Czasopismo
Tytuł artykułu
Warianty tytułu
The Analysis of the Situation of Migrants During Covid-19 Pandemic from a Local-Level Institutional Response Perspective. The Case of Cracow and Lesser Poland Voivodeship
Języki publikacji
Abstrakty
CEL NAUKOWY: Celem naukowym badania jest wskazanie, jakie podmioty w województwie małopolskim podejmowały działania na rzecz migrantów i migrantek podczas kryzysu pandemii COVID-19.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Głównym problemem badawczym jest sytuacja migrantów i migrantek w pandemii COVID-19 oraz reakcja na nią małopolskich instytucji. Na ten problem składają się następujące zagadnienia szczegółowe: identyfikacja podmiotów odpowiedzialnych za lokalną politykę migracyjną, ich działania w związku z pandemią oraz konsekwencje tych działań dla migrantów i migrantek zamieszkujących w Małopolsce. Badanie oparto na analizie ogólnodostępnych danych zastanych o charakterze jakościowym, uzupełnionej o odpowiedzi wybranych instytucji na wnioski o udostępnienie informacji publicznej.
PROCES WYWODU: Najpierw odniesiono się do działań dotyczących osób migrujących, które podejmowane były podczas pandemii COVID-19 przez Małopolski Urząd Wojewódzki. Dalej dokonano analizy reakcji instytucji działających w Krakowie, a następnie tych podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego innych miejscowości. W podsumowaniu zestawiono wyniki badania z szerszymi rozważaniami na temat polityki migracyjnej - zwłaszcza w odniesieniu do problemów i szans dla rozwoju lokalnej polityki migracyjnej w Polsce.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wynikami przeprowadzonej analizy są: przegląd instytucji, z którymi osoby migrujące zamieszkujące w Małopolsce miały, jak można zakładać, największą styczność w czasie pandemii oraz podsumowanie przykładowych działań tych podmiotów. Ponadto, przeanalizowano odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej przez wybrane urzędy miast i starostwa powiatowe. Na 28 zapytań o działania na rzecz ludności migranckiej otrzymano 25 odpowiedzi - większość zapytanych organów wskazywała, iż nie podejmowała tego typu działań.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Lokalną politykę migracyjną w województwie małopolskim tworzą podmioty administracji rządowej, samorządowej oraz przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego. Ma ona charakter wielopoziomowy i inkluzywny, natomiast rozwiązanie to nie gwarantuje jej spójności, stabilności oraz uzależnia jej miejscową skuteczność od inicjatywy lokalnych aktorów. Między Krakowem i innymi miejscowościami województwa występuje, na niekorzyść tych drugich, dysproporcja pod kątem liczby działań podejmowanych na rzecz migrantów i migrantek. (abstrakt oryginalny)
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Głównym problemem badawczym jest sytuacja migrantów i migrantek w pandemii COVID-19 oraz reakcja na nią małopolskich instytucji. Na ten problem składają się następujące zagadnienia szczegółowe: identyfikacja podmiotów odpowiedzialnych za lokalną politykę migracyjną, ich działania w związku z pandemią oraz konsekwencje tych działań dla migrantów i migrantek zamieszkujących w Małopolsce. Badanie oparto na analizie ogólnodostępnych danych zastanych o charakterze jakościowym, uzupełnionej o odpowiedzi wybranych instytucji na wnioski o udostępnienie informacji publicznej.
PROCES WYWODU: Najpierw odniesiono się do działań dotyczących osób migrujących, które podejmowane były podczas pandemii COVID-19 przez Małopolski Urząd Wojewódzki. Dalej dokonano analizy reakcji instytucji działających w Krakowie, a następnie tych podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego innych miejscowości. W podsumowaniu zestawiono wyniki badania z szerszymi rozważaniami na temat polityki migracyjnej - zwłaszcza w odniesieniu do problemów i szans dla rozwoju lokalnej polityki migracyjnej w Polsce.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wynikami przeprowadzonej analizy są: przegląd instytucji, z którymi osoby migrujące zamieszkujące w Małopolsce miały, jak można zakładać, największą styczność w czasie pandemii oraz podsumowanie przykładowych działań tych podmiotów. Ponadto, przeanalizowano odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej przez wybrane urzędy miast i starostwa powiatowe. Na 28 zapytań o działania na rzecz ludności migranckiej otrzymano 25 odpowiedzi - większość zapytanych organów wskazywała, iż nie podejmowała tego typu działań.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Lokalną politykę migracyjną w województwie małopolskim tworzą podmioty administracji rządowej, samorządowej oraz przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego. Ma ona charakter wielopoziomowy i inkluzywny, natomiast rozwiązanie to nie gwarantuje jej spójności, stabilności oraz uzależnia jej miejscową skuteczność od inicjatywy lokalnych aktorów. Między Krakowem i innymi miejscowościami województwa występuje, na niekorzyść tych drugich, dysproporcja pod kątem liczby działań podejmowanych na rzecz migrantów i migrantek. (abstrakt oryginalny)
RESEARCH OBJECTIVE:The scientific objective of the research is to identify which entities in Lesser Poland Voivodeship have undertaken actions to support migrants throughout COVID-19 pandemic.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main research problem is the analysis of the situation of migrants throughout COVID-19 pandemic and selected Lesser Poland institutions' reactions to it. The following specific problems are its constituents: identifying entities responsible for shaping local migration policy, their responses to the pandemic, and their actions' outcomes for migrants in Lesser Poland. The research is based on analysis of publicly available secondary qualitative data, supported by responses of selected institutions to the application for access to public information.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Firstly, we analyse the actions concerning migrants, undertaken by the Lesser Poland Provincial Office during COVID-19 pandemic. Secondly, we consider responses of Cracow institutions. Then, we scrutinise actions taken by local authorities in the voivodeship, other than Cracow's municipal authorities. Finally, juxtaposing the research results with general migration policy considerations, leads to a discussion on setbacks and chances for development of local migration policies in Poland.
RESEARCH RESULTS: A review of Lesser Poland institutions that migrants were supposedly contacting the most during the pandemic, and a summary of selected actions of theirs. Moreover, we analysed the answers to applications for access to public information provided by chosen municipal offices and 'starostwo powiatowe' offices. We obtained 25 responses to 28 applications - most of the institutions stating not having undertaken any of the actions of our interest.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The local migration policy of Lesser Poland is developed by representatives of government administration, local authorities, and representatives of civil society. The analysed policy is inclusive and multi-level, yet such a model does not secure policy's coherence and longitudinal stability and subordinates its regional effectiveness to the initiative of local actors. (original abstract)
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main research problem is the analysis of the situation of migrants throughout COVID-19 pandemic and selected Lesser Poland institutions' reactions to it. The following specific problems are its constituents: identifying entities responsible for shaping local migration policy, their responses to the pandemic, and their actions' outcomes for migrants in Lesser Poland. The research is based on analysis of publicly available secondary qualitative data, supported by responses of selected institutions to the application for access to public information.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Firstly, we analyse the actions concerning migrants, undertaken by the Lesser Poland Provincial Office during COVID-19 pandemic. Secondly, we consider responses of Cracow institutions. Then, we scrutinise actions taken by local authorities in the voivodeship, other than Cracow's municipal authorities. Finally, juxtaposing the research results with general migration policy considerations, leads to a discussion on setbacks and chances for development of local migration policies in Poland.
RESEARCH RESULTS: A review of Lesser Poland institutions that migrants were supposedly contacting the most during the pandemic, and a summary of selected actions of theirs. Moreover, we analysed the answers to applications for access to public information provided by chosen municipal offices and 'starostwo powiatowe' offices. We obtained 25 responses to 28 applications - most of the institutions stating not having undertaken any of the actions of our interest.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The local migration policy of Lesser Poland is developed by representatives of government administration, local authorities, and representatives of civil society. The analysed policy is inclusive and multi-level, yet such a model does not secure policy's coherence and longitudinal stability and subordinates its regional effectiveness to the initiative of local actors. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Strony
67--93
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie; London School of Economics
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie; Uniwersytet Jagielloński
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie; Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
- Asylum, Migration and Integration Fund (AMIF) (2021) European Commission. https://ec.europa.eu/home-affairs/what-we-do/networks/european_migration_network/glossary_search/asylum-migration-and-integration-fund_en.
- Banasiewicz, I., Szlązak, M., Kucharska, K. (2020). Ocena zasobów pomocy społecznej województwa małopolskiego za rok 2019. Regionalny Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie, Zespół Badań i Analiz. https://rops.krakow.pl/pliki/Obserwatorium/ROPS_raport_OZPS_za_2019.pdf
- Brunarska, Z. (2014). Ukraińscy migranci zarobkowi w Polsce - dlaczego tak trudno ich policzyć?. Studia BAS, Migracje i polityka migracyjna, 40 (4)2014), 155-174. http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/863EFD04A3A92462C1257DDA0045500C/$file/Strony od-Studia_BAS_40-9.pdf. 155-174
- Brzozowski, J., Kaczorowski, K., Pędziwiatr, K., Wiktor-Mach, D. (2020). Pandemia COVID-19 a sytuacja imigrantów w Krakowie. Obserwatorium Wielokulturowości i Migracji. https://owim.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/user-files/reports/OWIM_Raport_Migranci_COVIDrevised.pdf
- Coping with the stress of the pandemic. (2020). facebook.com. https://www.facebook.com/events/273163370458491/?acontext= event_action_history [ surface page ]
- e-konsultant info.opt. (2021). Wydział do spraw cudzoziemców. https://infoopt.pl/
- Family life balance during challenging times. (2020). facebook.com. https://www.facebook.com/events/580794749489512/?acontext= event_action_history [ surface page ]
- Funkcjonowanie wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy. (2021). Gov.pl, https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/funkcjonowanie-wojewodzkich-i-powiatowych-urzedow-pracy
- Główny Urząd Statystyczny (2019). Praca nierejestrowana w Polsce w 2017, online: https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5475/22/5/1/praca_nierejestrowana_w_polsce_w_2017.pdf
- Górny, A., Jaźwińska, E. (2019). Ukraińskie migrantki i migranci w aglomeracji warszawskiej: cechy społeczno-demograficzne i relacje społeczne. raport z badań. Ośrodek Badań nad Migracjami UW. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/18052/WP115173.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Guadango, L. (2020). Migrants and the COVID-19 pandemic: An initial analysis. International Organization for Migration, Migration Research Series, 60. https://publications.iom.int/books/mrs-no-60-migrants-and-covid-19-pandemic-initialanalysis.
- Uzyskaj informację publiczną. (2021). gov.pl. https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-informacje-publiczna
- Hej, studencie, potrzebujesz pomocy? (2020). u-work.pl. https://u-work.pl/hej-studencie-potrzebujesz-pomocy/?fbclid=IwAR2rGmN-D-aTwfm-7TlWItOyS2S5B4-qrKs-7xPlfHAk3aSZbQ_bbdtbvmsk
- Intercultural Cities. (2019). Intercultural cities. The art of mixing, Council of Europe. https://rm.coe.int/brochure-2019-on-the-intercultural-cities-programme/1680488e90
- Interkulturalni PL. (2020). facebook.pl. https://www.facebook.com/InterkulturalniPL/posts/3621322307939465
- Kindler, M., Wójcikowska-Baniak, K. (2019). (Missing) Bridging Ties and Social Capital? The Creation and Reproduction of Migrants' Social Network Advantages: The Case of Ukrainian Migrants in Poland. Central and Eastern European Migration Review, 8 (1/2019), 95-116.http://journals.pan.pl/dlibra/publication/132239/edition/115529/content
- Kraków w programie Miasta Międzykulturowe (ICC). (2021). Kraków.pl https://www.krakow.pl/otwarty_na_swiat/zobacz_takze/246641,105,komunikat,krakow_w_programie_miasta_miedzykulturowe__icc_.html
- Kubicki, P., Czerska-Shaw, K. (2020). Stosunek migrantów do usług publicznych oraz tworzenie więzi sąsiedzkich w mieście "globalizującym się". Studium przypadku miasta Krakowa. https://owim.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/user-files/reports/OWIM_raport_uslugi publiczne_Czerska-Shaw_Kubicki_2021.02.26.pdf?fbclid=IwAR0bG2Oy6u-J6Qq7VngaKVea1NoVCVCv7QKr9S_EM7Tjf-9CS8hi0Xc9xkh0
- Kulesa, A. (2017). W stronę konceptualizacji polityki migracyjnej jako szczegółowej polityki państwa: Definicja i pole badawcze. Studia z Polityki Publicznej, 4(16), 87-103. https://doi.org/10.33119/KSzPP.2017.4.4
- Łobodzińska, A. (2019). Imigranci w województwie małopolskim. Małopolskie Obserwatorium Rozwoju Regionalnego, Departament Zrównoważonego Rozwoju. https://www.obserwatorium.malopolska.pl/wp-content/uploads/2019/09/Imigranci_scalone_www.pdf
- Małopolska Przyjazna Cudzoziemcom. (2021). Małopolska Przyjazna Cudzoziemcom. https://malopolska.uw.gov.pl/mpc/
- Matusz-Protasiewicz, P. (2013). Rosnąca rola poziomu lokalnego w kreowaniu polityki integracji imigrantów w Unii Europejskiej. Central and Eastern European Migration Review, 2(2), 75-97.
- Matusz-Protasiewicz, P. & Kwieciński, L. (2018). Kształtowanie lokalnych polityk integracji Imigrantów - Działania władz Gdańska i Wrocławia. Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, 43(4), 125-142.
- Mikulska-Jolles, A. (2019). Kto kształtuje politykę migracyjną i integracyjną w Polsce? Analiza interesariuszy. Fundacja im. Heinricha Bölla. https://pl.boell.org/sites/default/files/analiza_interesariuszy_pl_2.pdf
- Najwyższa Izba Kontroli. (2019). Informacja o wynikach kontroli. Przygotowanie administracji publicznej do obsługi cudzoziemców. https://www.nik.gov.pl/plik/id,20963,vp,23595.PDF
- Natale, F., Kalantaryan, S., Scipioni, M., Alessandrini, A., Pasa, A. (2019). Migration in EU Rural Areas. Publications Office of the European Union. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC116919, Luxembourg
- Oksiuta, A. (2021). 71 proc. Ukraińców pracuje w Polsce poniżej swoich kompetencji. Bankier.pl https://www.bankier.pl/wiadomosc/71-proc-Ukraincow-pracuje-w-Polsce-ponizej-swoich-kompetencji 8153782.html?fbclid=IwAR0ATfODgs3Ba_TXjRjuhwwGv3Z4uOe9CbrW7BwdbIwdE2eH4t86naqrE5Y
- O projekcie. (2021). Małopolska Przyjazna Cudzoziemcom. https://malopolska.uw.gov.pl/mpc/projekt.html
- O ROPS, Zadania. (2021). ROPS Kraków, Instytucja Województwa Małopolskiego. https://rops.krakow.pl/o-rops/zadania
- Pędziwiatr, K., Brzozowski, J., Mucha, J., Stonawski, M. (2021). Imigranci w Krakowie. Od studentów do przedsiębiorców. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
- Platt, L., Warwick, R. (2020). Are some ethnic groups more vulnerable to COVID-19 than others?. The Institute for Fiscal Studies. https://www.ifs.org.uk/inequality/chapter/are-some-ethnic-groups-more-vulnerable-to-covid-19-than-others/?fbclid=IwAR1BPvHpxroW9y1ApjdEux186u9mN4T225FYvi5YpENZU0pNVwycj87v_xM
- Policy Brief: Effects of the 'Corona Crisis' on Migrant Children and their Integration (2020). Migrant Children and Communities in a Transforming Europe (MiCREATE). http://www.micreate.eu/wp-content/uploads/2020/07/D12.19-Policy-Brief-Coronavirus.pdf
- Program Otwarty Kraków - historia (2021). Otwarty Kraków. https://otwarty.krakow.pl/program/217931,artykul,o_programie.html
- Projekt "Małopolska przyjazna cudzoziemcom" - spotkanie platformy konsultacyjnej (2021). https://malopolska.uw.gov.pl/mpc/articles/spotkanie_konsultacyjne.html
- Punkt Informacyjny dla Obcokrajowców [EN/UA/RU]. (2021). otwarty.krakow.pl. https://otwarty.krakow.pl/aktualnosci/247704,1992,komunikat,punkt_informacyjny_dla_obcokrajowcow__en_ua_ru_.html
- Rada ds. Równego Traktowania. (2020). Podwójnie wykluczeni/one. Poradnik na czas pandemii. https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=113851
- Sejmik Województwa Małopolskiego, (2020). Strategia Rozwoju Województwa "Małopolska 2030". https://www.malopolska.pl/_userfiles/uploads/Rozwoj Regionalny/Strategia Ma opolska 2030/2020-12-17_Zalacznik_Strategia_SWM_2030.pdf
- Sewastianowicz, M. (2020, marzec 31). Małoletni nie wyjdzie z domu bez opieki dorosłego. prawo.pl https://www.prawo.pl/oswiata/zakaz-wychodzenia-z-domu-dla-osob-ktore-nie-ukonczyly-18-roku,499146.html
- Sprawozdanie z realizacji Programu "Otwarty Kraków" za 2020 rok. (2021). Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Urzędu Miasta Krakowa. https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/dokumenty/n/305301/karta?_ga=2.199061805.301043018.1623238855-1902148578.1623238855
- Styrnol, N., Magdziarz, W. (2021a). Społeczne sieci wsparcia migrantek i migrantów zarobkowych z Ukrainy w Zakopanem i okolicznych miejscowościach powiatu tatrzańskiego w dobie kryzysu związanego z pandemią COVID-19. Raport z badań terenowych. CeBaM UAM. http://bityl.pl/pqZMS
- Styrnol, N., Magdziarz, W. (2021b). Zmiany w obszarze zatrudnienia migrantek i migrantów ukraińskich w powiecie tatrzańskim w kryzysie pandemii COVID-19. Prekarność a bezpieczeństwo i godziwość pracy. W K. Andrejuk, I. Grabowska, M. Olcoń-Kubicka, I. Taranowicz, Zmiana społeczna, pandemia, kryzys. Konteksty empiryczne i teoretyczne. (s. 335-354). Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN. https://ifispan.pl/en/shop/zmiana-spoleczna-pandemia-kryzys-konteksty--empiryczne-i-teoretyczne-redakcja-katarzyna-andrejuk-izabela-grabowska-marta-olcon-kubicka-iwona-taranowicz/
- Szarycz, A., et. al. (2018). Wrocławska Strategia Dialogu Międzykulturowego 2018-2022. https://www.wielokultury.wroclaw.pl/wp-content/uploads/wroclawska_strategia_dialogu_miedzykulturowego.pdf
- Uchwała Rady Miasta Krakowa Nr LII/964/16 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie przyjęcia Programu "Otwarty Kraków". Biuletyn Informacji Publicznej Miasto Kraków. https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=167&sub_dok_id=167&sub=uchwala&query=id 21638 typ u&_ga=2.90149401.301043018.1623238855-1902148578.1623238855&metka=1&vReg=1
- Unia Metropolii Polskich. (2017). Deklaracja prezydentów o współdziałaniu miast Unii Metropolii Polskich w dziedzinie migracji. https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/t/20170691848.jpg
- Winders, J. (2014). New Immigrant Destinations in Global Context. International Migration Review, 48(1), s. 149-179. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/imre.12140
- Zespół ds. Modelu Integracji Imigrantów w Gdańsku, Urząd Miejski w Gdańsku, Wydział Rozwoju Społecznego. (2016). Model integracji imigrantów. https://www.gdansk.pl/download/2017-01/83702.pdf
- Zimmermann, J. (2016). Prawo administracyjne. Warszawa: Wolters Kluwer SA.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171629966