PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | z. 111 Issues of tourism and health resort management | 143--155
Tytuł artykułu

International Hotel Chains and Groups in Poland

Warianty tytułu
Międzynarodowe łańcuchy i systemy hotelowe w Polsce
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
One of the most characteristic phenomena in the world's hotel industry in the 20th century is the internationalisation of business operations. It is manifested inter alia through the expansion of hotel chains on new geographic markets. Today, the most "global" hotel groups are present in several dozen countries on six continents. This study aims to track the process of including Poland in the area of activity of international hotel corporations. It comprises an analysis of the location, time and methods employed by international hotel companies when entering the Polish market. (original abstract)
Jednym z najbardziej charakterystycznych zjawisk w XX w. światowym hotelarstwie stało się umiędzynarodowienie działalności gospodarczej. Wyraża się ono m.in. w ekspansji łańcuchów hotelowych na nowe rynki geograficzne. W procesie wchodzenia międzynarodowych systemów hotelowych na polski rynek hotelarski można wyróżnić 4 etapy. Pierwszy, obejmujący 2 połowę lat 70. związany jest realizacją decyzji centralnych o budowie nowoczesnych obiektów hotelowych w ramach importu inwestycyjnego, z przeznaczeniem na obsługę zagranicznego ruchu przyjazdowego. Część tych obiektów uzyskała licencje międzynarodowych systemów hotelowych i w ten sposób rozpoczynają działalność w Polsce hotele Forum, Inter-Continental, Holiday Inn i Novotel (razem 9 hoteli). Drugi okres - lata 80. - to okres zahamowania inwestycji turystycznych Państwa z uwagi na kryzys gospodarczy i polityczny w kraju. W tym okresie powstał tylko jeden hotel związany z międzynarodową firmą (Forum w Krakowie), ukończony po 12 latach od rozpoczęcia budowy. Wszystkie hotele związane z międzynarodowymi systemami hotelowymi budowane w Polsce w powyższych okresach, należały do Przedsiębiorstwa Państwowego Orbis. Trzeci okres to lata 1989-1998, pierwsze dziesięciolecie po rozpoczęciu przemian systemowych. Liberalizacja życia gospodarczego pozwoliła na zaangażowanie w inwestycje hotelarskie podmiotów sektora prywatnego oraz podmiotów zagranicznych, podejmowaniu działań inwestycyjnych sprzyjał niedobór miejsc hotelowych w kraju. Stopniowo zaczęły pojawiać się w Polsce nowe hotele międzynarodowych korporacji (6 obiektów), powstałe głównie dzięki inwestycjom firm zagranicznych lub inicjatywom typu joint-venture. Do istniejących obiektów dołączyły hotele Marriott, Radisson SAS, Sheraton, Le Meridien, Ibis. Niektóre hotele należące do PP Orbis tracą prawo posługiwania się międzynarodową marką (2 obiekty). Następuje różnicowanie własności i form zarządzania hotelami. Od 1999 r. obserwuje się przyspieszenie wzrostu liczby hoteli międzynarodowych firm w Polsce. Wśród 41obiektów włączonych do łańcuchów hotelowych w latach 1999-2002, pojawiły się hotele Mercure, Novotel, Sofitel, Hyatt, Dorint, Sorat, Best Western, Campanile. W 2002 r. na polskim rynku hotelarskim funkcjonowało 14 łańcuchów hotelowych reprezentowanych przez 55 obiektów z 11095 pokojami hotelowymi. Większą częścią tego typu bazy dysponował system Accor (33 hotele, 6929 pokoi). Łącznie w 2002 r. hotele międzynarodowych firm działały w 16 miejscowościach w Polsce. Najwięcej obiektów zlokalizowanych jest w Warszawie (12 hoteli, 3871 pokoi), która dysponuje w efekcie 35% pokoi w hotelach międzynarodowych korporacji. Znaczną liczbę obiektów funkcjonujących w ramach międzynarodowych łańcuchów posiada także Kraków (8 hoteli), Wrocław (7), Poznań (5), Szczecin (5) i Gdańsk (4). Ostatni okres nie jest zakończony, gdyż w trakcie realizacji i w sferze planów są dalsze, liczne obiekty, które na zasadzie własności, kontraktu menedżerskiego, umów franchisingowych lub porozumień marketingowych mają stać się częścią światowych systemów hotelowych. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Jagiellonian University, Cracow, Poland
Bibliografia
  • Accor 2001. Rapport annuel.
  • Iunius R.F., Lohnson C., 1999, Competingin CentralEastem Europę:perspectives anddeuelopments, International Journal of Hospitality Management, 18, 245-260.
  • Knowles T., 2001, Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa.
  • Kowalczyk A., 2001, Geografia hotelarstwa, Wyd. Uniw. Łódzkiego, Łódź.
  • Kruk P., 1999, Współczesna działalność wybranych hoteli sieci Orbis S.K. w Krakowie, Instytut Geografii UJ, maszynopis pracy magisterskiej.
  • Kusluvan S., Karamustafa K., 2001, Multinational hotel development in developing countries: an exploratory analysis of criticalpolicy issues, International Journal of Tourism Research, 3, 1, 179-197.
  • Kwiatkowski W., 1982, Efektywność gospodarki hotelowej w Polsce, Ruch Turystyczny, Monografie, 23.
  • Litteljohn D., 1997, Intemationalisation in hotels: current aspects and developments, International Journal of Gontemporary Hospitality Management, 9, 5, 187-192.
  • Lundberg D.E., Lundberg C.B., 1993, International travelandtourism, Wiley, New York.
  • Osmola I., 1991, Sieć hoteli Inter-Continental Hotels Corporation w Polsce, Instytut Geografii UJ, maszynopis pracy magisterskiej.
  • Pine R., Qiu Zhang H., Qi P., 2000, The challenges and opportunities offranchising in China's hotel industry, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 12, 5, 300-307.
  • Polska. Hotele 1980/1981, Centralny Ośrodek Informacji i Reklamy Turystycznej Orbis, Warszawa.
  • Wysocki P., 1989, Łańcuchy i systemy hotelowe na śmiecie i w Polsce, Instytut Geografii UJ, maszynopis pracy magisterskiej.
  • www.6c.com
  • www.eurobuild.pl
  • www.hotelsmag.com
  • www.hotel-online.com
  • www.hotelbenchmark.com
  • www.polandproperty.pl
  • www.pulsbiznesu.pl
  • www.rzeczpospolita.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171631930

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.