Czasopismo
Tytuł artykułu
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Organizacja działalności w opiece zdrowotnej jest skomplikowana ze względu na potrzebę pogodzenia potrzeb wielu interesariuszy, przestrzeganie zróżnicowanych wytycznych branżowych oraz skomplikowanych wymogów prawnych. Główny nacisk w zarządzaniu działalnością placówek medycznych kładziony jest na wyniki leczenia pacjentów, natomiast sprawy wydajności i efektywności bywają traktowane z mniejszą uwagą. W przypadku publicznej służby zdrowia to wydajność takich organizacji, jak np. szpital, ma kluczowy wpływ na dostęp do terapii i tym samym determinuje poziom ochrony zdrowia i życia pacjentów. W przemyśle myślenie systemowe i zarządzanie procesami biznesowymi (Business Process Management - BPM) stało się już codziennością, a jego pozytywne rezultaty w podnoszeniu wydajności organizacji są niekwestionowane. Dlatego również organizacje działające w opiece zdrowotnej przechodzą od podejścia zorientowanego na wyniki do podejścia systemowego [Buttigieg, Dey i Gauci, 2016]. Wiele prac dotyczących tej transformacji koncentruje się na zastosowaniu metod BPM w ochronie zdrowia, a szczególnie w szpitalach [Hassan, 2017; Gomes, Portela i Santos, 2018], w których realizowanych jest jednocześnie wiele różnych, często zależnych od siebie procesów. Ważny nurt tych badań dotyczy usprawnienia procesów w szpitalach poprzez wdrożenie technologii informacyjnych (technologii IT) [Ford i in., 2017], które prowadzą do wzrostu wydajności procesów, zapewniając jednocześnie poprawę ich jakości i skrócenie czasu realizacji [Laurenza i in., 2018]. W ten nurt badań wpisuje się również niniejszy rozdział. Jego celem jest prezentacja metodyki monitorowania, analizy i oceny wpływu dopasowania procesów szpitalnych i wspierających je systemów IT na wydajność. Stosowanie tej metodyki ma prowadzić do identyfikacji obszarów wymagających poprawy dopasowywania procesów i wspierających systemów informatycznych (IT), a tym samym do sukcesywnego wzrostu wydajności szpitala. Opierając się na literaturze z zakresu BPM, przez proces w działalności szpitala rozumie się całość logicznie powiązanych działań wykonywanych w celu osiągnięcia określonego wyniku [Davenport i Short, 1990]. Dopasowanie systemu IT na poziomie procesu zapewnia przewagę konkurencyjną poprzez doskonałość operacyjną, bliskość klienta lub strategie przywództwa produktowego [Tallon i in., 2016]. Założenia te stanowią podstawę zaproponowanej metodyki, której istotą jest identyfikacja obszarów wymagających usprawnień i sformułowanie rekomendacji. Została ona opracowana w wyniku badań w działaniu (action research), przeprowadzonych w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym w Opolu. Jest to metoda badawcza, której cechą jest systematycznie podejmowany wysiłek badaczy i praktyków (adresatów badań) w kierunku rozwiązania praktycznego problemu [Chrostowski i Jemielniak, 2008]. Omówienie metodologii badań zostało poprzedzone analizą literatury prezentującą możliwości zwiększenia doskonałości operacyjnej (operational excellence) w procesach szpitalnych poprzez poprawę koordynacji i eliminację powstających w ten sposób strat. W kolejnych częściach rozdziału omówiono etapy proponowanej metodyki analizy i oceny dopasowania procesów i systemów IT. We wnioskach wskazano na jej oczekiwane efekty w postaci eliminacji strat wynikających z niedostatecznego przepływu informacji oraz na potrzebę kontynuowania badań i rozszerzenia ich na inne szpitale i podmioty medyczne. (fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
28--43
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Politechnika Opolska
- Politechnika Opolska
autor
- Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Opolu
Bibliografia
- Andersen H., Røvik K.A. (2015), Lost in Translation: A Case-study of the Travel of Lean Thinking in a Hospital, "BMC Health Services Research", Vol. 15, s. 1-9, https://doi.org/10.1186/s12913-015-1081-z.
- Andersen H., Røvik K.A., Ingebrigtsen T. (2014), Lean Thinking in Hospitals: Is There a Cure for the Absence of Evidence? A Systematic Review of Reviews, "BMJ Open", Vol. 4(1), s. 1-8, http://dx.doi.org/10.1136/bmjopen-2013-003873.
- Bagozzi R. (2007), The Legacy of the Technology Acceptance Model and a Proposal for a Paradigm Shift, "Journal of the Association for Information Systems", Vol. 8(4), s. 244-254, https://doi.org/10.17705/1jais.00122.
- Bangor A., Kortum P., Miller J. (2009), Determining What Individual SUS Scores Mean: Adding an Adjective Rating Scale, "Journal of Usability Studies", Vol. 4(3), s. 114-123.
- Borkowska A., Jach K. (2016), Pre-testing of Polish Translation of System Usability Scale (SUS) [w:] In Information Systems Architecture and Technology, Proceedings of 37th International Conference on Information Systems Architecture and Technology - ISAT 2016 - Part I, s. 143-153.
- Bradbury H. (2015), The Sage Handbook of Action Research, 3rd ed., Sage, London UK.
- Buttigieg S.C., Dey P.K., Gauci D. (2016), Business Process Management in Health Care: Current Challenges and Future Prospects, "Innovation and Entrepreneurship in Health", Vol. 3, s. 1-13, https://doi.org/10.2147/ieh.s68183.
- Chrostowski A., Jemielniak D. (2008), Action Research w teorii organizacji i zarządzania, "Organizacja i Kierowanie", nr 1(131), s. 41-56.
- Ćwiklicki M., Pawlina A. (2015), Identyfikacja elementów metody action research w naukowym zarządzaniu, "Organizacja i Kierowanie", nr 4(169), s. 55-69.
- Davenport T.H., Short J. (1990), The New Industrial Engineering: Information Technology and Business Process Redesign, "Sloan Management Review", Vol. 31(4), s. 11-27.
- Devaraj S., Ow T., Kohli R. (2013), Examining the Impact of Information Technology and Patient Flow on Healthcare Performance: A Theory of Swift and Even Flow (TSEF) Perspective, "Journal of Operations Management", Vol. 31(4), s. 181-192, https://doi.org/10.1016/j.jom.2013.03.001.
- Drupsteen J., van der Vaart T., van Donk D.P. (2013), Integrative Practices in Hospitals and their Impact on Patient Flow, "International Journal of Operations & Production Management", Vol. 33(7), s. 912-933, https://doi.org/10.1108/ijopm-12-2011-0487.
- Ford G., Compton M., Millett G., Tzortzis A. (2017), The Role of Digital Disruption in Healthcare Service Innovation [w:] M.A. Pfannstiel, Ch. Rasche (eds.), Service Business Model Innovation in Healthcare and Hospital Management, Springer International Publishing, s. 57-70.
- Gomes J., Portela F., Santos M.F. (2018), Introduction to BPM Approach in Healthcare and Case Study of End User Interaction with EHR Interface, "Procedia Computer Science", Vol. 141, s. 519-524, https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.10.132.
- Hassan M.M.D. (2017), An Application of Business Process Management to Health Care Facilities, "The Health Care Manager", Vol. 36(2), s. 147-163, https://doi. org/10.1097/hcm.0000000000000149.
- Haux R., Winter A., Ammenwerth E., Brigl B. (2004), Strategic Information Management in Hospitals - An Introduction to Hospital Information Systems, Springer- -Verlag, New York, Berlin, Heidelberg.
- Jelonek D., Chluski A. (2014), Ocena dojrzałości technologii informacyjnych w polskich szpitalach, Collegium of Economic Analysis Annals, Warsaw School of Economics, Collegium of Economic Analysis, nr 35, s. 193-206.
- Joosten T., Bongers I., Janssen R. (2009), Application of Lean Thinking to Health Care: Issues and Observations, "International Journal for Quality in Health Care Journal of the International Society for Quality in Health Care", Vol. 21(5), s. 341-347, https://doi.org/10.1093/intqhc/mzp036.
- Laurenza E., Quintano M., Schiavone F., Vrontis D. (2018), The Effect of Digital Technologies Adoption in Healthcare Industry: A Case Based Analysis, "Business Process Management Journal", Vol. 24(5), s. 1124-1144, https://doi.org/10.1108/bpmj-04-2017-0084.
- Lenz R., Reichert M. (2007), IT Support for Healthcare Processes-Premises, Challenges, Perspectives, "Data & Knowledge Engineering", Vol. 61(1), s. 39-58, https://doi. org/10.1016/j.datak.2006.04.007.
- Lewis J.R. (2018), The System Usability Scale: Past, Present, and Future, "International Journal of Human-Computer Interaction", Vol. 34(7), s. 577-590, https://doi.org/ 10.1080/10447318.2018.1455307.
- Macedo de Morais R., Kazan S., Inês Dallavalle de Pádua S., Lucirton Costa A. (2014), An Analysis of BPM Lifecycles: From a Literature Review to a Framework Proposal, "Business Process Management Journal", Vol. 20(3), s. 412-432, https://doi. org/10.1108/bpmj-03-2013-0035.
- Mazzocato P., Savage C., Brommels M., Aronsson H., Thor J. (2010), Lean Thinking in Healthcare: A Realist Review of the Literature, "Quality and Safety in Health Care", Vol. 19(5), s. 376-382, https://doi.org/10.1136/qshc.2009.037986.
- Nieszporska S. (2017), Priorities in the Polish Health Care System, "The European Journal of Health Economics: HEPAC: Health Economics in Prevention and Care", Vol. 18(1), s. 1-5.
- Reason P., Bradbury H., eds. (2001), Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice, Sage, London, s. 1.
- Rotter T., Lawal A.K., Kinsman L., Sari N., Harrison L., Jeffery C. i in. (2019), What Is Lean Management in Health Care? Development of an Operational Definition for a Cochrane Systematic Reviews, "Evaluation & the Health Professions, SAGE", Vol. 42(3), s. 366-390, https://doi.org/10.1177/0163278718756992.
- Safi S., Thiessen T., Schmailzl K.J. (2018), Acceptance and Resistance of New Digital Technologies in Medicine: Qualitative Study, "JMIR Research Protocols", Vol. 7(12), https://doi.org/10.2196/11072.
- Tallon P., Queiro M., Coltma T., Sharma R. (2016), Business Process and Information Technology Alignment: Construct Conceptualization, Empirical Illustration, and Directions for Future Research, "Journal of the Association for Information Systems", Vol. 17(9), s. 563-589, https://doi.org/10.17705/1jais.00438.
- Wielki J., Kozioł P. (2017), Lean IT jako koncepcja racjonalizacji funkcjonowania infrastruktury informatycznej przedsiębiorstwa, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 342, s. 72-85.
- Zwicker M., Seitz J., Wickramasinghe N. (2013), Identifying Critical Issues for Developing Successful e-Health Solutions [w:] N. Wickramasinghe, L. Al-Hakim, C. Gonzalez, J. Tan (eds.), Lean Thinking for Healthcare, Springer, New York, Heidelberg, Dordrecht, London, s. 207-224.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171630384