Warianty tytułu
The Conditions of Development of Sheep Production in Poland
Języki publikacji
Abstrakty
Wielu autorów zajmujących się problematyką produkcji owczarskiej zwraca uwagę na promocję mięsa jagnięcego w Polsce. Na początku XX wieku ciągle niewielu Polaków wie o szczególnych, prozdrowotnych właściwościach mięsa jagnięcego. Szeroko przeprowadzona akcja promocyjna w środkach masowego przekazu jest konieczna. Tylko zmiana nastawienia konsumentów oraz różnego rodzaju formy wsparcia rządowego mogą skutecznie przyczynić się do rozwoju produkcji owczarskiej w Polsce. Wśród innych możliwości można wymienić tworzenie grup producenckich, przetwarzanie surowców i sprzedaż gotowych już wyrobów, czy też prowadzenie działalności agroturystycznej. Nie ulega jednak wątpliwościom, że decydujący wpływ na przyszłość produkcji owczarskiej w Polsce będzie miała sytuacja ekonomiczna rolników, a ta jest warunkowana opłacalnością produkcji owczarskiej. (fragment tekstu)
In the paper factors of sheep production development in Poland was presented. In 1986 year were around 5 million sheep. Price of wool and lamb meat grew. Economic situation on sheep producer were very good. Crisis has caused decrease price and demand of wool in Poland. Sheep population has decreased in 2001 year to 331 thousands. Sheep production development in XXI century is depended from economic factors (price of sheep meat and government support). Other factors (reproduction indices, number of lamb born, producer's group, sheep breed) have minor impact. Sheep meat promotion in Poland can cause growth economic results and sheep population. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
109--116
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
- Album. Owce w Polsce. Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Warszawa 1986, s. 9-13.
- BERDYCHOWSKA G., NIEMCZYK J., SZKLARSKI L. T.: Uwarunkowania i perspektywy rozwoju owczarstwa po akcesji do Unii Europejskiej, z uwzględnieniem stanu i sytuacji tego sektora na Mazowszu, Biuletyn owczarski Polskiego Związku Owczarskiego, Warszawa 2004, s. 4-5.
- BORYS B.: Unowocześnienie technologii produkcji owczarskiej jako czynnik wzrostu pogłowia oraz rozwoju rynku produktów owczych [w:] Technologie produkcji owczarskiej. Polskie Towarzystwo Zootechniczne, Warszawa 2006, s. 15-17.
- Hodowla i chów owiec. pod red. Niżnikowski R. Wydawnictwo SGGW., Warszawa 2003, s. 5.
- Hodowla owiec. pod red. Wójcikowska-Soroczyńska M. Fundacja "Rozwój SGGW", Warszawa 1998, s. 16-17.
- Hodowla owiec i kóz w Polsce w 2004 roku, Polski Związek Owczarski, Warszawa 2005, s. 18-24.
- KLEPACKI B., ROKICKI T.: Determinanty rozwoju krajowej produkcji owczarskiej w opinii producentów [w:] Konsument i firma w dobie internetu. Wydział Nauk Ekonomicznych UW-M, Olsztyn 2006 a, s. 53-56.
- KLEPACKI B., ROKICKI T.: Prowadzenie efektywnych gospodarstw owczarskich po przystąpieniu Polski do UE [w:] Technologie produkcji owczarskiej. Polskie Towarzystwo Zootechniczne, Warszawa 2006 b, s. 53-62.
- NIŻNIKOWSKI R.: Chów owiec. Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Warszawa 1994, s. 4-8.
- Poradnik dla rolników - producentów jagniąt rzeźnych. pod red. Niżnikowski R. Wydawca TWIGGER Conferences Ltd., Warszawa 2003, s. 7.
- Poradnik producenta jagniąt rzeźnych. pod red. Niżnikowski R. Wydawca TWIGGER Conferences Ltd., Warszawa 2005, s. 7-8, 151-160.
- ROKICKI T.: Kształtowanie się cen skupy i zbytu jagnięciny w Polsce, Gospodarka Mięsna, Nr 9'06.Wydawnictwo Sigma Not, Warszawa 2006, s. 28-29.
- ROKICKI T.: Opłacalność chowu i hodowli owiec w Polsce [w:] Społeczno-ekonomiczne aspekty rozwoju polskiej wsi, pod red. naukową M. Błąd i D. Klepackiej-Kołodziejskiej, Problemy Rozwoju Wsi i Rolnictwa, IRWiR PAN, Warszawa 2007, s. 155-164.
- Rynek mięsa: stan i perspektywy, Nr 33, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - PIB, Agencja Rynku Rolnego, Warszawa 2007, s. 26-27.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171629988