PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2021 | nr 4 | 15--27
Tytuł artykułu

Kompetencje pedagogiczne nauczycieli szkół podstawowych w ocenie nauczycieli i rodziców

Warianty tytułu
Pedagogical Competences of Primary School Teachers in the Assessment of Teachers and Parents
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł prezentuje zakres i poziom kompetencji nauczycieli szkół podstawowych, określonych w przepisach, oraz ich ocenę przez nauczycieli i rodziców w aspekcie wymagań procesu nauczania i wychowania. W opracowaniu wykorzystano badania ankietowe prowadzone wśród 210 nauczycieli. Tekst przedstawia: wymagane kompetencje, ocenę wdrażanych standardów kształcenia nauczycieli w badaniach pedagogicznych, wpływ efektów uczenia się oraz awansu zawodowego na rozwój kompetencji, przydatność różnych kompetencji w nauczaniu dzieci. Z badań wynika, że wielu nauczycieli dostrzega braki w swoich umiejętnościach oraz że nie wszystkie kompetencje wyuczone w trakcie studiów są wykorzystywane w procesie nauczania i wychowania. Nauczyciele dostrzegają wzrost swoich kompetencji w miarę wzrostu doświadczenia oraz poziomu awansu zawodowego. Występują różnice w ocenie kompetencji między nauczycielami i rodzicami. Dla rodziców najważniejsze są kompetencje wspomagające proces nauczania. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the scope and level of competences of primary school teachers defined in legislation and their assessment by teachers and parents in terms of the requirements of the teaching and education process. The article uses research among 210 teachers. Article presents: the requirements of competence, the assessment of the implementation of the standards of education in pedagogical studies, the impact of learning outcomes on the development of competences, the impact of professional promotion on the development of competences, the usefulness of different competences in the teaching and education of children are presented. Many teachers see skills gaps, not all competences are used to work with children. Teachers see an increase in their competences mainly as their professional experience and level of professional advancement increase. There are differences in competence assessment between teachers and parents. For parents, the most important thing is the competences supporting the teaching process. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
15--27
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Pracy i Spraw Socjalnych
Bibliografia
  • 1. Czaja, K., 2016. Nauczycielski model kompetencji - odpowiedź na współczesne wyzwania. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 2.
  • 2. Czajkowska, M., 2013. Pomiar kompetencji nauczycieli matematyki. Edukacja, nr 1.
  • 3. Czekaj, K., Błędowski, P., 2011. Rekomendacje w zakresie teoretycznego przygotowania studentów do wykonywania zawodu nauczyciela. Łódź: Wyd. Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych.
  • 4. Filipowicz, G., 2004. Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: PWE.
  • 5. Gawlik, S., 2005. Kompetencje zawodowe nauczyciela w świetle reformy systemu edukacji. W: R. Gmoch, A. Krasnodębska A., red. Kompetencje zawodowe nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych. Opole: Wyd. Uniwersytet Opolski.
  • 6. Jakubowicz-Bryx, A., 2016. Wizerunek nauczyciela wczesnej edukacji w opiniach rodziców i nauczycieli. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, nr 1.
  • 7. Kosek, A., 2016. Kompetencje nauczyciela w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - przegląd polskich podejść i koncepcji teoretycznych. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, nr 1.
  • 8. Lorenc, J., 2018. Kompetencje wychowawcze nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w opiniach studentów. Dostępny w: www.C:Users/user/Downloads/2018_16_14_Lorenc.pdf [Dostęp: 15.01.2021].
  • 9. Łukasik, J. 2010. Luki w kształceniu nauczycieli. W: W. Kremień, T. Lewowski, S. Sysojewa, red. Paradygmaty oświatowe i edukacja nauczycieli. Radom: Wyd. Instytut Technologii Eksploatacji.
  • 10. NIK, 2017. Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. Informacja o wynikach kontroli. NIK. Dostępny w: www.nik.gov.pl/kontrole/P/16/021/ [Dostęp: 26.09.2020].
  • 11. NIK, 2018. System awansu zawodowego nauczycieli. Informacja o wynikach kontroli. NIK. Dostępny w: www.nik.gov.pl/kontrole/P/17/027/ [Dostęp: 26.09.2020].
  • 12. Paśko, I., 2016. Rozważania o kompetencjach pedagogicznych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, nr 1.
  • 13. Przybułek, B., 2018. Kompetencje pedagogiczne współczesnego nauczyciela w szkole podstawowej - teoria i praktyka, praca magisterska w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
  • 14. Sidor-Rządkowska, M., 2011. Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Warszawa: Wyd. Oficyna a Wolters Kluwer Business.
  • 15. Solarczyk-Szwec, H., 2013. O niektórych przyczynach (nie) dopasowania kompetencyjnego młodych dorosłych na rynku pracy. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, nr 2.
  • 16. Symela, K., Woźniak, I., 2018. Podręcznik. Jak tworzyć informacje o zawodach funkcjonujących na rynku pracy? Radom: Wyd. Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji.
  • 17. Szempruch J., 2013. Pedeutologia. Studium teoretyczno-praktyczne. Kraków: Wyd. Impuls.
  • 18. Wasilewska, M., 2006. Konfrontacja kompetencji zawodowych nauczycieli z potrzebami szkoły. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, nr 16.
  • 19. Wiłkomirska, A., Zielińska, A., 2013. Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli w Polsce. Studium empiryczne. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego.
  • 20. Wollman, L., 2001. Wymagania stawiane nauczycielowi a możliwości ich realizacji W: E. Sałata, red. Kompetencje zawodowe nauczycieli a problemy reformy edukacyjnej. Radom: Wyd. Instytut Technologii Eksploatacji.
  • 21. Wróblewska, K., 2020. Niedopasowanie kompetencyjne nauczycieli do wymagań procesu nauczania i wychowania, praca magisterska w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
  • 22. Zawicka, Ż., 2018. Znaczenie komunikacji rodziców z nauczycielami dla funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Skarżysku Kamiennej, praca magisterska w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
  • 23. Żeber-Dzikowska, I., Wysocka-Kunisz, M., Szydłowska, A., 2016. Kompetencje nauczyciela w kontekście kształcenia. Społeczeństwo, Edukacja, Język, nr 4.
  • 24. Żegnałek, K., 2001. Szczególnie pożądane cechy osobowości nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. W: E. Sałata, red. Kompetencje zawodowe nauczycieli a problemy reformy edukacyjnej. Radom: Wyd. Instytut Technologii Eksploatacji.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171631048

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.