Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Life satisfaction of the third age university students
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule scharakteryzowano związek aktywności edukacyjnej osób starzejących się i starych z bardziej satysfakcjonującym sposobem przeżywania własnej starości, na co mogłaby wskazywać wyższa miara ogólnego poczucia zadowolenia z życia tych osób. Celem badań była pogłębiona analiza składowych poczucia zadowolenia z życia aktywnie uczących się seniorów. Przeprowadzono pomiar kwestionariuszowy, w którym dobrowolnie uczestniczyło 405 słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku. Zebrano dane dotyczące krytycznych obszarów składających się na dobrostan jednostki ilustrując zróżnicowanie w doświadczaniu starości osób aktywnych edukacyjnie. Tylko 6,8% słuchaczy utw nie jest zadowolonych z osiągnięć życiowych. Najbardziej zadowoleni okazali się seniorzy, którzy mają czworo i więcej dzieci, co sugeruje, że samorealizowanie się w obszarze rodzinnym i edukacyjnym nie musi być konkurencyjne. Analiza składowej zdrowia dla oceny poczucia zadowolenia słuchaczy utw pokazała wyraźną nadreprezentację seniorów z dobrą kondycją psychofizyczną. Zasadniczo przeważają pomyślne oceny miar składowych zadowolenia z życia osób badanych.(abstrakt oryginalny)
The article characterizes the relationship of educational activity of the elderly with a more optimal way of experiencing their ageing, which could be indicated by a higher measure of their overall level of satisfaction with life. The purpose of this study was to provide an in-depth analysis of the components of life satisfaction among actively learning seniors. A questionnaire survey was conducted with the voluntary participation of 405 third age university students (U3A). Data were collected on the critical areas comprising individual well-being illustrating the variation in the experience of old age among active mature learners. Only 6.8% of the U3A learners are not satisfied with their life achievements. Seniors with four or more children were found to be most satisfied, suggesting that self-actualization in the family and educational domains need not be competitive. The analysis of the health component of life satisfaction showed a clear overrepresentation of seniors with good psychophysical condition. In general, successful ratings of the component measures of life satisfaction of the actively learning seniors predominate(original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
autor
- Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Bibliografia
- Alheit, P. (2011). Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się. "Teraźniejszość -Człowiek - Edukacja", 3(55), 7-21. https://bit.ly/3g9BnyP
- Baltes, P. B. (1997). On the incomplete architecture of human ontogeny: Selection, optimization, and compensation as foundation of developmental theory. "American Psychologist", 52(4), 366-380. https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.4.366
- Baltes, P. B., Glück, J. Kunzmann, U. (2004). Mądrość. Jej struktura i funkcja w kreowaniu pomyślnym rozwojem w okresie całego życia. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 117-146). Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Baltes, P. B., Lang, F. R. Wilms, H. U. (1998). Selektive Optimierung mit Kompensation: Erfolgreiches Altern in Altagsgestaltung [Selektywna optymalizacja z kompensacją: Po-myślne starzenie się w życiu codziennym]. W: A. Kruse (red.), Psychosoziale Gerontologie. T. 1 Grundlagen [Gerontologia psychospołeczna. T. 1. Podstawy] (s. 188-202). Hogrefe.
- Błachnio, A. (2012). Starość non profit. Wolontariat na Uniwersytetach Trzeciego Wieku w Polsce i na świecie. Wydawnictwo UKW.
- Błachnio, A. (2019). Potencjał osób w starości. Poczucie jakości życia w procesie starzenia się. Wydawnictwo UKW.
- Błachnio, A. Fabiś, A. (2018). Satisfaction paradox in old age. W: Ł. Tomczyk, A. Ryk J. Prokop (red.), Proceedings new trends and research challenges in pedagogy and andragogy NTRCPA18 (s. 169-178). Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. https://doi.org/10.24917/9788394156893.14
- Cierniak-Piotrowska, M., Dąbrowska, A. Stelmach, K. (2021, 30 kwietnia). Ludność. Stan i struktura oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym w 2020 r. Stan w dniu 31 XII. GUS. https://bit.ly/2VK75eM
- Cieśla, A. Cieśla, J. P. (2018). Wzorcowe Mieszkanie Seniora, czyli jak Polacy mogą mieszkać na starość - analiza kosztów. "Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej", 15(1-2), 43-57. bit.ly/3CWKmwW
- Diamond, R. Becker, M. (1999). The Wisconsin Quality of Life Index: a multidimensional model for measuring quality of life." Journal of Clinical Psychiatry", 60 (suppl 3), 29-31.
- Diener, E. (2006). Guidelines for national indicators of subjective well-being and ill-being. "Applied Research Quality Life", 1, 151-157. https://doi.org/10.1007/s11482-006-9007-x
- Dubas, E. (2011). Uczenie się z (własnej) biografii - wprowadzenie. W: E. Dubas i W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii (s. 5-11). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Dubas, E. (2012). Sztuka starzenia się - uczenie się starości. Kontekst andragogiczny. "Biblioteka Gerontologii Społecznej", 1, 11-29. https://bgs.up.krakow.pl/issue/view/572/ISBN%20978-83-7164-757-4
- Fabiś, A. (2018). Troski egzystencjalne w starości. Ujęcie geragogiczne. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
- Fabiś, A., Muszyński, M., Tomczyk, Ł. Zrałek, M. (2014). Old age in Poland. Educational and social aspects. Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.
- Golonka-Legut, J. (2015). Uczenie się w perspektywie biograficzności. Perspektywa andragogiczna." Rocznik Andragogiczny", 22, 101-118. https://doi.org/10.12775/RA.2015.005
- Gołdys, A., Krzyżanowska, Ł., Stec, M. Ostrowski, Ł. (2012). Zoom na UTW. Raport z badania. https://bit.ly/3g9Cz5h
- Halicka, M. (2004). Satysfakcja życiowa ludzi starszych. Studium teoretyczno-empiryczne. Akademia Medyczna.
- Halicki, J. (2000). Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Studium historyczno-porównawcze. Trans Humana. Wydawnictwo Uniwersyteckie.
- Hill, R. D. (2009). Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia. Laurum.
- Jayawickreme, E., Forgeard, M. Seligman, M. E. (2012). The engine of well-being. "Review of General Psychology", 16(4), 327-342. https://doi.org/10.1037/a0027990
- Konieczna-Woźniak, R. Fabiś, A. (2019). Polish phenomenon of Universities of the Third Age." Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej", 1(16), 93-107. bit.ly/3su0Rvy
- Lehr, U. (2006). Psychologie des Alterns [Psychologia starzenia]. Quelle & Meyer Verlag.
- López-Ortega, M., Torres-Castro, S. Rosas-Carrasco, O. (2016) Psychometric properties of the Satisfaction with Life Scale (SWLS): secondary analysis of the Mexican Health and Aging Study. "Health and Quality of Life Outcomes", 14, 170. https://doi.org/10.1186/s12955-016-0573-9
- Nawrocka, J. (2013). Społeczne doświadczenie starości. Stereotypy, postawy, wybory. Oficyna Wydawnicza "Impuls".
- Pilar Díaz-López, M., del, López-Liria, R., Aguilar-Parra, J. Padilla-Góngora, D. (2016). Keys to active ageing: New communication technologies and lifelong learning. "SprongerPlus", 5(1), 768. https://doi.org/10.1186/s40064-016-2434-8
- Pincas, A. (2007). How do mature learners learn? Quality in Ageing and Older Adults, 8(4), 28-32. https://doi.org/10.1108/14717794200700025
- Portret społeczno-demograficzny seniorów. (2016). Komunikat z Badań, 160. CBOS. https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_160_16.PDF
- Rowe, J. W. Kahn, R. L. (1987). Human aging: Usual and succesfull. "Science", 237(4811), 143-149. https://doi.org/10.1126/science.3299702
- Seń, M., Dębska, G. Lizak, D. (2016). Multi-disease versus quality of life of people aged over 65 being treated in primary health care. "Prawo i Społeczeństwo", XVI(4), 9-20. https://bit.ly/3yEMt65
- Sternberg, R. J. (1990). Wisdom and its relations to intelligence and creativity. W: R. J. Sternberg (red.), Wisdom: Its nature, origin, and development (s. 142-159). Cambridge University Press. https://assets.cambridge.org/97805213/67189/frontmatter/9780521367189_frontmatter.pdf
- Sternberg, R. J. (2003). Wisdom, intelligence, and creativity synthesized. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511509612
- Turner, J. S. Helms, D. B. (1999). Rozwój człowieka. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Zboina, B. (2008). Jakość życia osób starszych. Stowarzyszenie "Nauka, Edukacja, Rozwój".
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171631776