PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | 35 | nr 3 Wybrane metody badań turystycznych = Selected Methods of Tourism Industry Research | 90--99
Tytuł artykułu

Zastosowanie metody studium przypadku w analizie kształtowania produktu turystycznego na przykładzie Szlaku Architektury Drewnianej

Warianty tytułu
Application of the Case Study Method in the Analysis of Formation of Tourist Product Based on the Example of the Wooden Architecture Route
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W naukach ekonomicznych studium przypadku jest uznaną metodą wykorzystywaną w dydaktyce już od ponad wieku. Od kilku dekad zaobserwowować można również znaczący wzrost zainteresowania tą metodą w nauce jako metodą badań jakościowych. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie metody studium przypadku jako metody badawczej oraz przykładu jej zastosowania w turystyce w odniesieniu do analizy procesu kształtowania produktu turystyczego jakim jest Szlak Architektury Drewnianej. Turystyka jako dziedzina badań naukowych, ale również jako dziedzina gospodarcza, charakteryzuje się szczególnie dużą interdyscyplinarnością, złożonością i unikatowością. Zatem wykorzystanie metody studium przypadku z powyższych względów wydaje się być tu szczególnie pożądane.(abstrakt oryginalny)
EN
In economics and management, the case study has been a recognised teaching method for over a century. For several decades, a significant increase in interest in this method in science as a method of qualitative research has also been observed. The aim of this article is to present the case study method as a research method and an example of its application to tourism in relation to the analysis of the process of forming the tourist product, which is the Wooden Architecture Route. Tourism as a field of academic research, but also as a field of economy, is characterised by particularly high interdisciplinarity, complexity and uniqueness. Therefore, the use of the case study seems to be particularly desirable here.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Bibliografia
  • Chiucchi, M. (2009). Adopting the case study method in business research. W: M. Strzyżewska (red.), Selected Methodological Issues for Doctoral Students. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Czarnecka, M. (2014). Idea miasta-ogrodu a turystyka kulturowa - studium przypadku dzielnicy Włochy m.st. Warszawy. Turystyka Kulturowa, 5, 78-89.
  • Dorocki, S., Szymańska, A.I., Zdon-Korzeniowska, M. (2016). Agricultural Tourism Farms in Poland. How the Farmers Improve their Businesses - a Case Study. W: G. Micek (red.), Understanding Innovation in Emerging Economic Spaces. Global and Local Actors, Networks and Embeddedness. London; New York: Routledge, 247-262.
  • Eisenhardt, K.M. (1989). Building Theories from Case Study Research. Academy of Management Review, 14(4).
  • Eisenhardt, K.M., Graebner, M.E. (2007). Theory building from cases. Opportunities and challenges. Academy of Management Journal, 50(1), 25-32.
  • Gaweł, Ł. (2011). Zarządzanie Szlakiem Architektury Drewnianej w kontekście profesjonalizacji szlaków kulturowych. Turystyka Kulturowa, 1, 4-18.
  • Grzegorczyk, W. (2005). Marketing na rynku międzynarodowym. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Grzegorczyk, W. (2015). Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna w naukach o zarządzaniu. W: W. Grzegorczyk (red.), Wybrane problemy finansów i zarządzania. Studia przypadków. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 9-16.
  • Krogmann, A., Mróz, F., Dvořáková, Z.L., Dubcová, A., Nemčíková, M., Oremusová, D. (2020). Possibilities of Beer Routes in Slovakia. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 34(3), 36-52. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.343.3.
  • Lee, A. (1989). Case studies as natural experiments. Human Relations, 42.
  • Matejun, M. (2011). Metoda studium przypadku w pracach badawczych młodych naukowców z zakresu nauk o zarządzaniu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskego. Problemy Zarzadzania,Finansów i Marketingu, 19, 203-213.
  • Pałka-Łebek, E., Kudla, N. (2017). Wykorzystanie lokalnych zasobów wsi w kształtowaniu markowych produktów turystycznych. Studium przypadku bałtowskiego kompleksu turystycznego. Studia Obszarów Wiejskich, 47, 129-144.
  • Pietrzak, M., Baran, J. (2007). Podstawy zarządzania. Studia przypadków i inne ćwiczenia aktywizujące, Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  • Ponikowska, K. (2019). Cittaslow ideas as elements of building a territorial brand. A case study of Kalety. Zarządzanie Publiczne, 2(26), 119-129.
  • Skorek, N., Trojanowski, M., Wilczak, A. (2010). Studium przypadku w nauczaniu marketingu. Marketing w realiach współczesnego rynku. Strategie i działania marketingowe. Warszawa: PWE.
  • Tellis, W. (1997). Introduction to Case Study. The Qualitative Report, 3(2).
  • Wójcik, P. (2013). Znaczenie studium przypadku jako metody badawczej w naukach o zarządzaniu. E-mentor, 1. Pozyskano z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/48/ id/983 (dostęp 13.08.2019).
  • Yin, R.K. (1984). Case Study Research. Design and Methods. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
  • Yin, R.K. (1993). Application of Case Study Research. Beverly Hills, CA: Sage Publishing.
  • Yin, R.K. (1994). Case study research. Design and methods (2nd ed.). Beverly Hills, CA: Sage Publishing.
  • Yin, R.K. (2009). Case study research. Design and methods. Thousand Oaks: Sage.
  • Zainal, Z. (2007). Case study as a research method. Jurnal Kemanusiaan, 9, 1-6.
  • Zajadacz, A., Kosińska, A. (2015). Problemy rozwoju turystyki w skali regionalnej - studium przypadku Wielkopolski. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 64.
  • Zdon-Korzeniowska, M. (2009). Jak kształtować regionalne produkty turystyczne. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Zdon-Korzeniowska, M., Noviello, M. (2019). The Wooden Architecture Route as an Example of a Regional Tourism Product in Poland. Sustainability, 11(18). doi: https://doi.org/10.3390/ su11185128.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171630400

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.