PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2021 | Transformacja cyfrowa organizacji i społeczeństw | 189--202
Tytuł artykułu

Holakracja jako nowa forma organizacji przedsiębiorstwa

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem tego rozdziału jest próba oceny potencjału holakracji w opozycji do wykorzystywanych obecnie systemów zarządzania i stworzenie profilu przedsiębiorstwa, jaki odpowiada jej założeniom. System ten oparty jest na zasadach turkusowej organizacji i całkowicie niweluje tradycyjną hierarchię na rzecz ról, jakie przyjmują pracownicy, czego wynikiem jest całkowicie odmienny ład korporacyjny. Holakracja pozwala nie tylko na zbudowanie zaangażowania pracowników, ale także wykorzystuje ich talenty w sposób bardziej efektywny. Założeniem koncepcji jest delegacja uprawnień w stronę wykwalifikowanej kadry i niwelowanie rozciągniętych ścieżek decyzyjnych [Laloux, 2015]. Badanie i ocena zarówno nowych metod zarządzania, jak i organizacji pracy jest szczególnie ważna w organizacjach z najbardziej rozwojowych branż, które ogranicza kaskadowy model zarządzania i przestarzałe struktury hierarchiczne. W dobie globalizacji i rosnących wymagań względem kwalifikacji szczególnie ważne jest, by przedsiębiorstwa były w stanie zapewnić odpowiednie zaplecze, które pozwoli na maksymalizację użyteczności pracowników i przekazanie im inicjatywy zgodnie z koncepcją Management 3.0. Wyniki poniższej analizy mogą stanowić drogowskaz dla przedsiębiorstw, które wahają się przed podjęciem decyzji o zmianie organizacyjnej lub nie są w stanie oszacować zdolności swojej firmy do podjęcia tak dużego wysiłku w reorganizacji. W celu ułatwienia podjęcia tej decyzji, opracowane wyniki wskazują na cechy przedsiębiorstwa, które zwiększają prawdopodobieństwo sukcesu wdrożenia alternatywnej struktury organizacyjnej, a także podsumowują potencjalny zysk i zagrożenia, jakie niesie ze sobą innowacyjny system w postaci holakracji. Podrozdział pierwszy pracy zawiera przegląd literatury traktujący o systemach zarządzania oraz innowacji będącej czynnikiem przyśpieszającym ich ewolucję. Opisane zostały w nim najważniejsze z perspektywy pracy pojęcia, takie jak holakracja oraz turkusowe zarządzanie, które następnie zestawiono z tradycyjnymi formami organizacji. Podrozdział drugi zawiera syntetyczny opis przeprowadzonych badań, które zostały zestawione wraz z płynącymi z nich wnioskami w podrozdziale trzecim. Rozdział ten zakończony został zbiorem implikacji menadżerskich, zawierających predykcje odnośnie do działań przedsiębiorstw rozważających inwestycje w czasie obecnej pandemii wirusa. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Bhandari R., Colomo-Palacios R. (2019), Holacracy in Software Development Teams: A Multivocal Literature Review, Proceedings - 2019 19th International Conference on Computational Science and Its Applications, ICCSA 2019, s. 140-145.
  • Buck J., Eckstein J. (2018), Company-wide Agility with Beyond Budgeting, Open Space & Sociocracy, CreateSpace Independent Publishing Platform.
  • Crocitto M., Youssef M. (2003), The Human Side of Organizational Agility, "Industrial Management and Data Systems", Vol. 103(5-6), s. 388-397.
  • Druskat V.U., Wheeler J.V. (2004), How to Lead a Self-managing Team, "IEEE Engineering Management Review", Vol. 32(4), s. 21-28.
  • Eurostat (2015), https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/7076793/4-17112015-AP-EN.pdf/1db58867-0264-45c0-94bf-ab079e62d63f (dostęp: 30.09.2020).
  • Feloni R. (2015), Tony Hsieh self-management Memo to Zappos Employees - Business Insider, https://www.businessinsider.com/tony-hsieh-self-management-memo-to-zappos-employees-2015-4?IR=T (dostęp: 30.09.2020).
  • Hitt M.A., Keats B.W., DeMarie S.M. (1998), Navigating in the New Competitive Landscape: Building Strategic Flexibility and Competitive Advantage in the 21st century, "Academy of Management Executive", Vol. 12(4), s. 22-42.
  • Holacracy - Evolve Your Organization (2020), HolacracyOne, https://www.holacracy.org/ (dostęp: 28.09.2020).
  • HolacracyOne (2013), Holacracy Constitution,United States, https://www.holacracy.org/ constitution (dostęp: 16.09.2020).
  • HolacracyOne (2020), Who Practicing Holocracy, https://www.holacracy.org/whos-practicing-holacracy (dostęp: 16.09.2020).
  • Human Development Report (2019), [s.n.], http://hdr.undp.org.
  • Jovanović M., Mesquida A.-L., Mas A., Lalić B. (2017), Towards the Development of a Sequential Framework for Agile Adoption [w:] A. Mas i in. (eds.), SPICE, Vol. 770, s. 30-42, https://doi.org/10.1007/978-3-319-67383-7_3.
  • KoronaBilans MŚP (2020), Im większa firma - tym mniejsze problemy. Badanie "KoronaBilans MŚP", maj 2020, IMAS International, https://krd.pl/Centrum-prasowe/Informacje-prasowe/2020/Im-wieksza-firma---tym-mniejsze-problemy--Badanie--KoronaBilans-MSP---maj-2020 (dostęp: 18.11.2020).
  • Kotler P. (2004), Marketing lateralny, PWE, Warszawa.
  • Kumar S.V., Mukherjee S. (2018), Holacracy - The Future of Organizing? The Case of Zappos, "Human Resource Management International Digest", Vol. 26(7), s. 12-15.
  • Laloux F. (2015), Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości, Studio EMKA, Warszawa.
  • Pontefract D. (2015), What Is Happening at Zappos?, https://www.forbes.com/ sites/danpontefract/2015/05/11/what-is-happening-at-zappos/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171631060

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.