PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 1(50) | 39--54
Tytuł artykułu

Koncepcja "ponownego założenia państwa": przypadek Boliwii

Autorzy
Warianty tytułu
The Concept of State Reestablishment: the Case of Bolivia
Концепция "повторного основания государства": случай Боливии
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zamierzeniem artykułu jest analiza i wyjaśnienie dynamiki procesu implementacji koncepcji ponownego założenia państwa w polityce boliwijskiej, ukazanie jego głównych tendencji z uwzględnieniem pewnych sprzeczności, na jakie się napotyka. W Boliwii to kryzys organiczny starego reżimu otworzył proces polityczny ponownego założenia państwa. Idea ponownego założenia państwa jest nie tylko wyrazem postneoliberalizmu charakteryzującego się niechęcią do rozwiązań neoliberalnych, ale także dużo szerszym konceptem polegającym na przeprowadzeniu serii głębokich reform administracyjnych, ustawodawczych i konstytucyjnych; jest też źródłem istotnego zwiększenia inkluzywności państwa. Biorąc pod uwagę powyższe założenia, w artykule podjąłem próbę pokazania wpływu analizowanej koncepcji na funkcjonowanie państwa w Ameryce Łacińskiej za pomocą egzemplifikacji (Boliwia), analizując takie zagadnienia, jak: 1) ponowne założenie państwa w sferze politycznej i gospodarczej, 2) przywrócenie państwa dotychczas wykluczonym, 3) wpływ idei ponownego założenia państwa na politykę zagraniczną. (fragment tekstu)
EN
The election of the first president of indigenous origin in the Bolivian history, Evo Morales, in 2005, became a turning point and put an end to the 20 years of neoliberal policies. The slogans of "State reestablishment" and "decolonization" were behind both the election campaign and the enactment of a new constitution establishing the Plurinational State of Bolivia. State reestablishment (Refundación del Estado) has become an instrument to empower a multitude of previously excluded citizens by the State, a fact that has led to changes not only in the political and economic spheres, but also internationally (the foreign policy of Bolivia). The aim of this article is to analyze and explain the dynamics of the process of implementing the concept of State reestablishment in the Bolivian politics, and to show its major trends while taking into account the existence of certain contradictions that it entails. Also, it attempts to prove that the idea of State reestablishment is not only a manifestation of postneoliberalism, but also a much broader concept which involves a series of deep administrative, legislative and constitutional reforms, and is partly responsible for the significant increase in the inclusiveness of the State. This article is also an attempt to show the effect of the concept examined on the functioning of the State in Latin America by means of exemplification (Bolivia) and analysis of issues such as: 1) State reestablishment in the political and economic spheres, 2) restoration of the previously excluded citizens, 3) the impact of the idea of State reestablishment on foreign policy(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
39--54
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Warsaw; Vistula University
Bibliografia
  • Errejón Galván Í. , La Constitución boliviana y la refundación del Estado. Un análisis político, "Papeles de relaciones ecosociales y cambio global" 2009, nr 107, s. 117-127.
  • Muñoz M.J. C., Sousa Santos, Boaventura de (2010): Refundación del Estado en América Latina. Perspectivas desde una epistemología del Sur, La Paz: Plural Editores CESU-UMSS, "CROLAR" 2012, nr 1, s. 1.
  • de Sousa Santos B., Refundación del Estado en América Latina. Perspectivas desde una epistemología del Sur, Instituto Internacional de Derecho y Sociedad, Lima 2010, s. 69-71.
  • Łaciński P., Ekwador, w: Państwo i polityka w Ameryce Łacińskiej. Zarys systemów politycznych państw latynoamerykańskich, red. Łaciński P., Warszawa 2013, s. 180-194
  • Rudowski T., Zderzenie cywilizacji. Latynoamerykańskie versus zachodnie rozumienie kategorii postępu, rozwoju i nowoczesności, "Forum Socjologiczne" 2014, nr 5, s. 280-284.
  • Kubiaczyk F., Nowoczesność, kolonialność i tożsamość: Perspektywa latynoamerykańska, Poznań 2013, s. 307-315.
  • de Sousa Santos B., ¿Por qué las epistemologías del Sur?, Segundo ciclo de encuentros: Espacios De Coloniales - Universidad, movimientos sociales y nuevos horizontes del pensamiento crítico, https://www.youtube.com/watch?v=KB6RbYWfzk0 [dostęp: 12.12.2016].
  • Ministerio de Planifi cación del Desarrollo, Plan Nacional de Desarrollo: Bolivia digna, soberana, productiva y democrática para vivir bien, 2006, s. 6.
  • Powęska R., Powrót państwa wszechmocnego - ubóstwo i wykluczenie społeczne w Narodowym Planie Rozwoju Boliwii Evo Moralesa, w: Ubóstwo i wykluczenie. Wymiar ekonomiczny, społeczny i polityczny, red. Grzędzińska A., Majdzińska K., Sulowska A. (red.), Warszawa 2010, s. 194-197.
  • Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Gross domestic product based on purchasing-powerparity (PPP) per capita GDP, http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2015/01/weodata/index.aspx [dostęp: 14.12.2016].
  • UNCTAD, UNCTAD Handbook of Statistics, United Nations Publications, New York, Geneva 2014, s. 194
  • United Nations, LDC criteria, http://www.un.org/en/development/desa/policy/cdp/ ldc/ldc_criteria.shtml [dostęp: 10.12.2016]
  • Cariolle J., Goujon M., Guillaumont P., A retrospective Economic Vulnerability Index, Clermont-Ferrand 2013, http://www.ferdi.fr/en/node/899 [dostęp: 10.12.2015].
  • Macro Economy Meter, Bolivia: GDP Composition Breakdown, http://mecometer.com/infographic/bolivia/gdp-composition-breakdown/ [dostęp: 10.12.2016].
  • Hylton F., Thomson S., Gilly A., Revolutionary horizons: past and present in Bolivian politics, London 2007, s. 101.
  • Traczyk A., Boliwia u progu trzeciej kadencji Evo Moralesa, Global.Lab, https://fundacjagloballab. fi les.wordpress.com/2015/08/boliwia-u-progu-trzeciej-kadencji-evo-moralesa1.pdf [dostęp: 10.12.2015].
  • Borón A., ¿Por qué ganó Evo?, http://www.telesurtv.net/blog/Por-que-gano-Evo-20141012- 0117.html [dostęp: 14.12.2015].
  • Vásquez W., Redistribución de la riqueza impulsa la economía, La Razón, 23.01.2013, http:// www.la-razon.com/nacional/Redistribucion-riqueza-impulsa-economia_0_1766223382.html [dostęp: 12.12.2016].
  • Cunha C. et al., The National Development Plan as a Political Economic Strategy in Evo Morales's Bolivia: Accomplishments and Limitations, "Latin American Perspectives" 2010, nr 37, s. 188.
  • DPA, Bolivia: Sueldo mínimo superará los 200 dólares por primera vez, "El Comercio", 21.04.2014, http://elcomercio.pe/mundo/latinoamerica/bolivia-sueldo-minimo-superara-200-dolaresprimera- vez-noticia-1724217 [dostęp: 10.02.2016]. Za: T. Rudowski, Sytuacja gospodarcza w regionie (kwiecień-czerwiec), "Kwartalnik Analityczno-Informacyjny Ameryka Łacińska" 2014, nr 2(84), s. 115-116.
  • ABI, Gobierno destina Bs 3.656 millones para pagar la Renta Dignidad y bonos sociales en 2015, "La Razón", 11.11.2014, http://www.la-razon.com/index.php?_url=/economia/Gobierno-Bsmillones- Renta-Dignidad_0_2160384014.html [dostęp: 10.12.2016].
  • Calle G., Comienza el pago del bono escolar a 2.228.907 alumnos, "La Razón", 16.10.2015, http://www.la-razon.com/sociedad/Beneficio-comienza-pago-bono-escolar-alumnos_0_23 63763648.html [dostęp: 10.12.2016].
  • Chołuj A., Program walki z analfabetyzmem na przykładzie Boliwii, "Kwartalnik Analityczno-Informacyjny Ameryka Łacińska" 2013, suplement, s. 36-42.
  • The World Factbook (wersja on-line), https://www.cia.gov/ library/publications/the-world-factbook/geos/bl.html [dostęp: 12.12.2016].
  • Burman A., Descolonización aymara. Ritualidad y política (2006-2010), La Paz 2011, s. 248.
  • Asamblea Constituyente de Bolivia, Constitución del Estado Plurinacional de Bolivia, El Alto 2009, http://www.justicia.gob.bo/index.php/normas/doc_download/35-nuevaconstitucion- politica-del-estado i http://www.harmonywithnatureun.org/content/documents/159Bolivia% 20Consitucion.pdf [dostęp: 22.12.2015].
  • CEPAL, La política de paridad y alternancia de género en los órganos de elección del Estado Plurinacional de Bolivia y en las instancias políticas intermedias: un avance en la garantía de la autonomía en la toma de decisiones de las mujeres, Santiago de Chile 2013, http://www.cepal.org/oig/ noticias/noticias/3/49723/politica_de_paridad_y_alternancia_en_bolivia.pdf [dostęp: 12.12.2015].
  • Cuevas Molina R., Mora A. Ramírez, Buscando el futuro. Crisis civilizatoria y posneoliberalismo en América Latina, San José 2015, s. 151-154.
  • Błaszczyk W., Dekolonizacja w Boliwii resentyment czy sprawiedliwość dziejowa?, "Łódzkie Studia Teologiczne" 2012, nr 21, s. 17-18.
  • Machicado J., Justicia Comunitaria, Universidad San Francisco Xavier, La Paz 2009, http://jorgemachicado.blogspot.nl/2009/01/ justicia-comunitaria.html [dostęp: 12.12.2016].
  • Pérez M., Los cambios en el traje ancestral de Evo Morales, La Razón, 21.01.2015, http://www.la-razon.com/ nacional/cambios-traje-ancestral-Evo-Morales_0_2202979727.html [dostęp: 12.12.2016].
  • Canelas M., F.J. Verdes-Montenegro Escánez, La nueva política exterior boliviana (2005- 2010): más autonomía y nuevos desafíos, w: Í. Errejón Galván, A. Serrano Mancilla, ¡Ahora es cuándo, carajo! Del asalto a la transformación del Estado en Bolivia, Barcelona 2011, s. 240-248.
  • Marapi Salas R., Bolivia: "No queremos dueños, ni patrones, queremos socios", "Cambio Político", 16.05.2014, http://cambiopolitico.com/bolivia-no-queremos-duenos-ni-patrones-queremossocios/ 54867/ [dostęp: 27.12.2016].
  • Dz. Urz. UE, Zawiadomienie na podstawie art. 19 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 732/2008 o zakończeniu dochodzenia w odniesieniu do skutecznego wdrażania Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających w Boliwii, http://www.lex.pl/akt/-/akt/dz-u-ue-c-2013-80- 14 [dostęp: 29.01.2016].
  • Churata Tola R., Un nuevo modelo de inserción internacional de Bolivia: Construcción desde el Sur, w: Desafíos del desarrollo y la inserción internacional, red. Seoane A, Jimenez E., La Paz 2009, s. 125.
  • Gawrycki M.F. , Latynoamerykańskie koncepcje stosunków międzynarodowych, t. 6: Wybrane kraje Ameryki Łacińskiej i Karaibów, Warszawa 2015, s. 225.
  • Vargas Zurita A., Reinterpretando la Diplomacia de los Pueblos, "Trabajos y ensayos", UPV/ EHU, 2013, nr 17, s. 1-2.
  • Vanhulst J., Beling A.E. , El Buen vivir: una utopía latinoamericana en el campo discursivo global de la sustentabilidad, "Polis. Revista Latinoamericana" 2013, nr 36, s. 13
  • Chato P., El Buen Vivir, repensar el desarrollo, "El tema", 12.04.2011, http://otramerica.com/temas/el-buen-vivirrepensar- el-desarrollo/40 [dostęp: 10.01.2016].
  • Płachtański P., Boliwariańska Alternatywa dla Ameryk, w: Procesy integracyjne w Ameryce Łacińskiej, red. M.F. Gawrycki, Warszawa 2007, s. 63.
  • Kula M., Rewolucja boliwijska 1952 r. O kilku sprawach, które czynią ją ciekawą dla odległego badacza, w: Boliwia 2006: refleksje na kanwie sesji zorganizowanej w 100 dni po objęciu prezydentury przez Evo Moralesa, red. J. Gocłowska-Bolek, Dokumenty Robocze nr 43
  • CESLA, Warszawa 2006, s. 29-32
  • Chaplin A., Movimientos sociales en Bolivia: de la fuerza al poder, "Oxford University Press and Community Development Journal" 2010, s. 1-10.
  • Quijano A., Des/colonialidad del poder: el horizonte alternativo, "América Latina en Movimiento", 17.05.2008, http://www.alainet.org/es/active/24123
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171631388

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.