Czasopismo
Tytuł artykułu
Warianty tytułu
Evolution, Perspectives, Challenges of the Polish Educational System in the Light of the Constitution of 1997 and Selected Legal Acts
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule autorzy pokazują ewolucję polskiego systemu kształcenia, który nie jest wolny od nieprzemyślanych i chaotycznie wprowadzonych reform. Przez właściwą analizę, regularne badania jakości edukacji oraz odpowiednią komunikację między podmiotami mającymi bezpośredni wpływ na oświatę możliwe jest ograniczanie, a wręcz wyeliminowanie negatywnych konsekwencji zmian. We współczesnym systemie kształcenia konieczne jest wprowadzenie rozwiązań, które pozwalają na sprostanie nieustannie zmieniającej się rzeczywistości. Procesy o charakterze globalnym wpływają na strefy ekonomii, kultury i polityki, a tym samym wymuszają przekształcenia w zakresie edukacji. Każde kolejne pokolenie powinno mieć możliwość edukacji w systemie, który podąża za nowymi trendami i realiami współczesnego świata5. Edukacja ma do zrealizowania określoną rolę w społeczeństwie, brak nowoczesnych i spójnych z rozwojem światowym rozwiązań wpływa destrukcyjnie na cały system i jego pochodne. (fragment tekstu)
The article attempts to analyze the Polish educational system in the light of the 1997 Constitution and selected legislative acts regulating changes in the education system. The aim of the authors of the study was to answer the question whether Polish education introduced reforms adequate to the needs of the modern world. The conclusions of the article were formulated on the basis of the review of scientifi c texts, the analysis of legal acts as well as the secondary sources, including analysis and reports prepared and published by the Ministry of National Education. The thesis was based on the analysis of available sources and documents concerning educational system in Poland. After presenting the basic assumptions of the educational system, resulting from accessible documents and their in-depth analysis, the authors believe that Polish education requires constant monitoring to equip their students with the most up-to-date knowledge and skills and to prepare them for new, often unknown today professions. The results of the conducted scientifi c analysis indicate that changes in the education system in Poland are not frequent, which certainly confi rms its stability. It should be pointed out, however, that Polish education needs a solid and effective reform of the practical skills of future graduates. The changes introduced in 2016 must be carefully and consistently monitored, and this is the only way to create the school of the future, which provides real chances for students to succeed and is not a political condition adjusted to the reality that surrounds us. In terms of constitutionality, any education system to be effective in educating and shaping the right attitudes of citizens both children and adolescents must follow global trends. Only then the graduates can be able to move smoothly and creatively, not only in the national but also in the international space. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
- Bielecki P., Kaźmierczak A., Edukacyjne konta osobiste. Alternatywny mechanizm finansowania edukacji ustawicznej i szkolnictwa wyższego, [Warszawa] 2002.
- Burton-Jones A., Knowledge Capitalism, Business, Work, and Learning in The New Economy, Oxford 1999, s. 23-27.
- Ćwikliński A., Wybrane aspekty edukacji globalnego świata, w: Społeczeństwo i edukacja, red. A. Ćwikliński, M. Przybyła, Poznań 2015, s. 13.
- Denek K., Tocząca się reforma edukacji, w: Tocząca się reforma edukacji w dialogu i perspektywie, red. A. Karpińska, Białystok 2008, s. 19.
- Kletke-Milejska M., Zreformowany system edukacji i jego wpływ na kształcenie i wychowanie dzieci w publicznych szkołach podstawowych. Studium politologiczne, Katowice 2007, materiały niepublikowane, s. 15-18.
- Kwieciński Z., Pedagogie postu, Kraków 2012, s. 10-20.
- Mazińska M., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej, Warszawa 2004, s. 12-18.
- Mendel M., Edukacja społeczna dzieci szansą przyszłej demokracji, w: Edukacja w społeczeństwie obywatelskim i system wartości, red. J. Żebrowski, Gdańsk 1996, s. 117-123.
- Raszewska-Skałecka R., Między tradycją a przyszłością w polskim systemie edukacji - wyrównywanie szans edukacyjnych, w: Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Bociowi, red. J. Supernat, Wrocław 2009, s. 593-613.
- Raszewska-Skałecka R., Obowiązek szkolny sześciolatka i jego codzienność jako wyzwanie edukacyjne - na tle reformy edukacji de lege lata i de lege ferenda, "Wrocławsko-Lwowskie Zeszyty Prawnicze" 2016, nr 7, s. 183-206.
- Szczepański J., Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty, Warszawa 1989, s. 50-57.
- Szyszka M., Edukacja w Polsce - konieczność reformy i nowe wyzwania, "Rocznik Nauk Społecznych" 2010, t. 2(38), s. 255-274.
- Walczak-Duraj D., Podstawy socjologii, Łódź 1996, s. 31-43.
- Woźniak W., Rola systemu edukacyjnego w kreowaniu i utrwalaniu nierówności społecznych, w: Szansa na sukces. Recepty współczesnych Polaków, red. P. Szukalski, Łódź 2006, s. 151-168.
- Zahorska M., Sukcesy i porażki reformy edukacji, "Przegląd Socjologiczny" 2009, nr 58(3), s. 119-120.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171630982