PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | nr 2 | 19--25
Tytuł artykułu

System promocyjny typu ,,piramida" w świetle analizy orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz sądów krajowych (implikacje dla prawa ochrony konsumentów w Polsce)

Warianty tytułu
Pyramid Promotional Scheme in the Light of Judicial dDecisions of TSUE and the National Courts (the Implications for Consumer Protection Law in Poland)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest analiza orzecznictwa unijnego i krajowego dotyczącego systemów promocyjnych typu ,,piramida". Konstrukcja tego systemu została opisana z uwzględnieniem regulacji prawa unijnego i krajowego. Ponadto analizie poddano wybrane postępowania i decyzje Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) dotyczące tego problemu oraz ich wpływ na polskie prawo ochrony konsumentów.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the paper is to analyze the judicial decisions of the Court of Justice of the European Union and the Polish national courts concerning pyramid promotional schemes. In the paper the construction of these schemes in the light of the Polish and UE legal regulations were described. Moreover, the chosen proceedings and decisions of the Polish antirust authority (the President of the Office of Competition and Consumer Protection) regarding this issue were also analyzed. In the paper the influence of these decisions on the Polish consumer protection law was shown.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
19--25
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Antonowicz P., Szarmach Ł. (2013). Teoria i praktyka funkcjonowania piramidy finansowej versus studium przypadku upadłości Amber Gold Sp. z o.o., Zarządzanie i Finanse, 1, cz. 2, s. 5-23.
  • Chorbot P., Gadecki B. (2015). Parabanki. Charakterystyka zjawiska z perspektywy kryminologii [w:] W. Pływaczewski (red.), Przeciwdziałanie patologiom na rynkach finansowych. Od edukacji ekonomicznej po prawnokarne środki oddziaływania. LEXel.
  • du Vall M., Nowińska E. (2013). Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, LEXel.
  • Johnston K. C., Johnson K. M., Hummel J. A. (2010). Ponzi Schemes and Litigation Risks: What Every Financial Services Company Should Know. 14 N. C. Banking Institiute, no 29, 30-57. https://scholarship.law.unc.edu/ncbi/vol14/iss1/3 (dostęp: 6.01.2020).
  • Luty P. (2012). Słynne piramidy finansowe, Forbes, https://www.forbes.pl/wiadomosci/bko-i-inne-piramidy-finansowe/p1elqbg (03.03.2020).
  • Mackenzie A. I. (2005). Almost certain loss: the psychology of pyramid schemes. University of Canterbury, https://ir. canterbury.ac.nz/bitstream/han- dle/10092/1324/thesis_fulltext.pdf?sequence=1&isAllowed=y (5.01.2020).
  • Masiukiewicz P. (2014). Piramidy finansowe a regulacje i nadzór, Zarządzanie i Finanse, 3, cz. 2, s. 41-58.
  • Namysłowska M. (2014). Czy można zbudować ,,piramida"? - glosa do wyroku TS z 3.04.2014 r. (C-515/12),. Europejski Przegląd Sądowy, 11, s. 47-51. LEX/el.
  • Nowińska E., Szczepanowska-Kozłowska K. (2018). Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer. LEX/el.
  • Oleksiewicz I. (2013). Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz. Warszawa: LexisNexis. LEX/el.
  • Pachucki M. (2012). Piramidy i inne oszustwa na rynku finansowym, Warszawa: Komisja Nadzoru Finansowego.
  • Raport Doradczego Komitetu Naukowego przy Rzeczniku Finansowym (2019). Nieprawidłowości na rynku finansowym a ochrona konsumenta, Warszawa, https://rf.gov.pl/doradczy-komitet-naukowy/nieprawidlowosci-na-rynku-finansowym-a-ochrona-konsumenta (03.03.2020).
  • Sieradzka M., Glosa do wyroku TS z 3.04.2014 r. (C-515/12), LEX/el.
  • Sieradzka M., Zdyb M. (red.). (2016), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz. LEXel.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171631034

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.