PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2021 | nr 2 (33) | 15--32
Tytuł artykułu

Błędnie wypowiedziany i odebrany komunikat jako jedna z częstych przyczyn powstawania konfliktów

Autorzy
Warianty tytułu
Incorrectly Spoken and Received Message as One of the Frequent Causes of Conflicts
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest wskazanie błędnie wypowiedzianego lub błędnie odebranego komunikatu jako jednej z częstych przyczyn powstawania konfliktów. Przy wykorzystaniu koncepcji "Komunikacyjnych Uszu von Thuna", "Stanów ego wg. Berne" oraz Piramidy Maslowa pokazano jak błędnie odebrany komunikat bardzo wpływa na życie i relacje z innymi ludźmi. Analiza tych koncepcji wskazuje, że wielu nieporozumień i konfliktów udałoby się uniknąć, gdyby mieć na uwadze fakt różnego postrzegania tych samych słów, które w zależności od aktualnej sytuacji można inaczej zinterpretować. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to indicate a misspoken or misread message as one of the common causes of conflicts. Using the concept of "Communication ears of von Thun", "Conditions of ego by Berne "and the Maslow Pyramids showed how a wrongly received message influences life and relationships with other people. The analysis of these concepts shows that many misunderstandings and conflicts could be avoided if it is taken into account that the same words are perceived differently, which can be interpreted in other way depending on the current situation. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
15--32
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Aniszewska G., Kultura organizacyjna - materiały ze studiów podyplomowych SGH - Kompetencje psychologiczne i negocjacyjne w firmie, Warszawa 2019/2020.
  • Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów, Oficyna Wydawnicza UNUS, Wrocław 1999.
  • Covey S., 7 nawyków skutecznego działania, Wydawnictwo Medium, Warszawa 1996.
  • Dubrin A.J., Praktyczna psychologia zarządzania, PWN, Warszawa 1979.
  • Kotler P., Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2005.
  • Krasnodębska-Wnorowska D., Jak pięknie się różnić: chwała dobrym konfliktom - materiały ze studiów podyplomowych SGH - Kompetencje psychologiczne i negocjacyjne w firmie, Warszawa 2019/2020.
  • Neidhardt E.J., Jak opanować stres, Wydawnictwo M&A Communications Polska, Lublin 1996.
  • Ross R., Speech Communication, Prentice Hall, Englewood Cliff s 1983.
  • Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998.
  • Uniszewski Z., Konflikty i negocjacje, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000.
  • http://sady.up.krakow.pl/wittgenstein.tlp.htm
  • https://sjp.pwn.pl/slowniki/komunikacja.html
  • https://sjp.pwn.pl/slowniki/konfl ikt.html
  • https://wojciechklek.pl/kwadrat-komunikacyjny-von-thuna/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171631620

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.