Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Strategy of the Enterprise
Strategiâ predpriâtiâ
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule omówiono cechy działań strategicznych przedsiębiorstwa, a także zjawisko nazywane często zaskoczeniem strategicznym.
The following criteria of distinguishing between strategic and' non-strategic activities are proposed: time horizon of social goals and effects, importance of the activities, degree of determining the direction of the organization development. The division into strategic and tactical-operational activities is a relative one, which does not diminish the importance of distinguishing those values of the enterprise which can be considered strategic. The article discusses the features of strategic activities as well as the phenomenon which is often called the strategic surprise. The importance of having its own, clear strategy by the enterprise results first of all from the necessity of making the time horizon in economic decisions longer. A number of arguments favour such a strategy. There is an obvious dependency of the enterprise's strategy on the management mechanism The administrative-distributive type of management does not allow for strategic planning at the enterprise level. One should distinguish between a general strategy of the enterprise and particular (segmentary) strategies referring to big, relatively separated spheres of its activity. There are principal differences between offensive and defensive strategies.(original abstract)
Rocznik
Tom
Strony
211--219
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
- J. Gościński: Zarys teorii sterowania ekonomicznego. PWN, Warszawa 1977
- R. L. Асkoff : Zasady planowania w korporacjach. PWE, Warszawa 1973
- H. Kreikebaum: Strategische Führung [w] Handwörterbuch der Führung. C. E. Poeschel Verlag, Stuttgart 1978
- H. I. Ansoff: Zarządzanie strategiczne. PWE, Warszawa 1985
- B. Wawrzyniak: Szkoła zarządzania. PWE, Warszawa 1987
- Zarządzanie przedsiębiorstwami uczestnikami rynku dóbr konsumpcyjnych. Praca zbiór, pod kier. nauk. J. Beksiaka. T. 2, PWE, Warszawa 1978
- B. Wawrzyniak: Strategia funkcjonowania organizacji gospodarczych. "Zarządzanie" 1979, 8 i 9.
- M. J. Stankiewicz: Metody inwentyczne w rozwiązywaniu problemów strategicznych przedsiębiorstw przemysłowych. UMK Toruń 1988
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171630684