Warianty tytułu
Social Capital as a Determinant of Ethnic Entrepreneurship among Belarusian Immigrants in Poland
Języki publikacji
Abstrakty
Imigranci zagraniczni stanowią nieodłączny element Polskiej gospodarki, co wzbudza zainteresowania nie tylko polityków, ale również naukowców. Zmiana miejsca stałego zamieszkania wiąże się m.in. z potrzebą adaptacji społecznej oraz znalezienia stabilnego źródła dochodu w nowym kraju pobytu. Imigranci nierzadko korzystają z pomocy i wsparcia sieci migracyjnej, a zachowanie kultury i tradycji stwarza dla cudzoziemców okazje biznesowe. Z uwagi na doskonałą znajomość preferencji potencjalnych konsumentów działalność przybyszy jest skoncentrowana m.in. na rynku etnicznym. W artykule poddano analizie wpływ kapitału społecznego na rozwój przedsiębiorczości etnicznej wśród białoruskich imigrantów w Polsce. Artykuł został oparty na przeglądzie literatury przedmiotu, danych statystycznych uzyskanych w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii oraz pogłębionych wywiadach indywidualnych wśród imigrantów z Białorusi prowadzących działalność gospodarczą na rynku etnicznym w Polsce.(abstrakt oryginalny)
Foreign immigrants are an integral part of the Polish economy, which arouses the interest of not only politicians but also scientists. The change of the place of permanent residence is connected, among other things, with the need for social adaptation and finding a stable source of income in the new country of residence. Immigrants often use the help and support of the migration network, and the preservation of culture and traditions creates business opportunities for foreigners. Due to the excellent knowledge of the preferences of potential consumers, the newcomers' activities are concentrated, among others, on the ethnic market. The article analyzes the impact of social capital on the development of ethnic entrepreneurship among Belarusian immigrants in Poland. The research was based on a literature review, statistical data obtained from the Ministry of Development, Labor and Technology, and in-depth individual interviews with Belarusian immigrants running a business in the ethnic market in Poland.(original abstract)
Twórcy
autor
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
autor
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
- Aldrich, H., Cater, J., Jones, T., McEvoy, D., Velleman, P. (1985). Ethnic Residential Concentration and the Protected Market Hypothesis. Social Forces, 63(4), 996-1009.
- Andrejuk, K. (2016). Co skłania imigrantów do zakładania własnych firm? Analiza procesu samozatrudniania i rozwijania przedsiębiorstw etnicznych na przykładzie społeczności Ukraińców w Polsce. Studia Migracyjne - Przegląd Polonijny, 42(3), 223-253.
- Baranowska, A.S. (2020). Pomoc i wsparcie społeczne imigrantów przebywających w Polsce. Komunikat z badań jakościowych [Aid and support given to immigrants in Poland]. Rozprawy Społeczne [Social Dissertataions], 14(1), 63-81.
- Bolibar, M. (2020). Social Capital, Human Capital and Ethnic Occupational Niches: An Analysis of Ethnic and Gender Inequalities in the Spanish Labour Market. Palgrave Communications, 6(1), 1-9.
- Borjas, G.J. (1985). Assimilation, Changes in Cohort Quality, and the Earnings of Immigrants. Journal of Labor Economics, 3(4), 463-489.
- Brzozowska, A. (2015). Przedsiębiorczość imigrantów wietnamskich w Polsce. Rozprawa doktorska. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Pobrano z https://docplayer. pl/8849982-Przedsiebiorczosc-imigrantow-wietnamskich-w-polsce.html (12.03.2021).
- Castiglione, D., van Deth, J., Wolleb, G. (2008). The handbook of Social Capital. Oxford: Oxford University Press.
- Fawcett, J.T. (1989). Networks, linkages and migration systems. International Migration Review, 23(3), 671-680.
- Galanciak, S., Huriy, B. (2020). Nowe media a rekonstrukcja kapitału społecznego migrantów ukraińskich na polskim rynku pracy. Studia Migracyjne - Przegląd Polonijny, 46(2), 153-178.
- Gheribi, E., Ejsmont, A. (2018). Effective Human Resources Management Practices as a Competitive Advantage Factor in Selected Examples from Foodservice Family Businesses, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 19(7/2), 359-374.
- Główny Urząd Statystyczny. (2020). Populacja cudzoziemców w Polsce w czasie COVID- 19. Pobrano z https://stat.gov.pl/statystyki-eksperymentalne/kapital-ludzki/ populacja-cudzoziemcow-w-polsce-w-czasie-covid-19,12,1.html (12.04.2021).
- Granovetter, M. (2004). Economic institutions as social constructs: the scope of analysis. The Journal of Sociology and Social Anthropology, 7(1), 76-89.
- Ibrahim, G., Galt, V. (2011). Explaining ethnic entrepreneurship: An evolutionary economics approach. International Business Review, 20(6), 607-613.
- Kwarcińska, A. (2004). Uwarunkowania zewnętrzne jako szansa rozwoju przedsiębiorczości. W: J. Brdulak, M. Kulikowski (red.), Przedsiębiorczość stymulatorem rozwoju gospodarczego (s. 15). Warszawa: Instytut Wiedzy.
- Lee, E.S. (1966). A theory of migration. Demography, 3(1), 47-57.
- Massey, D.S., Arango, J., Hugo, G., Kouaouci, A., Pellegrino, A., Taylor, J.E. (1993). Theories of International Migration. A Review and Appraisal, Population and Development Review, 19(3), 431-466.
- Masurel, E., Nijkamp, P., Tastan, M., Vindigni, G. (2002). Motivations and performance conditions for ethnic entrepreneurship. Growth and Change, 33(2), 238-260.
- Masurel, E., Nijkamp, P., Vindigni, G. (2004). Breeding places for ethnic entrepreneurs: a comparative marketing approach. Entrepreneurship & Regional Development, 16(1), 77-86.
- Osipowicz, D. (2002). Rola sieci i kapitału społecznego w migracjach zarobkowych. Przykład Moniek (seria: Prace Migracyjne, 46). Warszawa: Instytut Studiów Społecznych UW.
- Putnam, R.D., Leonardi, R. (1993). Making Democracy Work: Civil Traditions in Modern Italy. Princeton: Princeton University Press.
- Putnam, R.D. (1995). Bowling alone: America's declining social capital. Journal of Democracy, 6(1), 65-78.
- United Nations, Department of Economic and Social Affairs. (1998). Recommendations on Statistics of International Migration. Revision 1, Statistical Papers Series M, 58(1).
- Urząd do Spraw Cudzoziemców. (2021). Raport na temat obywateli Białorusi. Pobrano z https://udsc.gov.pl/wp-content/uploads/2021/01/RAPORT-NA-TEMAT-OBYWATELI- BIALORUSI.pdf (15.03.2021).
- Waldinger, R., McEvoy, D., Aldrich, H. (1990). Spatial dimensions of opportunity structures. W: R. Waldinger, H. Aldrich, R. Ward (red.), Ethnic Entrepreneurs: Immigrant Business in Industrial Societies (s. 106-130). Newbury Park: Sage Publications.
- Welter, F., Smallbone, D. (2006). Exploring the role of trust in entrepreneurial activity. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(4), 465-475.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171630432