PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 2/2 | 51--62
Tytuł artykułu

Mapping - czy nowe medium reklamy? (wyprawa do krainy emocji)

Warianty tytułu
Mapping - the New Advertising Medium? (Journey To the Land of Emotions)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Mapping - nowoczesny sposób iluminowania obiektów architektonicznych fascynuje licznych odbiorców. Powszechnie stosowany model percepcji wzrokowej, model Müllera, z 1834 roku, jest prosty i łatwy do zrozumienia ale niestety nie wystarcza do wyjaśnienia tego fenomenu. Modele bardziej zaawansowane, uzupełnione o teorię Umweltu Uexkülla daja satysfakcjonujące wyjaśnienie. W naszym Umwelcie nie występują wielkogabarytowe, szybkozmienne zjawiska, a jeśli się pojawią, zwiastują zagrożenie. Umysł obserwatora mappingu, jest poddany huśtawce emocjonalnej i z tego powodu przekaz perswazyjny, kierowany do podświadomości, nie jest krytycznie analizowany przez kore mózgową. Stąd mapping wydaje się świetnym medium do reklamy perswazyjnej, kierowanej do umysłu nieświadomego. (abstrakt oryginalny)
EN
Mapping - a modern art of architectural illumination is fascinated for many obser-vers. Widely used model of visual perception (Müllers model, from 1834), seems to be very simple and easy to understand, but unfortunately is not enough to explain this phenomenon. More advanced models, supplemented by the theory of Umwelt (by Uexküll) give a satisfactory explanation. In our Umwelt there are no large-scale, rapidly changing phenomena, and if they occur, they herald a threat. The mind of mapping's observer, is in the state of emotional swing and therefore persuasive message, goes directly to the subconscious mind, and it is not critically analyzed by the cerebral cortex. Hence the mapping seems to be a perfect medium for persuasive advertising, addressed to the unconscious mind. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
51--62
Opis fizyczny
Twórcy
  • Sopocka Szkoła Wyższa, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Bibliografia
  • 1. P. Baranowski, A. Stańczyk Concavity and convexity of illumination, Przegląd Elektrotechniczny 8/2008.
  • 2. Ch. Heath D. Heath "Pstryk" SIW ZNAK - Kraków 2011.
  • 3. S. Zeki Blaski i cienie pracy mózgu - O miłości, sztuce i pogoni za szczęściem Wyd. U.W. 2012.
  • 4. M. Gazzaniga Istota człowieczeństwa - co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi Smak Słowa, Sopot 2011.
  • 5. E.H. Gombrich "Zmysł porządku - o psychologii dekoracyjnej" Universitas Kraków 2009.
  • 6. Ł. Przybylski "Procesy percepcyjne, Procesy percepcyjne. W: M. Miłkowski, R. Poczobut (red.) Przewodnik po filozofii umysłu. Kraków: WAM.
  • 7. P. Lindsay, D. Norman Procesy przetwarzania informacji u człowieka, PWN Warszawa 1984.
  • 8. D. Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP. Gdańsk 2005.
  • 9. G. Markus, O niedoskonałościach ludzkiego umysłu, Smak Słowa, Sopot 2009.
  • 10. S. Kosslyn, W. Thompson, G. Ganis, The case for mental Imagery, Oxford: Oxford University Press (2006).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171630632

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.