Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Międzynarodowy ruch turystyczny w ostatnim dziesięcioleciu XX wieku
Języki publikacji
Abstrakty
On the basis of World Tourism Organization (WTO) (Organisation Mondiale du Tourisme - OMT) statistical materials, the author presents an analysis of the size and spatial structure of international tourism, and revenue from tourist business - first in tourist regions and then in the selected 20 countries with the greatest worldwide tourist reception. (original abstract)
W drugiej połowie XX w. nastąpił silny wzrost międzynarodowego ruchu turystycznego z 25 min osób w 1950 r. do ok. 698 min w roku 2000 (Tab. l). Turystyka stała się aktywnym czynnikiem rozwoju społeczno-gospodarczego wielu krajów i według prognoz WTO (World Tourism Organisation) istniejące nawet zagrożenie terroryzmem nie spowoduje w skali globalnej długotrwałego załamania się jej tendencji rozwojowych. Przodujące miejsce w świecie pod względem liczby turystów i uzyskiwanych dochodów zajmuje jak dotąd Europa i należy sądzić, że w związku z poszerzeniem Unii Europejskiej i utrzymaniem w jej obrębie jednego rynku turystycznego jej dominacja na długo zostanie zachowana. Na drugim miejscu znajduje się Ameryka, na trzecim Azja Wschodnia i Pacyfik, następnie Afryka, Bliski Wschód i Azja Południowa (Tab. 2). Pod względem dynamiki wzrostu w latach 90. Na czoło wysuwa się region Azji Wschodniej i Pacyfiku. O intensywnym rozwoju turystyki międzynarodowej w ostatniej dekadzie XX w. świadczy fakt, że w 2000 r. liczba turystów do 20 krajów o największej w skali światowej recepcji turystycznej i uzyskiwanych dochodów przekroczyła ogólny stan turystyki światowej notowany w 1990 r. (Tab. 3 i 4), a także zmiany przestrzenne w liczbie przyjmowanych turystów. Jak dotychczas stałe miejsce w czołówce światowej pod względem liczby turystów i dochodów zajmują: Francja, Stany Zjednoczone, Hiszpania, Włochy. W 2000 r. do grupy wyróżnionych 20 krajów dołączyła Polska i Turcja, a swoją pozycję poprawiły znacząco Chiny, Rosja (Tab. 3). W liczbie omawianych 20 krajów zarabiających najwięcej na turystyce światowej, silniej - aniżeli pod względem liczebności uczestników ruchu reprezentowany jest region Azji Wschodniej i Pacyfiku (Tab. 4). W pierwszej dziesiątce krajów o największych w świecie dochodach z turystyki 7 należy równocześnie do największych konsumentów usług turystycznych (Tab. 5), w tym 4 kraje - Stany Zjednoczone, Francja, Włochy, Chiny wykazują równocześnie bilans dodatni, 3 - Niemcy, Wielka Brytania, Kanada - bilans ujemny. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Strony
21--28
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Jagiellonian University, Cracow, Poland
Bibliografia
- Memento du tourism, 2002, Ministére de L«Equipement des Transports et du Logement France, Secrétariat d«Etat au Tdurisme.
- Tourism Market Trends: World Overview and Tourism Topics, 2002, Provisional Edition. World Tourism Organisation (WTO).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171631554