Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Psychological Basis of Making Decisions Shaping the Strategy of the Enterprise
Psihologičeskie predposylki prinâtiâ rešenij, opredelâûŝih strategiû predpriâtij
Języki publikacji
Abstrakty
Już kilkanaście lat temu sformułowano nowe spojrzenie na proces podejmowania decyzji kierowniczych i następnie w oparciu o tę koncepcję przeprowadzono badania empiryczne, w których podkreślano rolę decydenta i społeczny charakter całego procesu decyzyjnego. Niniejsze opracowanie stanowi swoistą kontynuację fragmentu wspomnianej koncepcji, przy czym do sformułowania przedstawionych dalej uogólnień wykorzystano wyniki badań dyrektorów naczelnych i ich zastępców przedsiębiorstw aktywnie reformujących się.(fragment tekstu)
The article generalizes a fragment af empirical research conducted by the managers of Polish enterprises. The subject of the research was the social process of making strategic decisions. The author pointed at the intention of the enterprise administration to survive and this intention was considered to be the fundamental premise for strategic choices. The -article stresses the role of convictions concerning the selective competence of the enterprise, a degree of a possible risk and the desired range of self-sufficiency. The article also characterizes a tendency to loosen objectively existing limitations (minimizing the possibility to dominate by the main constituting bodies, ensuring a personal success and prosperity of the enterprise.(original abstract)
Rocznik
Tom
Strony
203--210
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
- J. Kurnal: Decision Making in Difficult Decision Situations, Some Methodological Problems, International Institute of Management, Berlin 1976
- J. Kurnal: Strategic Decision. Making in Polish Industrial Organizations, International Institute of Management, Berlin 1978
- M. Bratnicki, R. Kryś, J. Stachowicz: Przetrwanie kontra zmiana. "Zarządzanie" 1986, 1, s. 28-29
- K. H. Andrews: The Concept of Corporate Strategy. Dow Jones-Irwin, Homewood 1980
- H. Mintzberg: Patterns in Strategy Formation. "Management Science" 1978, s. 934-948
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171630678