Warianty tytułu
Safe Distance of Overtaking Maneuver in Restricted Areas
Języki publikacji
Abstrakty
Bezpieczeństwo manewrów wyprzedzania statków morskich jest istotnym elementem podczas realizacji nawigacji na akwenach ograniczonych. Specyfika akwenu ograniczonego redukuje dostępną przestrzeń manewrową. Jednym z elementów decydującym o bezkolizyjnym wykonaniu manewru wyprzedzania jest prawidłowa ocena odległości bocznej pomiędzy statkami w trakcie wykonywania tego manewru. W artykule przedstawiono przyczyny kolizji statków podczas wyprzedzania na akwenach ograniczonych. (abstrakt oryginalny)
Safety of overtaking maneuvers is an essential point of navigation carried out in restricted areas. The specificity of such areas causes reduce of maneuvering available space. One of the elements determining no collision overtaking maneuver is the correct evaluation of the lateral distance between two ships during the action. The paper presents the causes of vessel collision during overtaking in restricted areas. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
- Akademia Morska w Gdyni
Bibliografia
- [1] Burciu Z., Lizakowski P.: Analiza ryzyka manewru wyprzedzania w oparciu o sieci bayesa, Problemy eksploatacji, Radom 2009.
- [2] Gucma L.: Modelowanie czynników ryzyka zderzenia jednostek pływających z konstrukcjami portowymi i pełnomorskimi, Akademia Morska w Szczecinie, Studia nr 44, Szczecin 2005.
- [3] Gucma L., Smalko Z.: Selected problems and Methods of Navigational Risk Assessment, Proc. 12th International Congress IMAM Lisbon 2005, vol. 1.
- [4] Gucma S.: Inżynieria ruchu morskiego. Wydawnictwo Okrętownictwo i Żegluga, Gdańsk 2001.
- [5] Lizakowski P.: System antropotechniczny człowiek statek - efektywność manewru wyprzedzania w ograniczonej przestrzeni, XXXVII Zimowa Szkoła Niezawodności Szczyrk 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171631876