PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1988 | 22 | 257--268
Tytuł artykułu

The Organizational Roles of the School Principal. A Study in Management Strategies

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Organizacionnaâ rolʹ direktora školy : issledovanie strategii upravleniâ
Role organizacyjne dyrektora szkoły. Studium strategii zarządzania
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Artykuł zawiera próbę nowego spojrzenia na pracę dyrektora szkoły, pokazując jedno z ważnych źródeł jego rzeczywistych zachowań w procesie wypełniania różnorodnych ról. Owym źródłem jest realizowana przez dyrektora strategia. Przedstawiona propozycja nawiązuje do koncepcji autorów ujmujących problemy organizacji i kierowania w konwencji organizacyjnej gry. Rozważania swoje oparł autor na wynikach badań empirycznych. Okazało się w nich, że w aktualnej praktyce oświatowej przeważają strategie defensywne, zadaniowe i biurokratyczne, niemało obserwuje się też strategii nieproduktywnych, a w ich ramach również pasożytniczych. Tego stanu nie można akceptować, jednakże do ewentualnych zmian trzeba nieco inaczej podejść. Zamiast zmieniać zachowanie dyrektorów szkół, trzeba zmieniać strategie. Autor wskazuje w tym zakresie propozycje pod adresem realizatorów polityki oświatowej.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
22
Strony
257--268
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Kształcenia Nauczycieli w Warszawie
Bibliografia
  • Z. Radwan: A model of a headmaster. "Instruction and Education" 1975, No 13
  • L. Goik: Organization of the headmaster's work: the aspect of organic functions of a governing post. Katowice 1980, IKNiBO
  • Z. Кoszacka: Director's own work organization in elementary school. In: Governing an educational institution (in the light of theory of organization and governing), Wroclaw 1976, IKNiBO
  • W. Goriszowski: Social determinants on realization of diverse organic and controlling functions of a leading post in education, in: Governing education and school, ed. K. Podoski, Wroclaw-Warszawa 1980, Ossolineum
  • W. Kobyliński: Conditions to efficient organization of a headmaster's task, II ed., Warszawa 1984, IWZZ,
  • W. Kobyliński: Functions of a headmaster in theory and in practice, Warszawa 1981, WSiP
  • K. Bolesta-Kukulka: The concept of organization games, (in:) Contemporary theories of organization, A. K. Koźmiński ed. Warszawa 1983, PWN
  • J. D. Williams: The perfect strategist, Warszawa 1965, PWN
  • J. G. March, H. Simon: Theory of organization, PWN, Warszawa 1964
  • J. Kurnal: New look on the process of decision-making in management "Organization Review" 1976 No 4-5.
  • W. Kobyliński: Indirect sources of inefficiency in the organizing his own work in the light of principal's own opinions (in): Organizing - directing - motivation in schools. T. Pszczolowski ed., Warszawa 1983
  • K. Bolesta-Kukulka: An introduction to Polish edition of M. Crozier, E. Friedberg: Man and system. Limits to group activities, Warszawa 1982, PWE
  • J. Ł. Grzelak: Conflict of interests. A psychological analysis, Warszawa 1978, PWN
  • M. Crozier, E. Friedberg: Man and system. Limits to group action, PWE, Warszawa 1982
  • R. D. Luce, H. Raiffa: Games and decisions, PWN, Warszawa 1964
  • G. Owen: Games theory, PWN, Warszawa 1975
  • W. Kobyliński: The organizational roles of a school principal, "Problems of education in the country" 1984 No 2, p.100-7.
  • K. Daszkiewicz: A Discourse on Bad Work, Warszawa 1974
  • A. K. Koźmiński, A. M. Zawiślak: Certainty and Game. An Introduction to Theory of Organizational Attitudes, PWE, Warszawa 1982
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171630770

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.