyniki pozwoliły na sformułowanie wniosków w tym zakresie i wskazanie obszarów, które okazały się najbardziej wrażliwe na pandemię.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: W realizacji celu pracy pomocne były opracowania dotyczące pandemii oraz wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród wybranej grupy studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
PROCES WYWODU: Prezentowane treści zostały podzielone na tematyczne części. Pierwsza z nich zawiera wprowadzenie do tematyki artykułu. W części drugiej zaprezentowano opinie studentów związane z wpływem pandemii na naukę, udział w rynku pracy oraz relacje i rozwój. W pracy sformułowano hipotezę badawczą, że negatywne skutki pandemii najsilniej odczuwane są przez studentów w obszarze relacji i rozwoju.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Studenci określili, w jaki sposób pandemia wpłynęła na ich życie w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy i jak je zmieniła. Wskazali na dotkliwy spadek aktywności związany z budowaniem relacji wśród grypy rówieśniczej, jak i na niedogodności z tworzeniem relacji typu mistrz - uczeń. Mniej dotkliwe okazały się ograniczenia związane z uczestnictwem w rynku pracy oraz edukacją.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Konieczność funkcjonowania w reżimie sanitarnym wprowadziła zmiany w kluczowych obszarach życia studentów. Pandemia pokazała ułomności zdalnego sytemu nauczania i wskazała możliwe obszary do poprawy. Stworzyła ona warunki do wdrożenia nowego systemu kształcenia, jednak po roku można stwierdzić, że nie jest on satysfakcjonującą alternatywą dla zajęć prowadzonych w trybie stacjonarnym. Wymaga działań naprawczych i usprawniających. Pandemia nie wpłynęła negatywnie na uczestnictwo badanych studentów w rynku pracy, którzy aktywnie w nim uczestniczyli. Zdalny sposób nauki i komunikacji nie sprzyjał nawiązywaniu relacji oraz rozwijaniu zainteresowań. Ten obszar w opiniach badanych studentów najbardziej ucierpiał w wyniku pandemii. Potwierdzają to również inne badania. (abstrakt oryginalny)
EN
RESEARCH OBJECTIVE: The purpose of this article is to present the impact of the pandemic on a selected student group at Cracow University of Economics. The following areas has been selected for the study: learning, labor market participation, and relationships and development. There has been presented the opinions of the surveyed students on the impact of the pandemic on key areas of their lives. On the basis of the results it was possible to formulate conclusions on this subject and indicate areas that resulted to be affected the most by the pandemic.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Studies on pandemic and the results of survey conducted among a selected group of students of the Cracow University of Economics were helpful in achieving the aim of the study.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The presented content is divided into thematic sections. The first provides an introduction to the subject matter of the article. The second part presents students' opinions related to the impact of the pandemic on learning, labor market participation, and relationships and development. The paper formulates a research hypothesis that the negative effects of the pandemic are felt most strongly by students in the area of relationships and development.
RESEARCH RESULTS: Students identified how the pandemic has affected and changed their lives over the past twelve months. They indicated a severe decrease in activities related to building relationships among their peer group as well as inconveniences related to forming "master-student" relationships. Limitations related to labor market participation and learning appeared to be less severe.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The need to function under a sanitary regime has introduced changes in key areas of student life. The pandemic showed the shortcomings of the remote learning system and identified possible areas for improvement. It created conditions for the implementation of a new system of education, but after a year it can be concluded that it is not a satisfactory alternative to the classes conducted in a stationary mode. It is required to implement corrections and improvements. The pandemic did not negatively affect the participation of the surveyed students in the labor market, as they participated in it actively. The remote mode of learning and communication was not conducive to establishing relationships and developing interests. This area in the opinion of the surveyed students was most affected by the pandemic. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Aucejo, E.M., French J., Ugalde Araya, M.P., Zafar, B. (2020). The impact of COVID-19 on student experiences and expectations: Evidence from a survey. Journal of Public Economics, 191. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2020.104271, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0047272720301353 (dostęp: 10.06.2021).
  • Bal, I.A., Arslan, O., Budhrani, K., Mao, Z., Novak, K., & Muljana, P.S. (2020). The Balance of Roles: Graduate Student Perspectives during the COVID-19 Pandemic. TechTrends: for leaders in education & training, 1-3. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11528-020-00534-z (dostęp 10.06.2021).
  • Czepiel, M. (2021). Najwyżej i najniżej opłacane branże w 2020 roku, https://wynagrodzenia.pl/artykul/najwyzej-i-najnizej-oplacane-branze-w-2020-roku (dostęp: 17.04.2021).
  • Grodzicki, M., Grzymała-Moszczyńska, J., Kostera, M., Lubacha, J., Krzemińska, K., Łapniewska, Z., Stachurski, A., Szafarczyk, L., Wójcik, G. (2020). W jaki sposób pandemia COVID-19 wpływa na sytuację ekonomiczną i psychospołeczną studentów? Diagnoza i rekomendacje, https://www.researchgate.net/publication/349139591, DOI: 10.13140/RG.2.2.20974.13127 (dostęp: 10.06.2021).
  • Haldane, V., De Foo, C., Abdalla, S.M. et al. (2021). Health systems resilience in managing the COVID-19 pandemic: lessons from 28 countries. Nature Medicine, 27, 964-980. https://doi.org/10.1038/s41591-021-01381-y
  • Harvey, W.T., Carabelli, A.M., Jackson, B. et al. (2021). SARS-CoV-2 variants, spike mutations and immune escape. Nat Rev Microbiol., 19, 409-424, https://doi.org/10.1038/s41579-021-00573-0
  • Leśniak, G. (2021). Pandemia zmienia rynek pracy. Firmy zaczynają szukać specjalistów od poprawy płynności finansowej. https://www.prawo.pl/kadry/jak-pandemia-zmienia-rynek-pracy-jakich-specjalistow-szukaja,506289.html (dostęp: 17.04.2021).
  • Leśnicka, J. (2021). Szkolnictwo wyższe w pandemii koronowirusa poniosło klęskę, https://www.rp.pl/Edukacja-i-wychowanie/303189906-Szkolnictwo-wyzsze-w-pandemii-koronawirusa-ponioslo-kleske.html (dostęp: 16.04.2021).
  • Pietrzyk, D. (2021. Koronakryzys a szkolnictwo wyższe. Historyczna okazja do zmiany nauczania. https://biznes.interia.pl/raporty/raport-biznestrendy-2021/aktualnosci/news-koronakryzys-a-szkolnictwo-wyzsze-historyczna-okazja-do-zmia,nId,4966353
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171629680

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.