PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 66 | 73--83
Tytuł artykułu

Wykorzystanie franchisingu w finansowaniu działalności przedsiębiorstw w Polsce

Warianty tytułu
Applying Franchising to Finance Activities of Companies in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem nadrzędnym niniejszego artykułu jest zaprezentowanie idei oraz walorów franchisingu, a także wykazanie, iż franchising może być traktowany jako źródło finansowania nie tylko przez organizatora sieci franchisingowej, jak się powszechnie przyjmuje, lecz również przez jej uczestników. Zamierzeniem autorki jest również wskazanie stopnia wykorzystania franchisingu na poszczególnych kontynentach oraz przedstawienie rozmiarów i struktury polskiego rynku franchisingu. (fragment tekstu)
EN
The paper aims to analyze the possibility of applying franchising to finance activities of companies in Poland. It argues that one of the alternatives to commonly used external capital sources, which are often expensive and hard to gain, is franchising. It is a form of cooperation between legally and organizationally independent companies, from which one is the franchisor and the other one is the franchisee. The main issue of a franchise agreement is gaining, in exchange of agreed amount of money, entitlement of the franchisee to use the name, the brand and the knowledge of running a business of the franchisor. Franchising is recognized as an attractive source of financing for the both sides of the agreement. For the franchisor it means no assets in market expansion; for the franchisee it is the way to limit the costs of running a business. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • ANTONOWICZ A.: Uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju franchisingu w Polsce (praca doktorska).
  • BAGAN-KARLUTA K.: Umowa franchisingu. C.H. Beck, Warszawa 2001.
  • BANACHOWICZ E.: Franchising. Skorzystaj z tej szansy. Poltext, Warszawa 1994.
  • CZERWIŃSKA-KAYZER D.: Alternatywne źródła finansowania długoterminowego w małych i średnich przedsiębiorstwach, "Roczniki Akademii Rolniczej w Poznaniu" nr CC-CLXXVII (2006).
  • CZUB A.: Franchising w praktyce, "Businessman" nr 12/1992.
  • FILIP P., GRZEBYK M.: Prowadzenie działalności gospodarczej na zasadzie franczyzy - uwarunkowania formalno-prawne. [w:] "Uwarunkowania przedsiębiorczości - aspekty ekonomiczne i antropologiczno-społeczne" pod red. K. Jaremczuka. PWSZ w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2006.
  • MORAWSKI S.: Franczyza: sposób na dobry biznes - artykuł ze strony internetowej: http://www.twoja-fi rma.pl/artykuly (18.05.2005).
  • Raport o franchisingu w Polsce 2003/2004. Profit System, Warszawa 2004.
  • Raport o franczyzie i systemach agencyjnych w Polsce 2005/2006. Profit System, Warszawa 2006.
  • Raport o polskim rynku franchisingu 2004/2005. Profit System, Warszawa 2005.
  • Raport 2006/2007 Rynek franczyzy i systemów agencyjnych w Polsce. Profit System, Warszawa 2007.
  • SMOLIŃSKA-BORECKA E.: Franchising - metoda korzystania z doświadczeń znanej firmy, "Leasing" nr 9/1996.
  • WALIGÓRA L.: Dzierżawa pomysłów, "Franczyza" - dodatek do "Parkietu" z dnia 30.11.2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171630152

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.